۹ فروردین ۱۳۸۹، ۱۰:۴۶

ایرانگردی مهر/

دریاچه دوقلوی "سیاه گاو " اوج شگفتی در عین گمنامی

دریاچه دوقلوی "سیاه گاو " اوج شگفتی در عین گمنامی

ایلام - خبرگزاری مهر: بدون شک یکی از پدیده های نادر طبیعی کشور دریاچه دوقلوی "سیاه گاو" واقع در شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام است که در اوج شگفتی همچنان گمنام است.

به گزارش خبرنگار مهر در ایلام، دریاچه دوقلوی "سیاه گاو" واقع در شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام یکی از نادرترین پدیده های طبیعی کشور است که همواره قابلیت جذب گردشگر را دارد اما متاسفانه چندان شناخته شده نیست.

شهرستان آبدانان در دامنه جنوبی کبیرکوه قرار دارد و به خاطر آب فراوان و وجود جنگل و مراتع دارای سرزمین مستعد کشاورزی است.

این شهرستان دارای آثار تاریخی و گردشگری متنوعی است که ذوق را برای گردشگران ایجاد می کند.

مهمترین پدیده گردشگری این شهرستان که در کشور نادر است دریاچه دوقلوی "سیاه گاو" است. این دریاچه طبیعی که اطراف آن را دشتها و کوههای نسبتاً مرتفع فراگرفته است، دارای جلوه های بهاری و پاییزی جذاب و دیدنی است.

گلزارهای حاشیه دریاچه و پرندگانی وحشی آب، گردشگران زیادی را به این منطقه از کشورمان می کشاند. این دو دریاچه را از آن جهت دوقلو نامیده اند که به وسیله کانالی طبیعی به عرض هشت متر و عمق چهار متر به طول 70 متر به هم مرتبط هستند.

این دو دریاچه دارای آبی زلال هستند به طوری که می توان تا عمق 30 متری آن را که شبیه آکواریوم پر از ماهی است، مشاهده کرد.

تپه تاریخی پشت قلعه دیگر جاذبه گردشگری شهرستان آبدانان

این قلعه تاریخی مربوط به دوران ساسانی بوده که دارای برج و بارویی مدور، بنای شاه نشین و تونل دسترسی به آب بوده در ساخت آن از قلوه سنگ و ملات گچ نیم کوب استفاده شده است. این اثر تاریخی ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آثار تاریخی قلعه هزارانی، غار طبیعی مراژه ، منظر زیبای سراب، مناظر طبیعی کوه اناران، زیارتگاه سید صلاح الدین محمد با سبک معماری قرن هشتم هجری و...از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان آبدانان است.

امامزاده سید صلاح الدین محمد از نوادگان امام محمد باقر(ع) است و بنای مذکور مربوط به قرن هشتم هجری قمری است که دارای پلانی مربع و بصورت چهارطلاقی بنا گردیده است.

بر روی بنا گنبدی بزرگ از نوع گنبدهای پلکانی ساخته شده است.

بنای مذکور در حال حاضر از مهمترین بناهای مذهبی در استان ایلام بشمار می رود و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.

کد خبر 1053234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha