۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۹:۲۲

لاریجانی در دانشگاه آزاد-2:

طرف مقابل در مبادله سوخت هسته ای صادقانه عمل نمی کند

طرف مقابل در مبادله سوخت هسته ای صادقانه عمل نمی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتارهای اوباما نشان داده است که او نیز همانند گذشتگان خود اهل فریب کاری است، تاکید کرد که با مواضع اخیر طرف مقابل ایران در مسائل هسته ای مشخص شد که آنها حتی در زمینه معاوضه سوخت نیز صادقانه عمل نمی کنند .

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی امروز چهارشنبه در مراسم پاسداشت نیم قرن تلاش دکترعلی اکبر فرهنگی از چهره های ماندگار و پدر مدیریت رسانه در محل دانشگاه علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز گفت: دشمنان انقلاب به خاطر پل، کارخانه و تاسیسات با کشورمان دشمنی نمی کنند بلکه مخالفت آنها با پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به خاطر نیروهای خلاقی است که در 30 سال گذشته با محور قرار گرفتن پیشرفت علمی کشور جزو مولفه های قدرت ایران شده اند.

وی گفت: اگر امروز برخی از کشورها ، زورگویی هایی را در قبال جمهوری اسلامی ایران دارند به خاطر همین پیشرفت ها در علوم جدید مثل دانش هسته ای ، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و IT است ولی شاید این را به گونه ای دیگر در لفافه می پیچند و تحویل ما می دهند. با این وجود خود می دانند که مشکل آنها با همین نیروهای خلاق کشورمان است.

لاریجانی با بیان اینکه سالها ایران را متهم به دستیابی به سلاح هسته ای می کردند، افزود:  خودشان بمب هسته ای را ساخته و طی سالهای گذشته نسبت به  اشاعه آن نیز اقدام  و از انواع مختلف آن در جنگهای اخیر نیز استفاده کردند ، حال امروز خود را در جایگاه مدعی جهان عاری از سلاح هسته ای قرار دادند.

رئیس مجلس با اشاره به اجلاس اخیر واشنگتن در رابطه با کاهش سلاح هسته ای گفت: آنها باز هم علیرغم ادعای تلاش برای کاهش سلاح هسته ای از این نوع سلاح ها به عنوان اهرمی بازدارنده نام بردند که در این صورت  ما باید بطن نیات آنها را  شناخته و فریب آنها را نخوریم.

وی گفت: برخی از کشورها تصور می کردند که ایران در زمینه فناوری هسته ای خود بیش از اندازه از خود سرسختی نشان می دهد ولی در همین بیانیه ای که با حضور ترکیه و برزیل در تهران امضا شد و واکنشی که قدرت ها نسبت به آن داشتند مشخص شد که ایران به واقع سرسخت نیست بلکه در صدد صیانت از حقوق خود است.

لاریجانی نشست تهران را حاوی چند پیام برای نیروهای داخلی و کشورهای خارجی دانست و گفت: پیام نخست واکنش غرب به بیانیه تهران خطاب به کشورهایی است که فکر می کردند ایران از خود سرسختی نشان می دهد ولی با مواضعی که در قبال بیانیه تهران گرفته شد مشخص شد که آنها حتی در زمینه معاوضه سوخت نیز صادقانه عمل نمی کنند و حال مکشوف شد که ایران واقع بین بوده است نه سرسخت.

رئیس مجلس دومین پیام مواضع اخیر آمریکا در قبال بیانیه تهران را عدم تغییر فاحش در مواضع این کشور عنوان کرد و گفت: برخی فکر می کردند که شرایط دنیا با آمدن اوباما خیلی تغییر کرده و گول الفاظ این شخص را می خوردند البته باید اذعان کرد که از نظر فن بیان اوباما قوی بوده است ولی آمریکایی ها نشان دادند که رفتار گذشته خود را نمی خواهند تغییر دهند.

وی افزود: چند نمونه از رفتارهای اوباما نشان داده است که او نیز همانند گذشتگان خود اهل فریب کاری است، موضوع فلسطین و مسائل هسته ای ایران  گواهی بر این مسئله است.

لاریجانی اقدامات اخیر دولت آمریکا را حتی فراتر از دشمنی دولت های گذشته دانست و گفت: فکر نمی کنم حتی دولتمردان سابق آمریکا این موضع گیری که دولت اوباما داشته در رابطه با توافق تهران اتخاذ می کردند.

وی با بیان اینکه همین کشور برخی از دولت ها را مامور کرد که بیایند و با ایران مذاکره کنند و پیامشان را به دولت ایران برسانند ولی از سوی دیگر با ضمانت هایی که این کشورها به ایران دادند مخالف کرده و موضعی متفاوت اتخاذ کردند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه این صحنه سیاست را همانند صفحه شطرنج دید که روی آن با بطن آن تفاوت دارد، گفت: این رویه آمریکا نوعی فریب کاری مدرن است.

لاریجانی در ادامه پیام دیگر مواضع آمریکا در قبال بیانیه تهران را نگران نبودن از غوغاها دانست و تصریح کرد: البته نباید از دیپلماسی  و افکار عمومی غافل بود ولی نباید به غوغاسالاری ها نیز چندان توجهی کرد.

وی با اشاره به دوره تعلیق فناوری هسته ای ایران گفت: آنها ابتدا گفتند که ما یک چارچوبی را تعیین می کنیم که ایران به سمت سلاح هسته ای نرود و بعد به مرور خواستار جمع آوری تمام تاسیسات هفته ای ایران شدند.

رئیس مجلس با اشاره به دوره دبیری خود در شورای عالی امنیت ملی گفت: در آن دوره با یک وزیر اروپایی گفتگویی انجام شد که در آن گفتگو مقصود واقعی این کشورها برای ما بیش از پیش روشن شد زیرا آن وزیر اروپایی در سخنانی صریح به من گفت که مقصود ما از اعمال تعلیق فعالیت های هسته ای شما این نبود که دوباره شما فعالیت هسته ای را شروع کنید بلکه ما می خواستیم شما آهسته آهسته به سمتی بروید که تجهیزات مرتبط با این فعالیت را از بین ببرید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید آنها بدانند جمهوری اسلامی اصرار دارد از دانش هسته ای صیانت کند گفت: نه در خارج و نه در داخل کسی جرأت و حق معامله بر سر انرژی صلح آمیز هسته ای که یک فناوری بومی است را ندارد.

وی با اشاره به مواضع کشورهای غربی درباره بیانیه تهران نیز گفت: آنها بسیار ساده لوحانه عمل کردند و حالا فهم درست تری نسبت به آنها پیدا شد.

رئیس مجلس در پایان با تاکید بر اینکه ما باید ظرفیت های خود را در زمینه نیروی انسانی سامان بدهیم اضافه کرد:  اگر در داخل همگرایی و اراده ملی وجود داشته باشد نباید نگران اخم ها و لبخندهای دیگران بود.

کد خبر 1086114

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha