۲۷ شهریور ۱۳۹۰، ۹:۱۹

یثربی در گفتگو با مهر:

رایزنی برای اجرای نمایش" اتاق تاریک" در ایرانشهر

رایزنی برای اجرای نمایش" اتاق تاریک" در ایرانشهر

چیستا یثربی از رایزنی برای رفع ممیزی از نمایش"اتاق تاریک" که اختصاص به زندگی رضا میرزاده عشقی دارد و تلاش برای اجرای این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.

یثربی نویسنده و کارگردان نمایش"اتاق تاریک" که سال گذشته در بخش چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته بود در این باره به خبرنگار مهر گفت: نمایش"اتاق تاریک" که اختصاص به زندگی میرزاده عشقی دارد سال گذشته با 9 بازیگر در جشنواره اجرا شد و مورد استقبال اهالی رسانه و مخاطبان قرار گرفت. اما متاسفانه از اجرای عمومی در تئاتر شهر باز ماند.

وی ادامه داد: ممیزی و حذف شاکله اصلی نمایش مانند مونولوگ های حساس ، طولانی و تاثیر گذار رضا عشقی یکی از دلائل روی صحنه نرفتن این نمایش هستند. این نمایش به زندگی شاعر، روزنامه‌نگار و نمایشنامه‌نویس فقید پس از مشروطه می‌پردازد که توسط کمیته ترور رضاخانی و به دست عوامل وثوق مقابل منزل مسکونی اش در سن 30 سالگی کشته می‌شود.

یثربی افزود: نقش میرزاده عشقی را عامر مسافر آستانه برعهده دارد و شهره سلطانی، طوفان مهردادیان، مهسا کریم زاده، سوسن پرور، حسین کشفی اصل، هلیا امامی،عاطفه محرابی و مریم نظری او را در این نمایش همراهی می کردند. "اتاق تاریک" به فرازهایی از دوران ادبی - اجتماعی پس از مشروطه و تلاش جمعی از نویسندگان برای ایجاد جو آزادی می پردازد که سردسته آنها پسر جوانی به نام میرزاده عشقی بود او را به عنوان نابغه شعر بداهه و اپرت در ایران می‌شناسند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این نمایش درباره آزادی و آزادی خواهی است. درباره اهمیت قلم در جامعه‌ای که سهروردی‌هاع حلاج‌ها و عطارها در آن به خاطر قلم کشته شدند. من متعجبم که چرا شخصیت میرزاده عشقی باید مورد ممیزی قرار گیرد. در صورتی که من 6 ماه از وقتم را برای نگارش این نمایشنامه به صورت کارگاهی گذاشته‌ام.

وی بیان کرد: زمانی که این نمایش در جشنواره اجرا شد بسیاری از منتقدان از جمله شادروان احمدزاده، رسول نظرزاده، رضا آشفته و نیما دهقان معتقد بودند که این بهترین نمایش من تا امروز بوده است. گروه برای اجرای این نمایش بسیار زحمت کشیدند اما متاسفانه من مجبور شدم به دلیل ممیزی های اعمال شده نمایش دیگری را جایگزین کنم.

کارگردان"پری خوانی عشق و سنگ" گفت: اکنون که نمایش خانم مرندی با اصلاحاتی رفع توقیف شده‌است امیدوارم که این نمایش هم با نظر مثبت و دوستانه رفع ممیزی شود. امیدوارم تلاش‌های من در نظر گرفته شود و با رفع توقیف شورای بازبینی و بازخوانی جشنواره فجر زیر سوال نرود. این نمایش تلاش می کند مفاخری چون میرزاده عشقی را به جوانان معرفی کند.

وی ادامه داد: این نمایش در ایرانشهر بهتر می تواند اجرا شود. با صحبتهای اولیه‌ و نامه درخواستی که به شورا ارائه داده‌ام امیدوارم بتوانم این نمایش را در ایرانشهر روی صحنه ببرم. آقای سرسنگی به دلیل سابقه دانشگاهی و آکادمیک و شناختی که از میرزاده عشقی دارد با خواندن متن یا فیلم اجرا متوجه می‌شود که این نمایش کاری بسیار سالم، امروزی و در جهت احترام به نویسندگان است.

کد خبر 1409800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha