۱۴ خرداد ۱۳۸۹، ۱۵:۵۰

AFC گزارش کرد:

10 بازی بزرگ آسیا در جام جهانی/ از تساوی مهم برابر اسکاتلند تا گل مهدوی‌کیا

10 بازی بزرگ آسیا در جام جهانی/ از تساوی مهم برابر اسکاتلند تا گل مهدوی‌کیا

تساوی مهم ایران برابر اسکاتلند و گل مهدوی کیا به آمریکا در پربیننده ترین مسابقه جام جهانی، جزو 10 اتفاق مهم تیم‌های آسیایی در ادوار مختلف جام جهانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه خبری فوتبال آسیا، تیم‌های آسیایی از جام جهانی 1938 فرانسه جواز حضور در مهمترین مسابقه فوتبال در جهان را کسب کردند که تیم هلند شرق هند یا اندونزی، نخستین تیم آسیایی حاضر در جام جهانی بود.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از آغاز رسمی نوزدهمین دوره مسابقات جام جهانی که از هفت روز دیگر در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد، 10 اتفاق بزرگ آسیایی‌ها در تاریخ جام جهانی را به شرح زیر انتخاب کرد:

1- فرانسه 1938: شروع آسیایی
هلند شرق هند که امروز به نام اندونزی مشهور است، هشت سال بعد از شروع جام جهانی اولین تیمی شد که از منطقه آسیا در کنار 14 تیم دیگر در جام جهانی بازی کرد. از آن 15 تیم 12 تیم اروپایی بودند و کوبا و برزیل از قاره آمریکا می آمدند.

تیمی که با مربیگری "یوهانس ون مستربروک" و اغلب با بازیکنان بومی و چند هلندی به فرانسه رفته بود، 6 بر صفر برابر مجارستان بازنده شد تا کارش در همین تک بازی به پایان برسد که این آغاز راه طولانی آسیایی‌ها در جام جهانی بود.

2- انگلستان 1966: نخستین گل آسیایی (کره شمالی یک - شیلی یک)
افتخار "پاک سئونگ زین" این است که اولین گلزن آسیایی تاریخ جام جهانی است. کره شمالی اگرچه در بازی اول گروه چهار 3 برصفر به شوروی باخت اما در دیدارهای بعدی جهان را شگفت زده کرد. پاک در دقیقه 88 بازی با شیلی گل مساوی را زد تا آنها امیدشان برای صعود به یک‌چهارم نهایی زنده بماند.

3- انگلستان 1966: نخستین پیروزی آسیایی (کره شمالی یک - ایتالیا صفر)
برای بیش از سه دهه پیروزی یک بر صفر کره شمالی برابر ایتالیا در بازی‌های گروهی جام جهانی 1966 به لحظاتی تاریخی برای فوتبال آسیا تبدیل شده بود. "پاک دو ایک" با گل دقیقه 42 اسطوره قاره نام گرفت. وی نه تنها گل پیروزی را زد تا کره شمالی به یک‌چهارم نهایی برود، بلکه ایتالیایی‌های قدرتمند را در ورزشگاه "ایرسام پارم" میدلزبورو حذف کرد.

4- آرژانتین 1978: مهمترین تساوی (ایران یک - اسکاتلند یک)
ممکن است اسکاتلند را بهترین تیم آن‌موقع جهان ندانید اما خیلی از بازیکنان آن تیم از تیم‌های قدرتمند لیگ انگلستان می آمدند. "کنی داگلیش" از لیورپول، "مارتین بوچان" و "لو ماکاری" از منچستر یونایتد و "آرچی گمیل" از ناتینگهام فارست که خیلی زود قهرمان اروپا شد.

ایران که برای نخستین بار به جام جهانی رسیده بود، روز 7 ژوئن دوبار در کوردوبا گل زد. اولی را آندرانیک اسکندریان در دقیقه 43 وارد دروازه حجازی (گل به خودی) کرد و دومی را ایرج دانایی فرد در دقیقه 60 بازی را زد تا بازی به تساوی کشیده شود.

این تنها امتیاز تنها نماینده آسیا در جام جهانی 1978 بود که در ته جدول گروه چهار ایستاد، اما همین تساوی برای طرفداران فوتبال ایران و آسیا آنقدر مهم بود که سال‌های سال به آن ببالند.

5- مکزیک 1986: بزرگترین یادگار (عراق یک - بلژیک 2)
گل راضی برابر بلژیک بردی را به ارمغان نیاورد، حتی بازی را به تساوی هم نکشاند اما برای کشور عراق شادی بزرگی را به ارمغان آورد.

عراق با شکست‌هایش در مکزیک کسی را اندوهگین نکرد. آنها در دو بازی نخست گروهی با نتایج مشابه یک بر صفر به پاراگوئه و مکزیک باختند. در بازی سوم هم 2 بر صفر از بلژیک عقب بودند که راضی سه مدافع را جا گذاشت تا توپ را به دروازه حریف بچسباند. این گل بزرگترین یادگار عراقی‌ها از جام جهانی شد.

6- آمریکا 1994: حرکت مارادونایی العویران (عربستان یک - بلژیک صفر)
صحنه‌ای که "سعید العویران" در روز 29 ژوئن در ورزشگاه واشنگتن دی سی در دقیقه پنجم بازی مرگ برابر بلژیک از نیمه خودی پا به توپ شد، از لحظات به یادماندی جام جهانی است. وی با نفوذی که بعضی‌ها آن را با حرکت مارادونا مقایسه می‌کنند، جلو رفت و دروازه حریف را باز کرد. عربستانی‌ها 2 بر یک مراکش را هم برده بودند، تا با 6 امتیاز در مرحله بعد حریف هلند شوند.

7- فرانسه 1998: پیروزی در پربیننده ترین مسابقه (ایران 2 - آمریکا یک)
روز 21 ژوئن در شهر لیون. هر دو تیم ایران و آمریکا شانس بالارفتن داشتند. ایران یک بر صفر از یوگسلاوی شکست خورده بود و آمریکا 2 بر صفر مقابل آلمان مغلوب شده بود.

اما اهمیت بازی بیشتر از صعود از گروه بود. پربیننده ترین بازی تا آن تاریخ با گل دقیقه 43 استیلی داغ شد و با فرار ناگهانی مهدوی کیا در دقیقه 84 ایران به گل دوم رسید. گل دیرهنگام آمریکایی‌ها سه دقیقه قبل از پایان هم نتوانست چیزی را عوض کند تا پیروزی تاریخی فوتبال ایران برابر آمریکا رقم بخورد.

8-  کره جنوبی - ژاپن 2002: نخستین پیروزی ژاپن در جام جهانی (ژاپن یک - روسیه صفر)
بیش از 50 هزار تماشاگر در مسکو بیرون از یک مجموعه ورزشی جمع شده بودند تا بازی را روی تلویزیون بزرگ و مستقیم از یوکوهاما ببینند. کسی فکرش را نمی کرد اما 66 هزار نفر داخل استادیوم در دقیقه 51 وقتی "جونیچی ایناماتو" گل پیروزی را زد روی هوا بودند. این پیروزی اولین پیروزی ژاپن در جام جهانی شد. ژاپنی‌ها در جام جهانی 20023 با بلژیک 2 بر2 مساوی کردند و با دو گل تونس را بردند و با سرگروهی به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند.

9- کره جنوبی - ژاپن 2002: دو لحظه ماندگار (کره جنوبی در نیمه نهایی)
دو لحظه ماندگار این مسابقات گل "آن جونگ هوان" در مرحله یک هشتم نهایی بود که بالاتر از پائولو مالدینی با ضربه سر گل زد و بعدی پایان ضربات پنالتی مقابل اسپانیا.

آن با گل طلایی که زد میزبان را به برد 2 بریک برابر ایتالیا رساند. در یک‌چهارم نهایی هم بعد از 120 دقیقه بازی بدون گل برابر اسپانیا "لی وون جائه" در ضربات پنالتی، ضربه سوم را گرفت و "هونگ میونگ بو" پنالتی پنجم را زد تا بلیت نیمه نهایی به نام میزبان شود.

10- کره جنوبی - ژاپن 2002: چهارم جهان (کره جنوبی 2 - ترکیه 3)
با از دست رفتن شانس فینال طبیعی بود که بیش از مقام سومی هواداران بدنبال دیدن پایان خوشی از تیم‌شان باشند. بازی کره جنوبی و ترکیه آغاز و پایان خوشی داشت.

هاکان شوکور سریعترین گل تاریخ جام جهانی را زد و تنها بعد از 10.8 ثانیه دروازه لی وون جائه را باز کرد اما در پایان بازی هر دو تیم برنده از زمین بیرون آمدند. 22 بازیکن دست در دست هم با احترام به 63 هزار تماشاگر داخل استادیوم رفتاری تحسین برانگیز داشتند و جایزه بازی جوانمردانه فیفا را بدست آوردند.

باخت 3 بر 2 کره جنوبی می توانست غم انگیز باشد اما آنچه در پایان بازی دیده شد صفحه پایانی جام را برای همه مردم کره جنوبی پر از خاطره کرد.

کد خبر 1095074

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha