۲۹ تیر ۱۳۸۲، ۲۱:۱۷

عصر امروز منتشر شد

مشروح گزارش هيات ويژه رئيس جمهوري براي رسيدگي به فوت زهرا كاظمي

گزارش هيات ويژه رئيس جمهوري براي رسيدگي به فوت زهرا كاظمي عصر امروز از سوي دفتر رياست جمهوري منتشر شد .

به گزارش خبرگزاري مهر، بدنبال دستور رئيس جمهوري كميته پيگيري با عضويت وزراي اطلاعات، دادگستري، كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامي بلافاصله كار خود را آغاز كرد و در مرحله نخست از دستگاههاي ذي ربط خواست تا گزارش هاي كارشناسي و فني خود را به كميته ارائه نمايند.
بر اين اساس وزارت خانه هاي اطلاعات، دادگستري و كشور با استفاده از همكاريهاي وزارت بهداشت-درمان وآموزش پزشكي- نيروي انتظامي و سازمان پزشكي قانوني گزارش هاي مربوطه را تهيه و در اختيار كميته قرار دادند. اعضاي كميته ويژه تحقيق رئيس جمهوري و كارشناسان و مشاوران طي 7 جلسه بحث و بررسي نتايج تحقيقات خود در جلسه اي كه از ساعت 6:30 تا 10:30 صبح روز 28/4/82 در محل دفتر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزارشد جمع بندي كردند و آن را در چهارده صفحه به حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي سيد محمد خاتمي رئيس جمهور محترم تقديم نمودند كه متن آن بدين شرح است:
                                               بسم الله الرحمن الرحيم
در پي انتشار خبر فوت خانم زهرا كاظمي خبرنگار وعكاس ايراني - مقيم كانادا - كه روز شنبه 21/ 4/82 وبه دنبال دستگيري و سپس بستري شدن وي در بيمارستان روي داد، طي دستوري از سوي رئيس جمهوري محترم به تاريخ 22/4/82 كميته اي مركب از آقايان احمد مسجد جامعي ( وزير فرهنگ وارشاد اسلامي) حجه الاسلام و المسلمين موسوي لاري (وزير كشور)، حجه الاسلام والمسلمين يونسي(وزيراطلاعات)، و حجه الاسلام و المسلمين شوشتري(وزير دادگستري)، مامور رفع ابهام ها و روشن ساختن قضيه و عوامل موثر در آن و اعلام به ايشان و افكار عمومي شدند.
اين گزارش در برگيرنده دست آورد هفت جلسه متعدد هيئت ويژه و كميته كارشناسي و تيم هاي پزشكي ، اطلاعاتي، امنيتي و انتظامي و قضايي است و با نتيجه گيري ، پيشنهادها و ملاحظات پايان مي پذيرد.
الف: زهرا كاظمي كيست؟
زهرا( زيبا) كاظمي، نام پدر احمد، به شماره شناسنامه 2116 و تبعه ايران در سال 1327 در شيراز به دنيا آمد.
وي در ايران موفق به دريافت مدرك ليسانس در رشته سينما شد و 29 سال قبل در فرانسه اقامت گزيد و از دانشگاه سوربن دكتراي هنر گرفت.
در فرانسه با همسر ايرانيش"  محمدعلي هاشمي" ، اختلاف پيدا كرد و يكسال پس از تولد تنها فرزندش سلمان ( استفان) از شوهر جدا شد.
خانم كاظمي به عنوان خبرنگار عكاس به طور آزاد فعاليت مي كرده و با نشرياتي مانند" ركتوورسو" ،" گازت دوفم" و "گلوب اندميل" چاپ كانادا و نيز موسسه عكس انگليسي " كمراپرس" همكاري داشته است.
مشاراليها در آبان ماه سال 1380 براي نخستين بار فعاليت خبري خود را در ارتباط با ايران آغاز كرد. او در اين تاريخ با معرفي روزنامه گازت دوفم و گذرنامه ايراني جهت عزيمت به افغانستان به اداره كل مطبوعات و رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي مراجعه كرد.
اين اداره كل با هماهنگي مراجع قانوني ذيربط وي را در تاريخ 20/9/80 به مرز دوغارون معرفي كرد و براي بازگشت او از افغانستان در تاريخ 27/9/80 اقدام نمود.
او سپس در تاريخ 21/3/81 از ايران خارج مي شود و دوباره در تاريخ 1/2/82 به كشور بازمي گردد. وي در تاريخ 3/2/82 با معرفي اداره كل مطبوعات و رسانه هاي خارجي و هماهنگي قرار گاههاي نظامي ذيربط از مرز پرويز خان عازم سليمانيه مي شود و در تاريخ 29/2/82 از همان مرز اما بدون اطلاع اين اداره كل به كشور بازمي گردد.
مشاراليها پس از بازگشت از عراق در تاريخ 27/3/82 همراه با گذرنامه ايراني و معرفي نامه اي از سوي موسسه عكس انگليسي كمرا پرس به اداره كل مطبوعات ورسانه هاي خارجي مراجعه مي كند و درخواست تهيه عكس از زندگي روزانه مردم عادي در شهر تهران ، دانشجويان و چند دانشگاه تهران و نيز كوي دانشگاه مي نمايد.
در معرفي كمراپرس هدف از فعاليت خانم كاظمي تهيه عكس از زندگي روزانه مردم عادي در شهر تهران قيد شده بود.
در تاريخ 31/3/82 معرفي نامه اي از سوي اداره كل مذكور خطاب به نيروهاي انتظامي صادر مي شود و چهار موضوع درخواست شده فوق الذكر در آن قيد مي گردد.
در اين معرفي نامه كه رونوشت آن براي معاونت ذيربط در ناجا ارسال مي شود از نيروهاي انتظامي درخواست ميگردد تا همكاريهاي لازم را طبق ضوابط و مقررات با نامبرده از تاريخ 31/3/82 تا 7/4/82 به عمل آورند. اين معرفي نامه در تاريخ 2/4/82 از سوي اداره كل مطبوعات و رسانه هاي خارجي به خانم كاظمي تحويل مي شود و عصر همان روز مشاراليها برا ي تهيه عكس و گزارش خانواده هاي زندانيان ناآراميهاي اخير تهران در برابر زندان اوين حضور مي يابد ودر ساعت 40:17 از سوي دادستاني بازداشت مي شود.
خانم كاظمي در اين اقدام برخلاف مجوز اعطا شده به وي عمل كرده و همچنين از محلي عكس گرفته كه با علامت عكسبرداري ممنوع مشخص بوده است.
اين خبرنگار ايراني از زمان بازداشت ( ساعت17.40 ) مورخ 2/4/82 تا ساعت 20 دقيقه بامداد مورخ 6/4/82 كه به بيمارستان بقيه الله الاعظم منتقل شده به ترتيب در اختيار دادستاني ، اطلاعات ناجا و وزارت اطلاعات بوده است.
وي ساعت 10:30 مورخ 6/4/82 در بيمارستان بقيه الله الاعظم به اغماي كامل و دائم مي رود و در ساعت 16:30 مورخ 19/4/82 در بيمارستان دار فاني را وداع مي گويد.
ب: اهم اقدامات كميته ويژه:
نشست مقدماتي وزراي عضو كميته ساعت 19 روز يكشنبه مورخ 22/4/82 برگزار شد. در اين نشست كه معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور داشت، راه كارهاي ورود هيئت به مسئله مورد بررسي قرار گرفت و سپس آقايان وزراء يكي از معاونين خود را به عنوان نماينده ويژه براي پيگيري موضوع تعيين كردند.
ساعت 7 بامداد روز دوشنبه مورخ 23/4/82 جلسه معاونين وزارت ارشاد، اطلاعات و دادگستري در دفتر وزير ارشاد، برگزار شد. در اين نشست فرضيه هاي محتمل در حادثه مرگ خانم كاظمي بررسي و مقرر شد براي تكميل كادر كميته ويژه و شروع بررسيهاي تخصصي از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دعوت شود با كميته همكاري كنند.
همچنين از نيروي انتظامي خواسته شد تا يكي از معاونين خود را براي پيگيري اطلاعاتي و پليسي به كميته معرفي نمايد. به علاوه مقرر شد هر يك از دستگاههايي كه در مقطعي از دوران بازداشت خانم كاظمي، مسئوليت نگهداري وي را بر عهده داشته اند، گزارش مستقلي را از نحوه بازجويي و نگهداري مشاراليها تهيه و تا روز چهارشنبه 25/4/82 به كميته ارايه نمايند.
ساعت 20:30 مورخ 23/4/82 جلسه كميته كارشناسي در دفتر وزير ارشاد برگزار شد و در آن دكتر پزشكيان وزير بهداشت، نتيجه مشاهدات و بررسيهاي تخصصي خود را همراه با نتايج گزارش سه گروه تخصصي مستقل شامل متخصصان جراحي مغز و اعصاب، گوش و حلق و بيني و نيز چهار تن از كارشناسان رسمي پزشكي قانوني، به اطلاع اعضاء رسانيد. بر اساس گزارش وي مرگ خانم كاظمي بر اثر ضربه به جمجمه و خونريزي حاصل از آن به وقوع پيوسته و اين ضربه موجب ايجاد شكستگي خطي در جمجمه شده است.
در اين جلسه مقرر شد براي تكميل بررسي هاي تخصصي پزشكي، پرونده هاي پزشكي متوفي در محل زندان اوين و بيمارستان بقيه الله الاعظم محلي كه وي درآن بستري شده و سپس فوت كرده است، زير نظر دكتر پزشكيان مورد مطالعه قرار گيرد. در اين نشست تصميم گرفته شد كه به منظور بررسي هاي بيشتر، دفن جسد به تاخير افتد و خبر آـن نيز به اطلاع افكار عمومي برسد.
ساعت 14 مورخ 24/4/82 كميته كارشناسي با حضور دكتر پزشكيان در دفتر وزير ارشاد، برگزار شد. نتايج بررسي هاي پزشكي قانوني داير بر شكستگي خطي جمجمه در قسمت چپ سر و سالم بودن ساير اندام هاي متوفي قرائت شد. در اين گزارش تصريح شده است علت فوت: شكستگي جمجمه و خونريزي مغزي به خاطر برخورد جسم سخت به سر يا برخورد سر به جسم سخت مي باشد و علائمي دال بر ضرب و جرح در آن ديده نمي شود.
در اين نشست بررسي هاي فني دستگاههاي ذيربط در دوره بازداشت خانم كاظمي مشتمل بر دادستاني عمومي و انقلاب تهران، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات قرائت شد و هر يك از نمايندگان، دستگاهها به تشريح وقايع رخ داده در طول نگهداري مشاراليها اعم از رفتارها و روحيات وي، رفتار قاضي، بازجو و ساير مامورين مراقب، اظهارات شفاهي و كتبي وي، نحوه رفتار ماموران و محل هاي نگهداري او پرداختند.
در اين نشست مقرر شد: پرونده پزشكي مشاراليها در بيمارستان بقيه الله الاعظم و بهداري اوين توسط وزارت اطلاعات تهيه و در اختيار آقاي دكتر پزشكيان قرار گيرد. گزارش هاي ارايه شده دستگاهها در چهار مقطع يعني 21 ساعت اول (در دادسرا و زندان)، 26 ساعت بعد (در ناجا) 4 ساعت (در دادسرا و زندان) و 26 ساعت آخر (در اطلاعات) با ذكر جزييات دقيق با استفاده از اسناد و مدارك موجود و نيز ملاقات و مصاحبه با مامورين، بازجوها و كليه افرادي كه به نوعي با خانم كاظمي در تماس بوده و يا حركات وي را تحت نظر داشته اند تهيه و بطور كتبي تقديم وزير ارشاد شود.
ساعت 8 بامداد روز چهارشنبه 25/4/82 جلسه وزاري عضو كميته ويژه رئيس جمهوري در محل جلسات هيئت دولت و با حضور دكتر پزشكيان، معاونان مطبوعاتي وزارت ارشاد، وزارت كشور و وزارت اطلاعات برگزار شد. ابتدا دكتر پزشكيان نتايج مطالعات پرونده هاي باليني و روند اقدمات پزشكي را تشريح و نتيجه آن را به اين شرح اعلام كرد: مرگ بر اثر خونريزي مغزي ناشي از ضربه به سر بوده و علت آن سكته نبوده است. گزارش پزشك زندان اوين قرائت شد كه آقاي پزشكيان گفت: به دليل خونريزي بيني وقوع حادثه خيلي كمتر از دو هفته مي باشد و بايد تازه اتفاق افتاده باشد و لازم است براي تعيين زمان تقريبي وقوع حادثه بررسي بيشتري انجام شود. كميته تصميم گرفت تا اعلام رسمي علت مرگ و زمان تقريبي وقوع حادثه توسط پزشكي قانوني، هيچ خبري اعلام نشود. با توجه به تقاضاي مادر مرحومه، جسد متوفي هرچه زودتر تحويل خانواده وي شود و چنانكه اعضاي خانواده مايل به معاينه جسد توسط پزشكان معتمد خود مي باشند تسهيلات لازم فراهم گردد.
همچنين براي مستند نمودن هر چه بيشتر بررسي، قرار شد از جسد عكس و فيلم تهيه و در سوابق سازمان پزشكي قانوني نگهداري شود.
ساعت 19 روز چهارشنبه 25/4/82 آقايان وزرا با حضور كارشناسان، گزارشهاي مستند و مكتوب نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات را بررسي كردند. اما گزارش مكتوب دادستاني آماده تحويل نبود. به اين جهت مقرر شد گزارش مذكور توسط وزير دادگستري فورا تهيه و ارسال شود. در اين نشست پرسش ها و ابهامات اعضاي كميته مطرح و مورد بررسي قرار گرفت. در پايان، صورتجلسه كميسيون پزشكي قانوني كه با حضور آقايان دكتر پزشكيان (وزير) و دكتر صدر (رئيس سازمان پزشكي قانوني) تشكيل و به امضاء دوازده تن از متخصصان مستقل رسيده بود، قرائت شد.
در اين صورتجلسه، زمان ضربديدگي جمجمه به احتمال قوي در محدوده زماني پنجم تير ماه و حداكثر تا 24 ساعت قبل از آن برآورده شده است.
در اين جلسه آقايان وزرا چارچوب گزارش نهايي را تعيين و مقرر كردند كه اين گزارش روز شنبه آماده تقديم به رئيس جمهوري شود.
ج ) سير وقايع دوران بازداشت :
* مرحله نخست ( 21 ساعت در اختيار دادسرا و زندان )
1- ساعت 17:40 مورخ 2/4/82 خانم زهرا كاظمي در حالي كه با يك عدد دوربين عكاسي در حال عكسبرداري از تجمع خانواده هاي زندانيان ناآرامي هاي خرداد ماه در مقابل زندان اوين و منطقه با علامت " عكسبرداري ممنوع " بوده به داخل نگهباني زندان راهنمايي شده و با حضور دو نفر از قضات از وي توضيح خواسته مي شود.
 نامبردگان از خانم زهرا كاظمي مي خواهند معرفي نامه وزارت ارشاد ، دوربين و فيلم هاي خود را جهت بازبيني تحويل دهد و زندان را ترك گويد و روز بعد براي دريافت لوازم خويش مراجعه كند . وي از اين امر سرباز مي زند و اظهار مي دارد كه مي خواهد با مسووليت خود د ركنار لوازم خويش در زندان باقي بماند .سپس خانم كاظمي فيلم داخل دوربين را خارج مي كند و آن را در برابر نور ، سياه مي نمايد .خانم كاظمي فيلم ديگر خود را نيز به همين نحو سياه مي كند.
2- ساعت 20:30  مورخ 2/4/82 توسط يكي از پرسنل زندان اوين به بند 240 به عنوان " تحت نظر" اعزام مي شود.
3- ساعت 22:25 مورخ 2/4/82  لغايت 2:30 بامداد روز 3/4/82 توسط معاون دادستان بازجويي به عمل مي آيد كه در بخشي از بازجويي ، دادستان تهران نيز حضور داشته است .
4- ساعت 2:30 تا 10:30 مورخ 3/4/82 در بند 24  استقرار  داشته است .
5- ساعت 10:30 از بند تحويل گرفته مي شود و توسط بازپرس شعبه 12 قرار بازداشت صادر و بدين منظور به بند نسوان زندان اوين تحويل مي گردد.
6- ساعت 14:30 مورخ 3/4/82 جهت ادامه تحقيقات و به منظور گرد آوري سوابق كيفري و تحقيق درباره وضعيت مشاراليها ، تحويل اطلاعات نيروي انتظامي مي شود.
*مرحله دوم ( 26 ساعت د راختيار نيروي انتظامي )
1- ساعت 14:30 مورخ 3/4/82 با اخذ دستور قضايي به بند نسوان مقر 110 ( وابسته به اطلاعات نيروي انتظامي ) تحويل مي شود.
2- ساعت 18:45  مسوول مقر 110 براي صحبت با خانم كاظمي وارد بند نسوان مي شود.
 3- ساعت 22 بازجويان براي بازجويي متهم وارد بند نسوان شده و پس از 10 دقيقه از آن خارج مي شوند.
4- ساعت 16:30 مورخ 4/4/82 متهم به همراه راهنمايانش جهت تحويل به زندان اوين از قرارگاه خارج مي شود.
مشاراليها هنگامي كه در اوين صداي بازجو را كه به استقبال او آمده بود مي شنود شروع به فرياد زدن و فحاشي عليه او مي كند.
* مرحله سوم ( 4 ساعت در اختيار دادسرا)
1- ساعت 17:20 مورخ 4/4/82 متهم در اختيار دادسرا قرار مي گيرد .نماينده وزرات اطلاعات وي را تحويل گرفته و به بند 240 منتقل مي كند و او تا ساعت 21:30 در آنجا مي ماند.
براي اطلاع از اين مدت زمان بايد گزارش "وقعه" مورد بررسي قرار گيرد.
* مرحله چهارم ( 26 ساعت در اختيار وزارت اطلاعات )
1- ساعت 21:40 مورخ 4/4/82 در زندان اوين در اختيار كارشناسان وزارت اطلاعات قرار مي گيرد.
2- از ساعت 21:45 تا 22:15 در همان تاريخ به مدت 30 دقيقه به طور شفاهي با وي گفتگو شده و بازجويي از وي به روز بعد موكول مي شود سپس متهم براي استراحت به بند باز مي گردد.
3- ساعت 22:30 در همان تاريخ لغايت 10 صبح روز بعد(5/4/82 ) در بند بوده است .
4- ساعت 10 تا 14 مورخ 5/4/82 اولين مرحله بازجويي انجام شده ، مشاراليها از پاسخ به پرسشهاي مامورين طفره رفته و اظهار مي دارد اين پرسشها هيچ ارتباطي با حرفه وي ندارد.
5- ساعت 14 به بند بازگردانده مي شود و تا ساعت 30/15 در آنجا مي ماند .
6- ساعت 30/15 مرحله دوم بازجويي شروع مي شود و تا ساعت 30/16 ادامه مي يابد .
7- ساعت 30/16 پزشك وزارت اطلاعات وي را معاينه مي كند . در گزارش وي آمده است : بيمار حال عمومي خوبي داشته، به سوالات درماني به خوبي پاسخ مي داده و فقط كمي احساس بي حالي و ضعف داشته است . پزشك به وي توصيه مي كند ضمن پرهيز از اعتصاب غذا، دارو مصرف كند .
8- ساعت 17 تا 19 بازگشت به اطاق بازجويي و ادامه بازجويي از متهم، در اين هنگام بازجويان احساس مي كنند كه وي حال عادي ندارد . در اين هنگام توسط پرستار به او آب قند داده مي شود و او آن را مي آشامد و سپس به بند بازگردانده مي شود .
9- ساعت 40/20 از طرف محافظين به سرپرستي بند اعلام مي شود كه متهم بي حال است . از بهداري ( پرستار بند امنيتي ) به بند مراجعه مي كند و خانم كاظمي مي گويد : " بي حال هستم، آمپول تقويتي مرا تزريق كنيد ."
متهم پس از اداي اين جملات مي خوابد و پس از 10 دقيقه مجددا" گزارش ناراحتي شديد وي به مسوولان مي رسد . او از بي حالي و تهوع و سر درد شكايت دارد و در همين هنگام در حال پاك كردن بيني خود متوجه خون تازه در آن مي شود . پس از چند لحظه استفراغ مي كند كه خون روشن در آن مشاهده مي شود . در اينجا تصميم مي گيرند كه وي را با ويلچر به بهداري اوين انتقال دهند .
10- ساعت 30/20 مورخه 5/4/82 بهداري اوين تصميم مي گيرد بيمار را كه حالش به وخامت گذارده به بيمارستان بقيه الله الاعظم منتقل كند . در اين ساعت بيمار با همراهي سه نفر مراقب به وسيله آمبولانس بهداري اوين به بيمارستان بقيه الله الاعظم منتقل مي گردد .
د) اقدامات پزشكي :
1- خانم زهرا كاظمي در 20 دقيقه بامداد مورخ 6/4/82 به همراه سه نفر ديگر به بيمارستان بقيه الله الاعظم وارد مي شود . در معرفي نامه علت مراجعه با ذكر جزئيات پزشكي ناراحتي گوارشي ذكر شده است .
2- اقدامات پزشكي درمورد بيمار بر اساس تشخيص مبتني بر ناراحتيهاي گوارشي به اجرا درمي آيد كه  گزارش آن موجود است .
3- در ساعت 30/13 روز 6/4/82 بيمار با مرگ مغزي به بخش مراقبتهاي ويژه منتقل و درمانهاي مغز و اعصاب براي او آغاز مي شود .
4- در ساعت 30/17 مورخ 19/4/82 بيمار فوت مي كند.
ه - علت و زمان فوت
1- بنابرگزارش پزشكي قانوني علت فوت خانم كاظمي شكستگي جمجمه خون ريزي مغزي و عوارض آن در اثر اصابت جسم سخت به سر و يا برخورد سر به جسم سخت است.
2- بنابه گزارش مورخ 25/4/82 سازمان پزشكي قانوني به نظر نهايي كميسيون پزشكي متشكل از وزير بهداشت  درمان و آموزش پزشكي و رييس سازمان پزشكي قانوني و 13 نفر از پزشكان رشته هاي مختلف را منعكس ساخته ، زمان ضرب ديدگي در محدوده 5 تيرماه 82 و حداكثر تا 24 ساعت قبل آن برآورد شده است .
3- به منظور بررسي دقيق تر و حصول اطمينان بيشتر به دعوت آقاي دكتر پزشكيان وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي مجددا كميسيون پزشكي  متشكل از ايشان و 7 نفر از آقايان پزشكان متخصص رشته هاي جراحي مغز و اعصاب و راديولوژي و پزشكي قانوني موضوع را مورد بررسي قرار داد و در صورتجلسه مورخ 27/4/82 اعلام داشت كه بر اساس مندراجات پرونده باليني بيمارستان بقيه الله اعظم ضربه به سر در فاصله زماني حداكثر تا 36 ساعت قبل ازورود و بستري شدن (20 دقيقه بامداد 6/4/82 ) وارد آمده و به احتمال قوي همراه با بي هوشي اوليه نيز بوده است .
نتيجه گيري
با توجه به گزارشهاي پزشكي در مورد زمان ضرب ديدگي جمجمه خانم زهرا كاظمي دو فرضيه قابل طرح  است .
الف: زمان ضرب ديدگي جمجمه 5 تيرماه وحداكثر 24 ساعت قبل ازآن بوده است .
ب : زمان ضرب ديدگي جمجمه 5 تيرماه و حداكثر 12 ساعت قبل از آن بوده است.
بدين ترييب ضروري است تمامي كساني كه در محدوده هاي زماني فوق با نام برده درارتباط بودند شناسايي شوند و مورد تحقيق قرار گيرند .
پيشنهادها
كميته با عنايت به بررسي اسناد و مدارك و دريافت گزارشهاي مكتوب و شفاهي ازدستگاههاي ذيربط ( دادسراي عمومي و انقلاب تهران ، ناجا و وزارت اطلاعات ) و با توجه به اوضاع و احوال پرونده ونظر به پرسشهاي افكار عمومي داخلي و خارجي پيشنهادهايي زير را ارائه مي نمايد .
الف : ارجاع پرونده به قوه قضاييه و تعيين بازپرس ويژه و مستقل به منظور شناسايي مسوول يا مسوولان اصلي حادثه
ب : اطلاع رساني سريع به افكار عمومي
ج : تدوين به كارگيري شيوهاي مناسب براي ارتقاي كيفيت نگهداري متهمان به ويژه خبرنگاران درمدت بازداشت .
ملاحظات :
1- خانم كاظمي از ابتداي بازداشت تا آخر از خوردن غذا امتناع مي ورزيده و فقط آب مي آشاميده است .
2 - وي در مراحل مختلف بازداشت به سوالات ، پاسخهاي نامربوط مي داده و از ارائه هرگونه پاسخ شفاف طفره مي رفته است .
3- در تاريخ 15/4/82 از سوي قاضي پرونده با قيد وثيقه 5 ميليون توماني آزاد مي شود و درمحل همين بيمارستان دراختيار خانواده اش قرار مي گيرد.
4 - رفتارهاي غير طبيعي جسورانه و پرخاشگرانه او در مدت بازداشت از سوي هرسه نهاد ذيربط تاييد شده است .
5- هنگامي كه دراختيار ناجا بوده است جز اظهار ناراحتي به خاطر برخوردهاي تنبيهي ماموران مراقب او در شب اول اقامت در بازداشتگاه ناراحتي ديگر گزارش نشده است .
والسلام 28/4/82

علي يونسي وزير اطلاعات ، عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور  ،  اسماعيل شوشتري وزير دادگستري ، احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ ارشاد اسلامي ،  مسعود پزشكيان وزير بهداشت  درمان و آموزش پزشكي

 

کد خبر 12000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha