۶ خرداد ۱۳۹۰، ۹:۳۴

بقایی چهره خبرساز هفته/ دفاع تمام قد معاون از رئیس سابق!

بقایی چهره خبرساز هفته/ دفاع تمام قد معاون از رئیس سابق!

حواشی مربوط به اعلام حکم انفصال از خدمت حمید بقایی، تخریب بافت تاریخی شیراز و نشست پرحاشیه تشکلهای دوستدار میراث فرهنگی با مسئولان و ... را در سبد اخبار این هفته گروه اجتماعی بخوانید.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید بقایی رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی این هفته خبرسازترین چهره  حوزه میراث و گردشگری بود، وی اوائل این هفته در یک نشست خبری اعلام کرد که دیوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمتش را صادر کرده است. اما در مصاحبه دیگری در واکنش به این موضوع با تاکید بر این که انتشار اخباری مبنی بر حکم انفصال 4 ساله او از مسئولیتهای دولتی به درستی اطلاع‌رسانی نشده، گفت: این حکم دیوان عدالت اداری قطعی نیست و موضوع فوق با سوءاستفاده و تخلف ارتباطی نداشته است.

 توافق مبهم پروژه 400 میلیارد تومانی

در این هفته برخی رسانه ها نیز خبردادند که پروژه 400 میلیارد تومانی مجتمع تالارهای بین‌الملی ایران - کیش طبق توافقی سه نفره با حضور اسفندیار رحیم مشائی، حمید بقایی و ابراهیم عزیزی در تاریخ سوم تیر ماه سال 89 به صورت ترک تشریفات به شرکت فیاک کیش با مدیریت یحیی فیوضی واگذار شده که بر اساس قانون ترک تشریفات این اقدام روال قانونی را طی نکرده است.

عکس یادگاری و اصرار به لمس آثار تاریخی!

از سوی دیگر حمید بقایی، که تا چند روز پیش ارشدترین مقام در سازمان میراث فرهنگی بود، در عکسی که یکی از خبرگزاری ها نیز آن را منتشر کرده است، منشور کوروش را بدون دستکش در دست گرفته است. این درحالی است که سایر افراد از جمله نماینده موزه بریتانیا در این برنامه جانب احتیاط را رعایت کرده و برای تماس با این منشور از دستکش آبی رنگی استفاده کرده اند.

غیر از بقایی یکی دیگر از مسئولان سازمان میراث فرهنگی در بخش موزه های تحت نظر این سازمان، بدون رعایت ضوابط و با در دست گرفتن جام مارلیک که جامی از زر ناب و به ارتفاع ۱۸ سانتی متر است عکس یادگاری انداخته و همین عکس اکنون روی وب سایتهای جهانی قرار گرفته است.

چتر حمایتی بقایی همچنان برسر سازمان میراث فرهنگی

از سوی دیگر با وجود اینکه بقایی از سازمان میراث فرهنگی رفته است اما همچنان چتر حمایتی خود را از این سازمان برنداشته است به نحوی که در مراسم نخستین موزه نابینایان کشور (خانه سپید) در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در کنار رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی حاضر شد

از طرفی روح الله احمدزاده که به تاز‌گی بر صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است درباره میراث فرهنگی ایران اظهار نظرهای قابل تاملی کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاح 3 موزه در مجموعه تاریخی سعدآباد گفت: نظریه فرهنگ در دولت نهم و دهم مبتنی بر تنیدگی ایرانیّت و اسلامیّت است.

احمدزاده با اشاره به اهداف سازمان میراث در آینده، تصریح کرد:‌ سازمان میراث، مجدانه و با حداکثر توان،‌آماده هرگونه مساعدت و همکاری با کسانی است که دلشان برای ایرانیّت این کشور می‌سوزد.

تخریب بافت تاریخی شیراز

 در این هفته جمعی از دوستداران میراث فرهنگی در نامه ای به مسئولان نظام خواستار جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز به عنوان بخش بزرگی از بافتهای تاریخی دوره اسلامی شدند.

آنها در نامه خود که به امضای بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی و معماری رسیده است آورده اند که با توجه ضرورت حفظ هویت ایرانی اسلامی که بافت های تاریخی دوره اسلامی بخش بزرگی از آن را تشکیل می دهند، متاسفانه امروز افرادی ناآگاه اقدام به تخریب های پی در پی بافت تاریخی شیراز کرده اند... .

معاون میراث فرهنگی تخریب بافت تاریخی شیراز را تکذیب کرد

پس از اعتراض دوستداران میراث فرهنگی نسبت به تخریب چند خانه تاریخی در محدوده میدان شهدا تا خانه منطقی نژاد شهر شیراز ، معاون میراث فرهنگی در نشستی با حضور تشکلهای دوستدار میراث فرهنگی این تخریب ها را کذب محض دانست و گفت: هیچیک از بناهای تاریخی و به ثبت رسیده در آثار ملی و با ارزش در محدوده بافت تاریخی تخریب نشده است.
وی در ادامه گفت: ما باید به دنبال ایجاد جریان حیات در بافت های تاریخی باشیم. دروغ گفتن در شان افراد نیست!

تکذیب تخریب خانه های تاریخی در بافت تاریخی شیراز توسط معاون میراث فرهنگی در حالی است که انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در شیراز عکسهای تخریب این خانه ها را در اختیار رسانه ها قرار دادند و اعلام کرده اند که حاضرند مدارک خود را به سازمان میراث فرهنگی ارائه کنند.

بقایی به دلیل دفاع از میراث حکم انفصال از خدمت گرفت

اما علویان صدر در همین نشست به دفاع از رئیس پیشین خود بر آمد و خبرنگاران را مورد عتاب قرار داد.

معاون سازمان میراث فرهنگی مدعی است که عاقبت رئیس سازمان میراث فرهنگی به دلیل دفاع از میراث این شد که از دیوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمت بگیرد.

مسعود علویان صدر گفت: آقای بقایی بعد از اینکه نسبت به خروج یکی از آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی واکنش نشان داد، از سوی دیوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمت گرفت. آیا این باید آخر و عاقبت کسی باشد که از میراث فرهنگی دفاع می کند؟

وی در پاسخ به خبرنگاران که گفتند پرونده های تخلف مالی آقای بقایی در حال انتشار است بیان کرد: این طور نیست. پرونده آقای بقایی به دلیل خروج یک اثر تاریخی ثبت شده در شیراز بوده است.

مشکل ما با انجمن ها نیست با خبرنگاران است!

در ادامه این نشست که خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی حضور داشتند پس از مطرح کردن سوالات خود مورد عتاب معاون میراث فرهنگی و مدیرکل ثبت و احیا قرار گرفتند. همچنین پس از خروج آنها از نشست علویان صدر به حضار گفت: ما تازه متوجه شدیم که مشکل ما با انجمن ها چیست. مشکل حضور خبرنگاران است. اگر شما قبل از اینکه هر خبری را به خبرنگاران بدهید آن را با مسئولان سازمان در میان بگذارید بهتر و راحت تر نتیجه می گیرد.

در پاسخ به این گفته، یکی از فعالان میراث فرهنگی گفت: تا به حال چند بار این کار را امتحان کرده ایم ولی نتیجه نگرفتیم به عنوان مثال خبر تخریب یکی از تپه های تاریخی در کردستان را به اطلاع مسئولان رساندیم آنها هم از ما خواستند که این موضوع رسانه ای نشود. اما عاقبت روی این تپه برج ساختند!

محسنی از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی رفت

اما در این هفته با تغییر مدیریت در سازمان میراث فرهنگی، حسن محسنی، مدیر روابط عمومی این سازمان نیز جای خود را به حسین کوچکیان معاون سابق خود داد.

با این حال حسن محسنی که تنها فعالیت وی در ارتباط با مباحث موزه داری و میراث فرهنگی، مدیریت در روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی بوده همچنان مدیر کاخ موزه‌های سعدآباد و نیاوران است.

کد خبر 1321680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha