۱۰ آبان ۱۳۹۰، ۱۰:۴۰

گزارش خبری/

غبار فراموشی بر تالاب عینک رشت/ طبیعت منطقه درحال تخریب است

غبار فراموشی بر تالاب عینک رشت/ طبیعت منطقه درحال تخریب است

رشت - خبرگزاری مهر: تالاب عینک رشت دارای توان های محیطی بالایی بوده که در صورت مدیریت درست می تواند به یکی از قطب های گردشگری گیلان تبدیل شود اما غبار فراموشی آن را فرا گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب عینک در غرب شهر رشت قرار دارد، قدمت محله های شلوغ اطراف استخر به نیم قرن می رسد.
 
یافته ها نشان می دهد که عدم فرهنگ صحیح استفاده از محیط زیست و عدم مدیریت صحیح در این زمینه، تالاب عینک را در برخی نقاط به جایگاه دفع زباله تبدیل کرده است.

 تالاب ها در گستره زمین و تقسیم بندی آب ها، از آب های سطحی محسوب می شوند که معمولا سطح وسیعی را در بر نمی گیرند.
 
آلودگی اکوسیستم تالاب عینک را به نابودی می کشاند
 
شرایطی مانند بسته بودن، راکد بودن، قرارگیری در مناطق پست و رطوبی موجب می شود که این گونه محیط ها حتی بدون دخالت انسان نیز به آلودگی دچار شوند اما حضور فشرده جمعیت در این مکان ها آلودگی را چندین برابر می کند تا جایی که ممکن است در دراز مدت این اکوسیستم را به نابودی بکشانند.
 

عینک، تالاب طبیعی بسیار زیبایی است که در غربی ترین نقطه شهر رشت واقع شده است، این پهنه آبی بعد از تالاب انزلی از نظر مساحت دومین تالاب طبیعی در استان گیلان به شمار می رود.
 
پست بودن شهر رشت نسبت به آب های آزاد، بارش های فراوان جوی و آب های مازاد حاصل از کشاورزی اراضی شهر رشت و شهرستان های فومن و شفت که راه ورود به رود را ندارند، از عوامل بوجود آورنده این تالاب طبیعی محسوب می شوند.
 
این تالاب با عبور جاده خاکی و کانال آب به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است، همچنین آب این استخر به وسیله کانال به زمین های شالیزاری که در سمت شمال و استخر قرار دارند، برده می شود.
 
از نظر طبیعی، اطراف این استخر پوشیده از گیاهان هیدرومرفی و درخت است، این گیاهان به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی هرساله بخش های بیشتری از آب استخر را اشغال می کنند.
 
پیشروی گیاهان آبزی که اغلب از نوع " لی  "و  " نی " هستند موجب کم شدن مساحت آب استخر می شوند، همچنین روی آب استخر در بسیاری از جاها پوشیده از جلبک های مردابی است به طوری که از کنار مانند یک زمین
فوتبال یکدست به رنگ سبز دیده می شود. 
 
 تالاب عینک تاب آوری زیادی در برابر آلودگی های زیست محیطی ندارد

تالاب عینک با طول بیش از پنج هزار منر متر و عرض متوسط 150 متر تاب آوری زیادی در برابر آلودگی های زیست محیطی ندارد.
 
تالاب عینک از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است، بخش شرقی این استخر به میدان یخسازی متصل است، این قسمت تا حدود زیادی بازسازی و لایروبی شده است،  بخش غربی استخر تا سازمان دخانیات ادامه دارد.
 
 این بخش ازاستخر یک تالاب کاملا طبیعی است، در اطراف این استخر پوشیده از انواع پوشش گیاهان آبزی (هیدرومرفی) و غیرآبزی است، این گیاهان بسیار انبوه و خوش رشدند.
 
وجود دو نوع گیاه پیش رونده آبزی از نوع گیاه " لی " و " نی " در داخل استخر موجب کم شدن مساحت استخر و کدر شدن آب تالاب می شوند.
 
از دیگر مشکلات زیست محیطی تالاب وجود جمعیت انبوهی است که در اطراف آن زندگی می کنند، در این منطقه متاسفانه در دورتا دور استخر و حتی چند متر داخل آب انواع زباله های جامد تجزیه پذیر و تجزیه ناپذیر دیده می شود.
 
این زباله ها علاوه بر بوی بد، آلودگی آب و خاک، چشم انداز نامناسبی نیزایجاد کرده اند، همچنین در این استخر گاهی اوقات فاضلاب های خانگی و غیر خانگی مانند فاضلاب ناشی از تعمیرات خودروها که حاوی روغن، گریس و رنگ است نیز وارد می شود.
 
عینک  تنها تالاب طبیعی قابل استفاده برای صنعت گردشگری در شهر رشت است
 
تالاب عینک به مفهوم یک اکوسیستم و تنها تالاب طبیعی قابل استفاده برای صنعت گردشگری در شهر رشت است، از اینرو بهره گیری مناسب از این تالاب امروزه بیشتر از هر زمان دیگری باید مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد.
 
 
این تالاب و اطراف آن در 30 سال گذشته در طرح ملی گردشگری قرار گرفت، هدف از این طرح خروج ساکنان اطراف استخر، راه اندازی اسکی روی آب، ایجاد زمینه برای مسابقات قایقرانی، ایجاد هتل و سایر بناهای مورد نیاز جهانگردی و غیره  بوده است، اما این طرح تاکنون به اجرا در نیامده است تنها کاری که در این بخش انجام شده ساخت پارک دانشجو و لایه روبی بخشی از تالاب است.
 
در این ارتباط نایب رئیس شورای کلانشهر رشت با اشاره به تالاب عینک و تلاش های وافر در سالهای متمادی برای احیای این منطقه تفریحی گفت: شروع فعالیت هیئت قایقرانی و بحث تملک املاک در این محدوده به انجام رسیده است.
 
محمد حسن عاقل منش با اشاره به اینکه برای تکمیل ساخت طرح های گردشگری و تفریحی تالاب عینک رشت نیاز به پروسه زمانی و منابع ریالی است، افزود: این منطقه قابل واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده و قطب مناسبی برای جذب گردشگران است.
 
وی تاکید کرد: احیا و توسعه تالاب عینک رشت می تواند نقش موثری در رونق این شهر داشته و به عنوان یک مرکز تفریحی - توریستی برای مسافران در سطح استان باشد.
 
بدون شک امروزه شهر نشینی نه تنها نتوانسته آسودگی خاطر و زندگی راحت را به مردم ارزانی کند، بلکه آلودگی های ناشی از فشار جمعیت، انسان شهر نشین را دچار خستگی های جسمی و روحی فراوانی کرده است، از اینرو استفاده بهینه از محیط های زیبایی چون تالاب طبیعی استخر عینک می تواند به شادابی روحی مردم شهر رشت کمک موثری داشته باشد.
 
لزوم احیای تالاب طبیعی عینک کلانشهر رشت 

از ویژگی های مهم این تالاب؛ دسترسی آسان تمام اقشار جامعه و نزدیکی به مرکز شهر رشت، عبور راه  اصلی سراسری کشور از کنار این تالاب به عبارت دیگر مردم شهر رشت و حومه درکمترین زمان ممکن می توانند خودشان را به این منطقه برسانند و از زیبایی های آن لذت ببرند.
 
بنابراین ایجاد مکان های مناسب تفریحی و توسعه فضای سبز، اسکله قایقرانی، ساخت آلاچیق های سنتی، ایجاد رستوران های سنتی، پارکینگ مناسب و غیره  از توان های این محیط زیبا هستند همچنین می توان با ریختن تخم ماهی یا بچه ماهی زنده زمینه ماهیگری به صورت تفریحی را برای تمام گروه های گردشگر فراهم کرد.
 
یک کارشناس مسائل شهری در این باره گفت:  مجموعه تالاب عینک رشت را باید توسعه داد و تمام حاشیه چند کیلومتری این تالاب را ساماندهی کرد و از آن به عنوان مکانی فرهنگی و تفریحی استفاده کرد.
 
 
علی حسین زاده با اعلام اینکه مجموعه تالاب عینک رشت مغفول مانده است، افزود: متولیان امر در کلانشهر رشت و استان  در طول چند دهه گذشته نتوانسته اند فضای مناسبی برای تفریح مردم رشت در کنار این تالاب زیبا و طبیعی فراهم کنند.
 
بهسازی حاشیه تالاب و لایه روبی استخر طبیعی ( تالاب ) رشت امری ضروری است 
 
وی ادامه بر لزوم بهسازی حاشیه تالاب و لایه روبی توسط مدیران مربوطه تا از مساحت استخر کاسته نشود، تاکید کرد: کاهش فضای واقعی استخر موجب می شود که تفریحاتی نظیر قایقرانی و یا اسکی روی آب با عدم استقبال گردشگران روبرو شود.

به هر حال ایجاد زیرساخت ها و زمینه های لازم برای جذب گردشگر اقتصاد منطقه را دگرگون خواهد کرد، این دگرگونی به گونه ایست که با ورود هر گردشگر حداقل 10 تا 15 شغل ایجاد می شود. ایجاد شغل موجب کاهش بیکاری، بالارفتن سطح درآمد، بالا رفتن سطح رفاه اجتماعی، برخورداری از امنیت روحی و روانی  و کاهش ناهنجاری های
اجتماعی خواهد شد.
کد خبر 1449040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha