۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۳:۱۲

حسینیان در جمع خبرنگاران:

بیانیه هسته ای ایران منافع ملی را تامین می کند

بیانیه هسته ای ایران منافع ملی را تامین می کند

رئیس کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس تاکید کرد که بیانیه هسته ای تهران علاوه بر اینکه فرصت مجددی به ما داد و هر گونه قطعنامه احتمالی علیه ایران را به تاخیر انداخت، اهداف ملی جمهوری اسلامی ایران را تامین کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله حسینیان در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که خواستار ارزیابی وی از تنظیم بیانیه تهران شد، اظهار داشت: در مجموع بیانیه مثبتی بود با توجه به اینکه استراتژی دولت، استراتژی پیش برنده است و پیش از این هم این موضوع را با خروج بحث هسته ای از حالت تعلیق و به پویایی رساندن آن اثبات کرده است می توان ارزیابی مناسبی از این موضوع داشت.

وی با بیان اینکه گاهی باید در تاکتیک ها انعطافاتی نشان داد، افزود: بیانیه تهران چون دو کشور برزیل و ترکیه را با ایران همصدا کرد موفقیت آمیز بود.

حسینیان تصریح کرد: حال اگر گروه وین این توافق را بپذیرد موفقیت بزرگی برای ایران است و خواسته های ما تامین شده است اما اگر آن را نپذیرد به دنیا ثابت می شود که آنها از ابتدا به دنبال فریبکاری بوده اند اما به دنیا اعلام می کردند که ایران در خصوص این موضوع همکاری نمی کند.

وی با بیان اینکه بیانیه تهران دنیا را در مقابل اقدام مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران قرار داد و آثارش طی یک سال آینده برای مردم مشخص خواهد شد، درباره اینکه ایران پیش از این بحث خرید سوخت را مطرح کرده بود اظهار داشت: در هر مذاکراتی طرفین سعی می کنند ابتدا بالاترین خواسته خود را مطرح کنند.

نماینده تهران در پاسخ به این سئوال که آیا بهتر نبود که ایران مستقیما با گروه وین وارد مذاکره شود یادآوری کرد که مفاد بیانیه تهران با مفاد موافقتنامه ای که گروه وین به دنبال آن بود کاملا متفاوت است.

حسینیان ادامه داد: گروه وین می خواست سوخت 3.5 درصد را از ما بگیرد و پس از مدتی به ما سوخت رآکتور تهران را تحویل بدهد با توجه به عدم اعتمادی که نسبت به عملکرد این کشورها وجود داشت نیاز بود که کشور ثالثی همچون ترکیه وارد این موضوع شود.

وی درباره انتقادات برخی از نمایندگان در جلسه غیر علنی صبح امروز مجلس گفت: همه کسانی که در این جلسه صحبت کردند ابتکار ایران را مورد حمایت قرار دادند ولی نگرانی هایی هم داشتند که آن را مطرح نمودند.

وی اضافه کرد: عمده این نگرانی ها این بود که اگر تحولاتی در ترکیه صورت بگیرد ممکن است مشکلاتی در این زمینه برای ما ایجاد شود اما باید توجه داشت که در هر معاهده ای بخشی از کار ریسک پذیری است که باید این قدرت را داشت ضمن اینکه ما امیدواریم در آینده شاهد ایجاد تحولات در ترکیه نباشیم.

حسینیان در پاسخ به این سئوال که ما پیش از این توانسته بودیم سوخت رآکتور تهران را بدون مذاکره و یا دعوت از دیگران خریداری کنیم آیا طرح موضوع تامین سوخت رآکتور تهران در بسته پیشنهادی اشتباه استراتژیک نبود گفت: اینطور نیست ما ابتدا موضوع خرید اورانیوم را مطرح کردیم اما بعد از اینکه پرونده ما به شورای امنیت رفت کشورها از فروختن اورانیوم غنی شده به ما سر باز زدند که ما پس از مدتی بحث مبادله را مطرح کردیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا بیانیه هسته ای تهران منافع ملی ایران را تامین کرد گفت : اولا ما فرصتی مجدد گرفتیم و اگر عده ای از کشورها می خواستند قطعنامه ای دیگر علیه ما صادر شود آن را به تاخیر انداختیم. در ثانی کشورهای غربی را در مقابل عملی انجام شده قرار دادیم که پذیرفتن یا نپذیرفتن این موضوع در دو حالت به نفع ماست لذا بیانیه تهران منافع ملی ما را تامین کرد.

کد خبر 1085048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha