۵ اسفند ۱۳۸۸، ۱۲:۵۶

لاریجانی در ژاپن اعلام کرد:

آمادگی ایران برای تحقق ایده همگرایی آسیایی ژاپن

آمادگی ایران برای تحقق ایده همگرایی آسیایی ژاپن

رئیس مجلس شورای اسلامی از ایده همگرایی آسیایی ژاپن حمایت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تحقق این ایده اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی که در راس یک هیئت بلند پایه به ژاپن سفر کرده است، امروز چهارشنبه با کاتسویا اوکادا وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی در این دیدار ضمن مثبت ارزیابی کردن روابط دو جانبه ایران و ژاپن، خواهان توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور شد.

وی از همکاری‌های ایران و ژاپن در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و همکاری‌های فرهنگی، علمی، اقتصادی و بازرگانی به عنوان نقاط قوت دو کشور یاد کرد و خواهان توسعه این همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها و کارهای زیربنایی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از ایده همگرایی آسیایی که توسط دولت ژاپن ارائه شده حمایت کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به پتانسیل بالایی که دارا است، آمادگی دارد تا این ایده ژاپن تحقق یابد.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز و نظیر مدل ژاپنی است.

وی افزود: سیاسی کردن و غوغاسالاری در این پرونده می‌تواند به آژانس انرژی اتمی لطمه وارد کند و عده‌ای از کشورهای زورگو مثل آمریکا نمی‌توانند برای فعالیت‌های استاندارد اتمی مقررات جدید وضع کنند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: ایران همواره از ایده مذاکرات سازنده استقبال می‌کند اما چنانچه آمریکا و برخی کشورها بخواهند با مذاکرات به صورت ابزاری برخورد کنند و با زبان زورگویی در شورای امنیت سخن بگویند، ایران فریب این شگردها را نخواهد خورد و به مسیر فناوری هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به این خواسته تمهیدات جدیدی برای حرکت اتمی تدارک خواهند دید.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به وزیر امور خارجه ژاپن به دلیل پیروزی در انتخابات گذشته این کشور تبریک گفت.

"کاتسویا اوکادا" وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار ضمن اظهار رضایت از توسعه روابط دو جانبه ایران و ژاپن، ابراز امیدواری کرد‌، روابط دو جانبه بیش از پیش گسترش یابد.

وی خاطرنشان کرد: مردم ژاپن برای فرهنگ و تاریخ ایران احترام ویژه‌ای قائل هستند.

وزیر خارجه ژاپن گفت: من مایل و مصمم هستم که روابط دو جانبه کشور ایران و ژاپن گسترش یابد زیرا ایران دارای ویژگی های طبیعی و انسانی بسیار زیادی است که می‌تواند در جامعه بین المللی نقش عمده‌ای ایفا کند و به توسعه کشورش نیز بپردازد.

کد خبر 1040431

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha