۲۰ دی ۱۳۸۹، ۱۴:۰۲

دبیر تئاتر فجر/

شورای سیاستگذاری برای حمایت از تئاتر است

شورای سیاستگذاری برای حمایت از تئاتر است

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نخستین نشست رسانه‌ای خود در روز دوشنبه 20 دی‌ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر به تشریح بخش‌های مختلف جشنواره و پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران تئاتر پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حیدری در ابتدای نخستین نشست رسانه‌ای بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ارائه گزارشی از آغاز به کار دبیرخانه جشنواره و بخش‌های مختلف آن پرداخت و گفت: هشت اثر ایرانی از منتخبین بخش‌های مختلف به همراه هفت نمایش خارجی در بخش مسابقه بین‌الملل تئاتر فجر حضور خواهند داشت. در بخش خارجی جشنواره هم 15 گروه خارجی حضور دارند.

وی از اجرای ویژه 15 نمایش برای اصحاب رسانه، هنرمندان تئاتر و هنرمندان شهرستانی، تهیه و ارسال دو ویژه‌نامه جشنواره هر کدام به شمارگان 20 هزار نسخه و توزیع آن در سطح شهر و منازل تهران، اجرای آثار ایرانی در استان‌های خراسان شمالی، گلستان و البرز از 16 تا 21 بهمن‌ماه، برگزاری بخش یونیمای عروسکی با پنج اثر نمایشی در سطح شهرستان‌ها و روستاهای استان گیلان و برگزاری بخش پژوهش جشنواره با 24 اثر خارجی از 17 کشور خبر داد.

حیدری با اشاره به تفاوت اجرایی و محتوایی بازار تئاتر ایران در جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر نسبت به دوره گذشته گفت: بازار تئاتر ایران در ایام برگزاری هر روز میزبان هشت گروه نمایش داخلی است که آثار خود را برای دبیران و مدیران کمپانی‌های مختلف معرفی می‌کنند. در هر روز هر گروه زمانی 20 دقیقه به صورت اختصاصی در اختیار دارد که آثار خود را به همه دعوت شدگان از 30 کشور خارجی معرفی کنند.

دبیر جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر با اشاره به کسر نشدن کمک هزینه‌های پرداختی به گروه‌های شرکت کننده در جشنواره از قرارداد اجرای عمومی آن‌ها از داوری کانون ملی منتقدان تئاتر از 24 اثر منتخب از بخش‌های مختلف و نگاه ویژه به گروه‌های شهرستانی در این داوری خبر داد.

حیدری در ادامه درباره دلایل انتخاب مسئولین مختلف در شورای سیاست گذاری تئاتر توضیح داد: در این شورا از نمایندگان نهادها و سازمان‌هایی دعوت به عمل آمد که می‌توانند در حوزه سیاست گذاری‌ها باعث بالا بردن نگاه‌ها و حمایت و بودجه از تئاتر باشند.

وی در اعتراض به حضور برخی مسئولین که با تئاتر آشنایی ندارند و تبلیغاتی بودن این انتخاب‌ها یادآور شد: هدف ما این است که مسئولین با تئاتر و مشکلات آن از نزدیک آشنا شوند و این امر باعث رشد بودجه تئاتر هم می‌شود. حضور مسئولین مختلف در شورای سیاست گذاری می‌تواند جنبه تبلیغاتی هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دبیر جشنواره بیست و نهم مسئول بخش بین‌الملل جشنواره است و مسئولیت کیفی آثار را بر عهده می‌گیرد درباره کشورهای شرکت کننده در این بخش گفت: از کشورهای آلمان، ایتالیا، لهستان، چک، کره جنوبی، چین، کانادا، سوییس، یونان، استونی و روسیه در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند. شأن تئاتر ما از تئاتر آسیا بالاتر است و این در جشنواره تئاتر فجر نشان داده می‌شود.

دبیر جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر درباره بودجه این دوره از جشنواره گفت: بودجه جشنواره بیست و نهم یک میلیارد و 600 میلیون تومان است.

حیدری درباره دخالت و اعمال نظر از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر تأکید کرد: معاون هنری در جشنواره تئاتر فجر هیچ دخالتی نکرده‌ و جشنواره بیست و نهم به صورت مستقل برگزار می‌شود. آقای شاه‌آبادی در هنگام ورود به عرصه تئاتر شاید به دلیل شناخت زیادی که از تئاتر نداشتند با نقطه نظرات متفاوتی مواجه شد. اما در حال حاضر پشتیبانی خوبی از جشنواره از طرف معاون هنری می‌شود و ما به لحاظ مالی مشکلی نداریم.

وی درباره دلایل حضور نداشتن حسین پارسایی به عنوان مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر و مدیرعامل فعلی بنیاد رودکی در شورای سیاست گذاری جشنواره بیست و نهم گفت: خواست ما این بود که در شورای سیاست گذاری جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر شرایطی برای حمایت از جشنواره تئاتر فجر فراهم شود. آقای پارسایی وظیفه خود را در بنیاد رودکی انجام می‌دهد.

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره حضور تولیدات مشترک نمایشی با کشورهای خارجی اظهار داشت: تفاهم نامه‌هایی را با کمپانی‌های مختلف تئاتری منعقد کرده‌ایم تا برای سال آینده به صورت اساسی به تولیدات مشترک پرداخته شود. اینکه اثری نمایشی با حضور یک یا دو بازیگر خارجی به عنوان کار مشترک تلقی شود کاری بنیادی نیست.

حیدری در خصوص بی‌نظمی‌های موجود در بحث نظارت و ارزشیابی آثار شرکت کننده در جشنواره و نظارت آثار یک شب مانده به اجرا یادآور شد: بحث نظارت بحثی است که نمی‌شود نادیده گرفت و دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی است. برای نمایش‌های تهرانی بخش‌های مختلف برنامه ریزی به گونه‌ای است که بازبینی‌ها از زمان انتشار جدول اجراها در تاریخ 25 دی‌ماه آغاز می‌شود. نمایش‌های شهرستانی هم شب قبل یا صبح روز اجرا بازبینی می‌شوند.

وی تأکید کرد: تنها برنامه ریزی جدول اجراها دست من است و بازبینی و کارهای مربوط در این زمینه در دست شورای نظارت و ارزشیابی است و افرادی که در سالن‌ها برای نظارت دیده می‌شوند چهره‌های شناخته شده شورای نظارت هستند.

وی درباره گزارشات نوشته شده بر علیه تئاتر طی روزهای گذشته که در طول ایام جشنواره‌های تئاتر فجر هم نوشته می‌شوند تصریح کرد: کسانی که بر علیه تئاتر می‌نویسند از مشکلات و شرایط و سختی‌های تولید و اجرای تئاتر چیزی نمی‌دانند. کسانی که از زاویه‌ای خاص از یک نمایش عکس می‌گیرند و می‌گویند که در تئاتر چنین اتفاقاتی می‌افتد باید این را بدانند که نمی‌توان یک موضوع را به تئاتر و کل تئاتر حرفه‌ای تعمیم داد و آن را زیر سؤال برد.

دبیر جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر درباره حمایت از گروه‌های شهرستانی و پرداخت کمک هزینه به آن‌ها گفت: به انجمن‌های هنرهای نمایشی گفته شده تا قبل از حضور در جشنواره قسط اول کمک هزینه‌ به گروه‌ها پرداخته شود. برنامه ریزی‌هایی انجام داده‌ایم تا دو هتل با امکانات مناسب برای اسکان گروه‌های شهرستانی در نظر گرفته شود تا هر گروه چهار روز در تهران اسکان داشته باشد.

حیدری درباره حضور نمایش‌های حاضر در بخش مهمان تنها به حضور نمایش "هامون‌بازان" به کارگردانی محمد رحمانیان در جشنواره تئاتر فجر خبر داد. همچنین یزدان عشیری‌ مدیر روابط عمومی جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر از ارزیابی آثار جشنواره از طریق نظرسنجی خبرنگاران حاضر در جشنواره و معرفی رسانه‌های برتر در جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر خبر داد.

کد خبر 1229024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha