۵ اسفند ۱۳۸۸، ۸:۲۲

بنیانگذار نظریه اجتماعی روابط بین‌الملل در گفتگو با مهر: بینش قوی فلسفی لازمه نظریه‌پردازی است

بنیانگذار نظریه اجتماعی روابط بین‌الملل در گفتگو با مهر: بینش قوی فلسفی لازمه نظریه‌پردازی است

بنیانگذار نظریه اجتماعی روابط بین‌الملل با تأکید بر اینکه بینش قوی فلسفی لازمه نظریه‌پردازی است، یادآور شد: باید توجه داشت نیاز به درک وسیع فلسفی برای تمام نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل یکسان نیست و در حوزه‌های تجربی نیاز کمتری به دانش وسیع فلسفی وجود دارد.

دکتر الکساندر ونت بنیانگذار نظریه اجتماعی روابط بین الملل و استاد دانشگاه اوهایو در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد این موضوع که آیا نظریه روابط بین‌الملل در قرن بیستم تأثیر مستقیمی از حوزه فلسفه داشته یا نه؟ گفت: تأثیر فلسفه بر نظریه‌پردازی روابط بین‌الملل مستقیم نبوده است و نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل نیز تاثیر مستقیمی از حوزه فلسفه نگرفته‌اند.

وی افزود: اما باید توجه داشت نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل از مفروضات و فرضهای مهم و مسئله‌ساز فلسفی تاثیر گرفته‌اند و این مسائل بر آنها تأثیر گذار بوده است.

نظریه‌پرداز به پشتوانه قوی فلسفی نیاز دارد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل نیازی به پشتوانه قوی فلسفی دارند یا نه، گفت: با تمام احترامی که به ویژه برای نظریه‌پردازان روابط بین الملل قائل هستم باید اذعان کرد که نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل نیاز به پشتوانه فلسفی دارند. نظریه‌پردازان این حوزه باید فهمی عمیق از حوزه فلسفه و مسائل آن داشته باشند.

وی افزود: اما باید توجه داشت نیاز به درک وسیع فلسفی برای تمام نظریه پردازان روابط بین‌الملل یکسان نیست و نظریه‌پردازان حوزه‌های تجربی نیاز کمتری به داشتن دانش وسیع فلسفی دارند.

وی در مورد این موضوع که در میان فلسفه قاره‌ای و فلسفه تحلیلی کدام حوزه برای نظریه‌پردازی در روابط بین‌الملل اهمیت دارد، تصریح کرد: هر دو حوزه برای نظریه‌پردازی مهم هستند. چالشهای دنیای واقعی مستلزم پرداختن به هر دو حوزه و هر دو بصیرت است.

از الکساندر ونت کتاب نظریه اجتماعی سیاست بین‌الملل با ترجمه حمیرا مشیرزاده به زبان فارسی منتشر شده است.

کد خبر 1040018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha