۲۲ آذر ۱۳۸۹، ۱۰:۵۶

مورفی در گفتگو با مهر:

"نظریه اخلاقی مصالحه" به مشارکتی بودن مصالحه تأکید دارد

"نظریه اخلاقی مصالحه" به مشارکتی بودن مصالحه تأکید دارد

استاد مرکز ارزش انسانی دانشگاه پرینستون با اشاره به اینکه مصالحه سیاسی تنها با همت نخبگان سیاسی داخلی و بین المللی امکان پذیر نیست، گفت: این مصالحه از طریق مشارکت شهروندان حاصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب "نظریه اخلاقی مصالحه سیاسی" اثر کالین مورفی سال جاری میلادی از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است.

دکتر کالین مورفی دانشیار فلسفه در دانشگاه تگزاس ای.ام و عضو هیئت علمی مرکز ارزش انسانی دانشگاه پرینستون در مورد فرضیه اصلی این کتاب به خبرنگار مهر گفت: این کتاب به بررسی روابط میان کشورها در نظام بین‌الملل نمی‌پردازد.

وی افزود: در واقع محور اصلی این کتاب بررسی روابط و نسبت میان مقامات حکومتی و دولتی با شهروندان یک جامعه است. در واقع تمرکز این کتاب درباره کشورهایی است که این نسبت برای آنها از نوع سرکوب تعریف شده است.

مورفی یادآور شد: بنده در این کتاب تحلیلی را ارائه داده‌ام که بر اساس آن چگونگی ساختن روابط سیاسی میان شهروندان و مقامات حکومتی و دولتی در چنین جوامع در حال گذاری بیان شده است.

وی با اشاره به فرضیه خود در این کتاب گفت: فرضیه و تز اصلی بنده در این کتاب این است که مصالحه سیاسی فرآیندی پیچیده است که  مجموعه‌ای از قواعد مربوط به احترام متقابل نسبت به نقش قانون را شامل می‌شود.

مورفی با اشاره به اینکه این مجموعه اعتماد معقول سیاسی شهروندان به نظام سیاسی را در برمی‌گیرد و این تحلیل به تعمیق و گسترش درک ما از مصالحه سیاسی کمک خواهد کرد، گفت: برای تقویت و تشویق مصالحه سیاسی باید به مؤلفه‌ها و شاخصهای مردمسالارانه و روابط سیاسی مبتنی بر مردم سالاری توجه جدی داشت.

مورفی معتقد است برای رسیدن به یک ضابطه و فرمول در مورد مصالحه سیاسی باید هر جامعه به عنوان یک موضوع خاص مورد توجه قرار گیرد و شرایط و ویژگی‌های آن به طور مجزا بررسی شود .

کد خبر 1209209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha