۱۹ اسفند ۱۳۸۸، ۹:۲۹

نخستین چاه در مخزن خامی میدان نفتی آغاجاری با موفقیت حفاری شد

نخستین چاه در مخزن خامی میدان نفتی آغاجاری با موفقیت حفاری شد

اهواز - خبرگزاری مهر: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اعلام کرد: عملیات حفاری نخستین چاه در مخزن خامی میدان نفتی آغاجاری با موفقیت انجام شد و این چاه به تولید رسید.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: حفاری چاه 187 آغاجاری با هدف توصیف سازندهای مخزن خامی و تعیین محدوده این مخزن گازی، شناخت بهتر سنگ مخزن و تولید گاز از اردیبهشت سال جاری آغاز شده بود.

حمید دریس اظهار داشت: هم اکنون این چاه پس از حفاری تا عمق مورد نظر، انجام لایه آزمایی، راندن رشته تکمیلی استاندارد چاه و تکمیل در سازند فهلیان به جریان افتاد و به عنوان نخستین چاه تولیدی مخزن خامی میدان آغاجاری آماده بهره برداری شده است.

دریس یادآور شد: نخستین چاه مخزن خامی میدان آغاجاری در سال 1354 حفاری و به دلیل مانده گذاری و عدم دستیابی به اهداف مورد اشاره در لایه های بالاتر مسدود شد.

مخازن خامی عمیق ترین و پرفشار ترین مخازن هیدروکربوری ایران به شمار می آیند و حفاری در این مخازن که بیشتر ً گازی هستند  از حساسیت و اهمیت قابل توجهی برخوردار است و به دانش و تجربه کافی نیاز دارد.

میدان آغاجاری در یک صد کیلومتری جنوب شرقی اهواز و در محدوده عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری قرار دارد.

مخزن آسماری این میدان در سال 1315 کشف شد و از سال 1317 به بهره برداری رسید و سال ها تولید کننده عمده نفت ایران بود.

هم اکنون تولید نفت از میدان آغاجاری  حدود 140 هزار بشکه است و پیش بینی می شود با تداوم تزریق گاز به این مخزن افزایش یابد.

کد خبر 1048959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha