۲۰ مرداد ۱۳۸۹، ۱۵:۱۰

احمدی نژاد:

ایران یک مکتب است / به مشایی اعتماد کامل دارم

ایران یک مکتب است / به مشایی اعتماد کامل دارم

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه "من هم گفته ام ایران یک مکتب است ، یک فرهنگ متعالی و فراتر از جغرافیا و نژاد " گفت: آقای مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور هستند و به ایشان اعتماد کامل دارم و او را فردی مؤمن به اصول نظام جمهوری اسلامی ایران، ارزش‌ها و آرمان انقلاب و ملت بزرگ ایران و در خط ولایت می‌شناسم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی‌نژاد امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مکتب ایرانی و انتقاداتی که به این سخنان صورت گرفته است اظهار داشت: اینکه اظهارنظر کسی بلافاصله به خط‌ کشی‌های سیاسی و به محل دعوا و تنش تبدیل شود مناسب نیست. در نظام جمهوری اسلامی باید همه بتوانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند و اگر انتقادی هست آن را مطرح و به گفت ‌و گو بگذارند.

وی تاکید کرد: حساسیتی که روی آقای مشایی وجود دارد عادی نیست و غیرعادی است. زیرا هرچقدر هم توضیح می‌دهد آن را قبول نمی‌کنند و صرفاً برداشت اولیه خود را به عنوان مخالفت مطرح می‌سازند و این روش خوبی برای مدیریت فضای اندیشه در کشور نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران آزادترین نظام سیاسی را در دنیا دارد، خاطر نشان کرد: آقای مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور هستند و به ایشان اعتماد کامل دارم و او را فردی مؤمن به اصول نظام جمهوری اسلامی ایران، ارزش‌ها و آرمان انقلاب و ملت بزرگ ایران و در خط ولایت می‌شناسم.

احمدی‌نژاد افزود: در مقابل اظهارات ایشان بقیه هم می‌توانند عالمانه انتقادات و نظرات خود را مطرح کنند. مباحث وی روشن است و حقیقت این است که ایران کانون اسلام ناب محمدی است و بالاترین نقش را در تاریخ و تمدن اسلام داشته است، بیان چنین مطالبی به هیچ عنوان به معنای ملی‌گرایی نیست بلکه تشکر از خداوند متعال بخاطر این نعمت بزرگ و تذکر و یادآوری است.

رئیس‌جمهور گفت: تعریف از نقش تاریخی ملت ایران این است که در حقیقت مسئولیت سنگین ملت ایران را در دوره کنونی نشان می‌دهد، اگر ملتی از ظرفیت‌های بالاتری برخوردار است به این معنا است که مسئولیت سنگینی نیز بر دوش دارد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ایران در تمدن و پذیرش اسلام نقش تاریخی داشته است. بالاترین تعابیر را در مورد نقش ایرانیان در تاریخ قبل از اسلام، شهید مطهری و بزرگانی مانند ایشان داشته‌اند، منتها عده‌ای نسبت به تاریخ قبل از اسلام حساسیت دارند البته بحث برخی حکومت‌های قبل از اسلام با ملت ایران جدا است. ملت ایران همواره در طول تاریخ مانند رودخانه‌ای جاری و زلال در حرکت بوده و دارای برجستگی‌های متعالی بوده است.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: سخن مشایی این است که ملت ایران ملتی با فرهنگ است، منتها عده‌ای آن را قبول ندارند و اصرار دارند که ملت ایران در دوره قبل از اسلام ملتی بی‌فرهنگ بوده است .اینگونه سخنان بدون تردید به نفع ایران نیست. امروز همه ملت‌ها ملت ایران را ملتی با فرهنگ می‌شناسند البته برخی حکومت‌های فاسد و ظالم نیز در ایران حاکم بودند اما به هیچ عنوان آنها نماد یک ملت نیستند.

وی با تأکید بر گسترش فضای سالم نقد و اظهارنظر آزادانه در جامعه گفت: باید بین نظریات فکری و اندیشه‌ای با سخنان سخیف و باندبازی تفکیک قایل شد.

رئیس‌جمهور گفت: خواهش می‌کنم اجازه بدهند که نظریات فکری و اندیشه‌ای در فضایی آزاد و دوستانه مطرح شود و اگر عده‌ای انتقادی دارند ابتدا اصل مطالب مورد نقد را مطالعه کرده و بعداً انتقاد و مخالفت خود را بیان کنند.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: دولت فضای آزاد گفتگو و انتقاد را کاملاً گشوده است، حتی به مطالبی که نسبت به دولت از حوزه نقد نیز خارج می‌شود اعتراض و مخالفتی نمی‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: مواضع و سخنان دولت کاملاً روشن است. دولت ملت ایران را مؤمن، برجسته و اثرگذار در فرهنگ و تمدن جهانی و ملتی یگانه‌پرست می‌شناسد. ملت ایران هیچ‌گاه بت‌پرست نبودند و چون از جایگاه بالایی برخوردار بودند اسلام را با آغوش باز پذیرفتند و بالاترین خدمات را نسبت به اسلام ارائه دادند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه اسلام و ایران با هم عجین بوده و تفکیک ناپذیر هستند، تصریح کرد: البته مستکبران تلاش دارند اسلام را در چهره گروه‌های تروریستی معرفی کنند و اصرار ما این است که تصویر حقیقی از اسلام در ایران متجلی است که باید آن را به بشریت نمایان کرد. اینکه از ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام یاد می‌شود بدین معناست که ایران پایگاه اصلی اسلام است اینگونه سخنان به هیچ‌عنوان به معنای ملی‌گرایی نیست کسانی که عنوان ملی‌گرایی را بر خود گذاشتند به نام ایران در پشت جبهه با دشمنان ملت ایران همکاری و همدستی می‌کردند.

رئیس‌جمهور گفت: ملی‌گراهای واقعی در ایران مؤمنان خداپرست و مجاهدی هستند که سرزمین ایران را در خدمت اسلام می‌شناسند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه مباحث نظری نباید به مسئله اصلی کشور و جبهه‌بندی‌های گروهی و سیاسی تبدیل شود و این دور از اخلاق اسلامی است چنین به نظر می‌رسد که عده‌ای آماده و منتظر فرصت و بهانه‌ای هستند که دولت را مورد حمله‌ و هجمه قرار دهند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه "من هم گفته ام ایران یک مکتب است ، یک مکتب و  فرهنگ متعالی و فراتر از جغرافیا و نژاد است"  اظهار داشت: امروز بشریت ایران را پرچمدار ایجاد تمدن بشری می‌شناسند و با پیشرفت ایران همه ملت‌ها خوشحال می‌شوند امروز ایران دارای نقش تاریخی و مکتبی است.

احمدی‌نژاد افزود: هر کدام از اعضای دولت نقش تاریخی ملت ایران را به زبانی بیان می‌کند و این در حقیقت تقدیر از اسلام، ایران و مجاهدت ملت ایران است و نباید بی‌جهت به مناقشات سیاسی تبدیل شود و ذهن عده‌ای را آلوده سازد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت نهم و دهم دینی‌ترین دولت بعد از انقلاب است اظهار داشت: این دولت بالاترین فداکاری را برای اسلام نابی که در سرزمین ایران منتشر می‌شود، بکار می‌گیرد. بالاترین ادبیات دینی در همه مجامع داخلی و خارجی از سوی این دولت استفاده شده است و همواره روی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی ملت ایران نه نژاد ایرانی پافشاری کرده است.

احمدی‌نژاد گفت: ایران کانون اندیشه و آرمان الهی است و در دوام اندیشه الهی نقش اول را داشته است و این مسئولیت‌های سنگینی را به دنبال دارد و نمی‌توان از عدالت، یگانه‌پرستی و عشق و محبت دوری کرد. خداوند این ظرفیت عظیم را به ملت ایران داده تا مأموریت‌های تاریخی خود را انجام دهد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: همه باید کمک کنند فضای لطیف آزادی اندیشه در ایران هر چه بیشتر گسترش و تعمیق یابد. اگر انتقادی هم از سخنان آقای مشایی و یا دیگران وجود دارد، می‌توانند وی را دعوت کنند و در فضای گفتگو و حتی مناظره مباحث خود را مورد نقد قرار دهد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای به دنبال آن هستند که هر چیزی را به موضوع دعوا و تنش تبدیل کنند و در چنین فضایی دشمنان و تحریم غیرقانونی آنان به مسائل دست دوم و دست چندم تبدیل می‌شود در حالی که توطئه دشمنان تمام نشده است و امروز مسئولیت اول ما ساختن ایران و ایستادن در برابر زورگویی است.

رئیس‌جمهور گفت: عده‌ای به دنبال آن هستند که به هر بهانه‌ای در صفوف ملت ایران شکاف و جدایی ایجاد کنند و این در حالی است که صفوف ملت ایران به هم پیوسته بوده و ناگسستنی است. اینان کسانی که در برابر ملت ایران ایستاده و باید طرد شوند را کنار گذاشته و با در دست گرفتن یک کلمه به دولت در حد کافر بودن، تهمت می‌زنند.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: مباحث نظری باید در فضای گفت‌ و گو و به منظور کشف حقیقت و نه محکوم کردن یکدیگر مورد نقد قرار دهند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

* توضیح خبرگزاری مهر:

 1- در اصل 24 قانون اساسی آمده است: «نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند ، مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند.»

2- در ماده 4 از فصل سوم قانون مطبوعات آمده است: « هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند.»

3- در ماده 5 همین قانون نیز آمده است: «کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون "حق" قانونی مطبوعات است.» البته در تبصره همین ماده مجازات هایی برای متخلفین هم ذکر شده است.

4- در اواخر سال 88 آقای دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری محترم قانون آزادی دسترسی همگانی به اطلاعات را ابلاغ کردند.

5- خبرگزاری مهر به عنوان یکی از رسانه های فراگیر کشور از مدتها پیش و بدلایلی غیر قانونی توسط نهاد ریاست جمهوری از حضور ، پرسش و پوشش اخبار حوزه دولت و رئیس جمهور محروم است.  ولی این خبرگزاری بدلیل اهمیت اطلاع رسانی صادقانه و پوشش موثر خبرها و تلاشهای مدیریت اجرایی و حقوق مردم برای آگاهی از تحولات کشور ،  اعلام می دارد که اخبار حوزه های مذکور از منابع دیگر خبری اخذ شده است. لذا "مهر" پیشاپیش به جهت تاخیر ایجاد شده در عرصه اطلاع رسانی از تمامی مخاطبان خود پوزش می خواهد.

اگر چه این رفتار غیر حرفه ای خلاف صریح قانون اساسی ، قوانین عادی و نیز تاکیدات ریاست محترم جمهوری است ، اما سبب نمی شود که "مهر" به خاطر این اقدام ناپسند ، زحمت کشان صادق قوه مجریه را در سراسر میهن اسلامی از اطلاع رسانی تلاشهایشان محروم نماید.

6- امروز (چهارشنبه 20 مرداد 1389) رئیس جمهوری با صراحت گفت: «تمام اقدامات دولت منطبق بر قانون است.» و چند روز پیش هم در روز خبرنگار از نبود هرگونه محدودیت برای رسانه ها به عنوان افتخار دولت یاد کرده بود.

در خبر بالا هم ایشان توصیه کرده اند که "دولت فضای آزاد گفتگو و انتقاد را کاملاً گشوده است، حتی به مطالبی که نسبت به دولت از حوزه نقد نیز خارج می‌شود اعتراض و مخالفتی نمی‌کند... همه باید کمک کنند فضای لطیف آزادی اندیشه در ایران هر چه بیشتر گسترش و تعمیق یابد و..."

اما امیدواریم اینگونه باشد و اینگونه شود که رئیس جمهوری می گویند....

7- قضاوت با مخاطبان .

کد خبر 1132128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha