۲۶ آبان ۱۳۸۹، ۱۴:۳۰

در گفتگو با مهر تشریح شد:

جایگاه سامانه‌های موشکی صیاد و مرصاد در پدافند هوایی ایران

جایگاه سامانه‌های موشکی صیاد و مرصاد در پدافند هوایی ایران

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با بیان ویژگی های موشک های ایرانی صیاد و مرصاد اعلام کرد: شاهین ، موشک سامانه مرصاد با حدود 45 کیلومتر برد و ارتفاع 50 هزار پایی را پوشش می دهد و موشک عمود پرتاب صیاد 12 کیلومتر برد دارد.

امیر حجت الله کثیری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص سامانه موشکی مرصاد اظهار داشت: مرصاد یک سامانه موشکی پدافندی است که ارتفاع های کم، متوسط و بالا را بخوبی پوشش می دهد.

وی با تاکید براینکه همه مراحل طراحی و ساخت سامانه موشکی مرصاد در داخل کشور بوده است، گفت: این سامانه تمامی آزمایشهای خود را در چندین مرحله بصورت موفقیت آمیز پشت سر گذاشته است و درحال حاضردر اختیار پدافند هوایی قرار دارد.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در بیان ویژگیهای سامانه موشکی مرصاد عنوان کرد: نام موشک این سامانه "شاهین" است که برد آن حدود 45 کیلومتر است و تا ارتفاع 50 هزار پایی را پوشش می دهد همچنین برد رادارهای کشف هدف آن 110 کیلومتر و رادارهای تعقیب هدف 80 کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه سامانه مرصاد سامانه ای متحرک با قابلیت انعطاف پذیری بالا است، گفت: منحصر به فردترین ویژگی این سامانه این است که تمامی اجزای آن در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.

امیر کثیری با بیان اینکه تکنولوژی ساخت سامانه موشکی مرصاد در کشور ما بومی شده است، گفت: ما بر اساس نیازهای دفاعی مان می توانیم انواع و اقسام این سامانه را در بردهای مختلف بسازیم.

وی در ادامه دربیان ویژگیهای موشک صیاد نیز گفت: این سامانه شامل موشکهای 2 مرحله ای بوده که قابلیت استفاده بر ضد انواع هواگردها از جمله هواپیماهای بمب افکن را دارد.

 معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به اینکه در نوع بهینه شده آن، سامانه صیاد توان مقابله با جنگ الکترونیک را داشته و سیستم های هدایت راداری آن نیز به روز شده اند و می تواند با سامانه های دارای سطح مقطع راداری کم نیز درگیر شود، گفت: قرار است به زودی و پس از انجام تست های نهایی، تولید انبوه آن آغاز و به چرخه دفاعی کشور وارد شود.

وی افزود: پدافند موشکی صیاد با سر جنگی 200 کیلویی، با سرعت 1200 متر بر ثانیه به سمت هدف حرکت کرده و برد 12 کیلومتری دارد ضمن اینکه می تواند مکمل خوبی برای دیگر سیستم های پدافندی ایران همچون تور ام1، هاگ، اس 200 و اف ام 80 باشد.

امیر کثیری با بیان اینکه موشک های صیاد همانند موشک های اس 300 عمودپرتاب هستند وتحرک پذیری موشک های عمود پرتاب بسیار بیشتر از موشک های مایل پرتاب است، در عین حال تصریح کرد: البته به تازگی موشک های مایل پرتاب مانند پاتریوت را هم متحرک کردند.

وی همچنین در خصوص ساخت اس 300 بومی نیز گفت: در ساخت سامانه موشکی اس 300 تلاش می کنیم مشکلاتی که در اس 300 روسی دیده شده است درساخت موشک اس 300 بومی برطرف شود.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در بخش دیگری از این گفتگو به سامانه هایی که در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 استفاده می شود اشاره کرد وافزود: در این رزمایش از کلیه تجهیزات پدافندی موجود مثل انواع رادارها مثل رادار مطلع فجر و الوند در مقیاس بالا استفاده می شود.

وی با بیان اینکه در این رزمایش بطور وسیع از شبکه دیده بانی استفاده می شود ، گفت: همچنین از توپهای 23 میلی متری 8 لول که از نواخت ، دقت و سرعت  بسیار بالا در هدفگیری برخوردار هستند برای مقابله با موشکهای کروز استفاده می کنیم.

امیر کثیری اضافه کرد: با چینش چند عدد از این توپها می توان حجم آتش بالایی را ایجاد کرد که این میدان آتش بالا می تواند با موشکهای کروز دشمن مقابله کند.

وی همچنین در خصوص بکار گیری سامانه های جنگهای الکترونیکی نوین در این رزمایش هم گفت: از این سامانه ها در دو بخش سامانه های پدافندی و سیستم های ارتباطی استفاده می شود، که در بخش ارتباطات مشکل ما تقریبا حل شده است یعنی ارتباطات چند لایه درست شده که قابل جمر ( رهگیری ) نیستند، ضمن اینکه می توان از لایه های مختلف ارتباطی در زمانهای موردنظر بهره برداری کنیم.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) اضافه کرد: سامانه هایی هم که ما داریم به سیستم های ضد جمر تجهیز شده اند ضمن اینکه سیستم موشکی مرصاد، رادار مطلع الفجر و الوند همگی مجهز به سیستم ضد جمرهستند.

کد خبر 1191033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha