۹ شهریور ۱۳۹۰، ۱۰:۱۲

با تقدیر از برگزیدگان/

چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران برگزار شد

چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران برگزار شد

چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران شب گذشته هشتم شهریور ماه با معرفی برگزیدگان با حضور محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و جمعی از هنرمندان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، درابتدای این مراسم که شب گذشته هشتم اردیبهشت ماه ساعت 21 با اجرای امیر شهاب رضویان کارگردان سینمای ایران، کار خود را آغاز کرد، نماهنگی از برگزاری سومین جشن فیلم کوتاه و نمایشی از فیلم های برگزیده پخش شد.

در ادامه کیومرث پور احمد دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران گفت:به انجمن فیلم کوتاه خانه سینما که چهارمین جشن مستقل خود را برگزار می کند، تبریک می گویم. جا دارد از شرکت نوین عرفا به مدیریت شمسیان که حامی مالی این مراسم است تشکر و قدردانی کنم. زیرا با حمایت وی بود که خانه سینما توانست در مقابل مدیریت دولتی دوام بیاورد.

وی افزود: سپاس از عسگرپور که نمادی از پایمردی در خانه سینما است. همچنین از شورای سیاست گذاری جشن و مازیار میری دبیر اجرایی قدردانی می کنم. با اینکه به تک تک آرا ان جشن احترام می گذاریم اما باید بدانیم که فیلم خوب هرگز مهجور نمی ماند و هیچ فیلم بدی حتی اگر جایزه بگیرد به جایی نخواهد رسید.

امیر شهاب رضویان مجری این مراسم در ادامه بیان کرد: دهمین سال است که از تاسیس انجمن فیلم کوتاه می گذرد. حدود دو سال نیز زحمت کشیدم تا وارد صنوف خانه سینما شویم. امسال هم نامزد بهترین صنف هستیم. خوشحالم که جوانانی از فیلم کوتاه جایگزین ما می شوند که خوب به کار خود مسلط هستند.

در ادامه مجید برزگر مدیر هماهنگی چهارمین جشن فیلم کوتاه گفت:349 فیلم کوتاه در ابتدا به دبیر خانه جشن ارسال شد. هیئت انتخاب پس از دو هفته 51 فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کرد و امشب نیز برگزیدگان که توسط هیئت  داوری ارزیابی شدند، اعلام می شوند.

وی ادامه داد:ما اهالی سینمای کوتاه معتقدیم اهمیت دادن به فیلم کوتاه ارزش دادن به سینمای فرهنگی است. نگاهی به موج فیلم کوتاه و فیلم های اول و دوم نشان از همین تیم امید است. جا دارد از فرهاد توحیدی تشکر کنم که سال گذشته زحمات زیادی برای ما کشیدند. از امیرعلی علائی، هیئت موسس آکادمی، هیئت مدیره خانه سینما، داوران مهمان آکادمی، کیومرث پور احمد و مازیار میری قدردانی کنم. ماهنوز دبیر و مدیر اجرایی این جشن را از فیلمسازان کوتاه می دانیم زیراجسور، بازیگوش و نگران این سینما هستند.

پس از معرفی اعضای هیئت انتخاب با حضور امیر اثباتی و مریلا زارعی جایزه بهترین بازیگری به مجید بهرامی برای فیلم "کمتر از چند دقیقه" اهدا شد. کارگردان این فیلم در هنگام دریافت جایزه وی که هم اکنون برای درمان بیماری راهی آلمان شده است، یادداشتی را برای مدعوین خواند. در این متن آمده بود:در کمتر از از چند دقیقه سونامی، سومالی و سرطان رخ می دهد. من به زودی باز خواهم گشت. اگر کسی از شما پرسید بگویید رفته است کلاس بازیگری. سرطان به من بازیگری آموخت.

امیر اثباتی در ادامه این مراسم گفت:  خوشحالم در این جشن به حرفه ما هم توجه شده است. جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس توسط وی به رضا قادری نژاد برای فیلم " زمان" اهداشد. همچنین به مناسبت شب تولد اثباتی کیکی که توسط خانه سینما تهیه شد زارعی بر روی سن آورد و وی شمع های آن را فوت کرد و بیان داشت از این اتفاق غافلگیر شده است.

در ادامه امیر شهاب رضویان از مرحوم پیمان ابدی یاد کرد. پس از آن نیز نماهنگی از حضور بازیگران سینمای ایران پخش شد که آنها درباره حضورشان در این آثار و علاقمندی خود به فیلم کوتاه صحبت کرده بودند.

با حضور بیژن میرباقری و مجید برزگر دو فیلمساز کوتاه قدیمی، از نگار جواهریان و شهاب حسینی دوبازیگر سینمای ایران که در فیلم کوتاهی با سینا آذین همکاری کرده بودند، قدردانی شد.

نگار جواهریان در هنگام دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم در جمع شما هستم. افتخار می کنم که امشب این لوح را دریافت کردم. جریان فیلم کوتاه همیشه مستقل، پیشرو و زنده است. باز هم افتخار می کنم روی سنی ایستاده ام که قرار است تا لحظاتی بعد خانم بنی اعتماد بر روی آن بایستد.

شهاب حسینی نیز در ادامه افزود: من سینا آذین را در ابتدا باور کردم و پس از آن به باور تفکرش رسیدم. اگر بازهم باور کنم مخلص بچه های فیلم کوتاه هستم و هر کاری ازدستم برآید برای آنها انجام می دهم.

در ادامه جشن فیلم کوتاه محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما با تبریک عید سعید فطر بیان کرد:ازطرف شما و بقیه خانواده سینما به خود شما عزیزان ایستادگی یک سال قبل را تبریک می گویم. ما دوره سختی را پشت سرگذاشتیم. دراین راه، اشتباه محاسباتی درباره توان و قدرت سینما شده بود. مادر عین سختی ها به بخش قابل توجه توانمان پی بردیم. به همین دلیل خدا را شکر می کنم و تشکر میکنم از کسانی که باعث شدند ما به میزان توانمان پی ببریم.

وی افزود: بهترین وظیفه این است که خودمان و دوستانمان را حفظ کنیم تا دچار این امواج سهمگین نشوند که به فرهنگ و سینمای ما وارد شده است. البته در این راه ریزش و رویش داشتیم. اما مهم این است که این موضوع در چه دسته ای بوده اند. کیفیت این امر مهم است. اگر ریزش ها از افراد خوب بوده و رویش ها از افراد نامناسب که ما باختیم.

عسگرپور در ادامه گفت: در یک سال گذشته پشتیبانی جدی از طرف شما دوستان صورت گرفت. که مشابه این پشتیبانی را بعد انقلاب نداشتیم. آنها اطلاعات غلطی را درباره عدد و اسپانسر دریافت می کنند و برآن پافشاری نیز دارند. بدون اینکه بدانند تاریخ وجود دارد و روزی همه چیز روشن می شود. امیدوارم همه موفق باشید.

پس از معرفی اعضای هیئت داوران با حضور کریستف رضاعی و مسعود بهنام از برگزیدگان صدا و موسیقی تقدیر شد. در این بخش دیپلم افتخار بهترین موسیقی به میلاد موحدی برای فیلم " زندگی نسبتا معمولی آقای مظفری" و بهترین صدا به بامداد افشار برای "نیوزیف" اهدا شد.

عباس گنجوی در ادامه این مراسم که با محمدرضا موئینی برای اهدا جوایز بر روی صحنه حاضر شد، گفت:همه چیز این سرزمین شگفت انگیز است همچنین جوانان آن. ما اهالی سینما باید مواظب زیر پایمان باشیم تا خالی نشود. من در سابقه 40 ساله خودم که نگاه می کنم، می بینم که چقدر غم انگیز است که رخشان بنی اعتماد نمی تواند فیلم بسازد. هنوز نرگسش مانند باران باطراوت است. حس می کنم جای خالی خانم بنی اعتماد انقدر بزرگ است که نمی شود روی آن حساب کرد. ولی جای بعضی دیگر همچون خانم معتمدآریا، گلاب آدینه و انتظامی خیلی خالی است. 

در این بخش جایزه بهترین تدوین به مجتبی اسماعیل پور برای فیلم "نیوزیف" اهداشد. وی زمان دریافت جایزه خود گفت: تشکر از هیئت داوران و گروهی که برای ساخت این فیلم با ما همکاری داشتند. جا دارد از اصغر شاهوردی یادی کنم که مدتی است نام وی را در تیتراژ فیلم ها نمی بینیم.

با حضور سیف الله صمدیان و امید روحانی جوایز بخش بهترین فیلمبرداری به اشکان اشکانی برای فیلم "دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد" اهدا شد. در ادامه نماهنگی پخش شد که در آن هنرمندانی چون پور احمد، شادمهر راستین، محمد شیروانی، کامبوزیا پرتوی، باران کوثری، منیژه حکمت، علیرضا شجاع نوری، شهرام مکری، جعفر پناهی، فرشته طائرپور و... درباره رخشان بنی اعتماد صحبت کردند.

در ادامه مراسم ناصر تقوایی و جعفر پناهی بر روی صحنه حاضر شدند تا نشان ایسفا را به بنی اعتماد اهدا کنند. این فیلمساز زن سینمای ایران گفت: تشکر می کنم از انجمن فیلم کوتاه که تقاضای عضویت من را پذیرفتند و من صاحب کارت این انجمن شدم. ممنونم از زحمتی که کشیدید و من را شایسته این نشان دانستید. خوشحالم در خدمت تقوایی و پناهی هستم. 

ناصرتقوایی نیز در ادامه بیان کرد:در جلسه ای دیگر تمام تصورات قلبی‌ام را درباره این بانوی سینمای ایران گفتم. زمانی که ما جوان بودیم واقعا دوست داشتیم بانویی فیلمساز نیز ما بین ما باشد. در همان زمان دلمان به فروغ فرخزاد خوش بود که متاسفانه عمرش کوتاه بود. خوشحالم در نسل بعدی ما بانویی چون بنی اعتماد وارد سینمای ایران شد. پیش از این دخترها بیشتر آرزوی بازیگری داشتند. اما حالا کلا سها پر از رشته های دیگر سینما نیز هست. زیرا وجود خانم بنی اعتماد و توفیقش در امر فیلمسازی باعث این اتفاق شده است.

در ادامه با حضور فرشته طائرپور و فرهاد توحیدی جایزه بهترین فیلمنامه به آناهیتا قزوینی زاده برای فیلم "رها" اهدا شد. فردی که برای دریافت جایزه وی بر روی صحنه حاضر شد، گفت: ایشان برای گذراندن یک دوره فیلمسازی هم اکنون در امریکا هستند. اما دوست داشتند از هوشنگ گلمکانی تشکر کنند به خاطر اینکه ایشان باعث شدند وی به هنر فیلمسازی علاقمند شود. جایزه خود را هم به جعفر پناهی اهدا می کند.

پس از روی سن آمدن کمال تبریزی و هوشنگ گلمکانی برای اهدا جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی، تبریزی عنوان کرد:استقلال فیلمسازان بدین معنی است که به فکر خودشان و مستقل هستند. خیلی از قوانینی که بعدهادر فیلمهای حرفه ای رایج می شود از آثار کوتاه شروع می شود. آنها راهی را آغاز می کنند و در ادامه در سینمای حرفه ای دنبال می شود. امیدوارم یک روزی لفظ استقلال را به خانه سینما اضافه کینم.

در این بخش هوشنگ گلمکانی پس از اهدا جایزه محمد اسماعیلی، گفت:ایشان عکاس با استعدادی هستند و نمونه کارشان در مجله فیلم است. "نیوزیف" فیل فوق العاده ای است. در بخش تدوین، صدا، فیلمبرداری، اندیشه، نور و ... یک اثر درخشان است. این فیلم شش دقیقه است اما به اندازه یک سریال شش قسمتی حرف و نکته دارد. مطمئنم وی فیلمساز بزرگی خواهد شد. چون فیلم اول خود را ساخته و برای اینکه حواسش به جایزه پرت نشود من تندیس وی را پیش خود نگه می دارم. تا هر وقت که احساس کند، حواسش به این جایزه پرت نمی شود، آن را به وی باز می گردانم.

کیومرث پور احمد و همایون اسعدیان جایزه بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی را به ناصر ضمیری کارگردان "شیر تلخ" اهدا کردند.

در پایان نیز محمد مهدی عسگرپور و غلامرضا موسوی جایزه بهترین فلم کوتاه را به آناهیتا قزوینی زاده برای فیلم "بچه وقتی بچه بود" تقدیم کردند. پس از اهدا جوایز بهترین فیلم به نمایش در آمد.

کد خبر 1396785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha