۱۱ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۱۳

گفتگوی ویژه مهر با شمس:

آنها که مرا متهم می‌کردند عذرخواهی کنند / صداوسیما به فوتسال ظلم کرد

آنها که مرا متهم می‌کردند عذرخواهی کنند / صداوسیما به فوتسال ظلم کرد

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان با انتقاد از افرادی که قبل از حضور این تیم در مسابقات قهرمانی آسیا او را متهم به اتخاذ تصمیمات شخصی می کردند، گفت: این آقایان حالا شهامتش را داشته باشند و نه از من بلکه از مردم ایران به خاطر این اتهامات عذرخواهی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ایران در تاشکند برای دهمین بار قهرمان آسیا شد. این قهرمانی با قهرمانی‌های گذشته تیم ملی فوتسال ایران خیلی متفاوت بود. متفاوت از آن جهت که تیم حسین شمس زیر نگاه سنگین اهالی فوتسال و ورزشدوستان البته با تدارکی اندک به دنبال یک قهرمانی دیگر بود. تیم ملی قهرمان شد و حالا شمس آسوده خاطر از موفقیت تیم ملی می گوید و فشارهایی که روی تیمش بوده است. گفتگوی خبرنگار گروه ورزشی مهر با شمس در زیر می آید:

* خبرگزاری مهر- گروه ورزشی: از مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند شروع کنیم. بازهم تیم ملی قهرمان شد. آیا این قهرمانی برای شما هم دلچسب بود؟

- حسین شمس: بد نبود! متاسفانه قبل از سفر و زمانی که ما در تاشکند بودیم نا مهربانی زیادی دیدیم و فقط جام قهرمانی برای ما شیرین بود. شیرین‌ترین لحظه برای من دستیابی به جام قهرمانی بود.

* چرا؟ مگر در تاشکند چه اتفاقی افتاد؟

- هاشم‌زاده قبل از بازی به ما گفت می خواهد از تیم ملی خداحافظی کند. من و دیگر مربیان تیم ملی هر چقدر اصرار کردیم، محمد نپذیرفت. او می گفت من از سال 2001 عضو تیم ملی شدم و اولین قهرمانی خود را با پیروزی مقابل ازبکستان در فینال مسابقات همان سال کسب کردم و حالا هم که به فینال مسابقات تاشکند رسیده‌ایم می خواهم با قهرمانی در این رقابت‌ها از تیم ملی جدا شوم. برای هاشم‌زاده یک جشن کوچک گرفتیم و آنهم با پولی که از بین بچه‌ها جمع کرده بودیم. هاشم‌‍زاده از تیم ملی خیلی غریبانه خداحافظی کرد و شاید باور نکنید قبل از دیدار فینال بچه‌ها نیم ساعت گریه می کردند. نمی دانم چرا فوتسال این قدر غریب است. بازیکنی مثل هاشم‌زاده با هشت قهرمانی در آسیا از تیم ملی می رود و آن وقت برخی آقایان چندین سال نان یک قهرمانی را می خورند. همین‌ها برای ما ناراحت کننده است. اینکه امثال هاشم‌زاده بدون اینکه نام و عکس‌شان یکبار روی جلد روزنامه‌ها برود از تیم ملی می روند و آب از آب تکان نمی خورد. خوشبختانه ایرانی‌های مقیم تاشکند برای محمد سنگ تمام گذاشتند، البته دوست داشتم او روی دوش مردم کشورش آنهم در خاک خود از تیم ملی خداحافظی کند.

* پس اینکه می گویند هاشم‌زاده را مجبور به خداحافظی کردند، درست نیست.

- متاسفانه برخی‌ها شایعه درست کردند که چون هاشم زاده جای فلان آقا کاپیتان تیم ملی فوتسال شده است، ناچار به خداحافظی‌اش کرده‌اند. این موضوع اصلا درست نیست و محمد به خواست خود رفت.

* جدا از این مسائل عملکرد فنی تیم ملی را چطور ارزیابی می کنید؟

- فوق العاده بودیم. در این سه دوره اخیر این بار تیم ملی بی نظیر بازی کرد. پیروزی 7 برصفر ایران مقابل ژاپن بی‌سابقه بوده و شاید دیگر تکرار نشود. این بهترین جامی بود که من با تیم ملی فوتسال کسب کردم. ما قهرمان شدیم. کاپ اخلاق را بدست آوردیم. بهترین بازیکن و گلزن هم از تیم ایران انتخاب شد. همه عناوین به تیم ما رسید. اینها نشان دهند شایستگی‌های تیم ایران است.

* تیم ملی خیلی خوب بازی کرد اما به نسبت دوره گذشته در خط دفاع عملکرد چندان مناسبی نداشتیم. چرا؟

- تیمی که زیاد حمله می کند. احتمال گل خوردنش زیاد است. ما در این دوره نسبت به مسابقات تایلند بیشتر گل خوردیم اما بازهم صاحب بهترین خط دفاع شدیم. ما برای تقویت تیم در فاز حمله و استفاده از قابلیت‌های تیم در این بخش باید زیاد حمله می کردیم. باید نیروهای تهاجمی تیم را برای حضور در جام جهانی 2012 می سنجیدیم. البته از عملکرد تیم در زمان دفاع و دروازه بانان بسیار راضی هستم. هر سه دروازه ما خوب کار کرد. هم از نظری و ابراری نیا باتجربه راضی هستم و هم از نصیری نیا جوان که با 20 سال سن برای اولین بار چنین میدانی را تجربه می کرد.

* قبل و در حین برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا از انتقادهایی که از تیم ملی فوتسال می شد، گله کرده بودید. حالا که تیم قهرمان شده و دیگر فشاری روی شما نیست، در این مورد بی پرده صحبت کنید.

- خیلی گله دارم. خصوصا از رادیو و تلویزیون. قبل از سفر ما به تاشکند آقایان هرکاری می خواستند، انجام دادند. مجری رادیو ورزش در برنامه جهان فوتبال که روزهای دوشنبه پخش می شود، مرا متهم کرد که با شمسایی برخورد شخصی کرده‌ام. مجری برنامه ورزشی شبکه دوم سیما گفت من ایمان دارم که تیم ملی در غیاب شمسایی نتیجه نمی گیرد. حالا آن آقایی که ایمان داشت، بیاید و از ایمان خود دفاع کنند. آیا او این وجود را دارد که از من نه، از مردم عذرخواهی کند. آنهم نه به خاطر حرفش، بلکه به خاطر تضعیف روحیه تیم ما قبل از مسابقات قهرمانی آسیا.

* اینها نظرات کارشناسی خود را گفته‌اند.

- باور کنید، خیلی‌ها قسم خورده بودند که تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه نمی گیرد. آنها امروز کجا هستند؟! برخی‌ها همه کار کردند تا تیم ما نتیجه نگیرد. همین پخش نکردن بازیهای تیم ملی در تاشکند. باور کنید مردم صداوسیما را مجبور کردند که دیدار تیم ملی در فینال را پخش کند. مردم این قدرت را دارند که صداوسیما را ناچار به پخش برنامه دلخواه خود کنند. متاسفانه صدا و سیما با پخش نکردن دیدارهای تیم ملی فوتسال در تاشکند به ویژه دیدار ایران - ژاپن بدترین خیانت را به رشته فوتسال کرد. صدا و سیما که مردم را از تماشای بهترین مسابقه تیم ملی فوتسال در چند سال گذشته محروم کرد، آیا امروز این شهامت را دارد که از مردم عذرخواهی کند؟ آنها با پخش نکردن دیدارهای تیم ملی فوتسال فاجعه به بار آوردند و دیدار نهایی را هم به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی پخش کردند.

* فکر می کنید این مشکل باید چطور برطرف شود؟

- نمی دانم من در تاشکند که بودم تصمیم گرفتم تا در ملاقات با مسئولان ورزش این موضوع را درمیان بگذارم و حق فوتسال را بگیرم. من بزودی نامه‌ای را به مقامات ارشد نظام ارسال خواهم کرد و می خواهم که تکلیف اینها را مشخص کنند.

* قبول دارید که اگر تیم ملی فوتسال در تاشکند قهرمان نمی شد، خیلی تحت فشار قرار می گرفتید و حملات نسبت به شما و تیم ملی بیشتر می شد؟

- پیروزی تیم ملی، پیروزی مربیان بود که به اصول پایبند هستند. این پیروزی، پیروزی معلمان بود. پیروزی مربیان اصولگرا و بر مربیان هیاهوطلب. پیروزی معلمانی که براعتقاد خود می ایستند و مقابل خواسته‌های دیگران سرخم نمی کنند. مرحوم دهداری الگوی همین مربیان است. او هم اصولگرایی را بر نتیجه گرایی ترجیح داد و با اینکه انتقاد شنید، در نهایت یک الگو شد.

* تیم ملی فوتسال ایران قهرمان آسیا شد. حالا تکلیف شمسایی چه می شود؟ آیا او در ترکیب تیم شما در آینده جایی خواهد داشت؟

- شمسایی باید نشان دهد از مسعود دانشور و جواد اصغری مقدم بهتر است. در حال حاضر این دو نفر یک سر و گردن از شمسایی بالاتر هستند.

تیم ملی فوتسال کشورمان روز یکشنبه 9 خرداد با پیروزی 8 بر 3 برابر ازبکستان در یازدهمین دوره رقابتهای قهرمانی آسیا، برای دهمین بار قهرمان قاره کهن شد.

کد خبر 1093397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha