۹ آذر ۱۳۹۰، ۷:۳۹

گزارش تصویری - تشریحی/

باورهای عمیق دینی مردم ایلام و جایگاه بالای امامزاده‌ها در استان

باورهای عمیق دینی مردم ایلام و جایگاه بالای امامزاده‌ها در استان

ایلام - خبرگزاری مهر: مردم شیعه استان ایلام در طول زندگی خود همواره از اعتقادات و باورهای عمیق دینی و مذهبی برخودار هستند و در این بین امامزاده ها جایگاه بالایی نزد مردم استان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، بدون شک دین و مذهب در نحوه زندگی افراد بسیار موثر است. در استان ایلام نیز که مردم یک دسته شیعه هستند، دین در زندگی آنها نقش و جایگاه بالایی دارد. در واقع دین و مذهب نزد مردم استان باوری عمیق است و بیشتر مردم استان مذهبی هستند و این مذهبی بودن را می توان در نحوه زندگی آنها به طور کامل حس کرد.

مردم کردزبان استان ایلام در ایام مذهبی سال از جمله محرم همیشه با برگزاری مراسم، ارادت خود را به اهل بیت نشان داده اند.

پوشش غالب دختران و زنانی همچنان چادر است و حجاب را به طور کامل رعایت می کنند و خبری از بی حجابی در این استان نیست. این نحوه پوشش از باورهای دینی دختران و زنان که در خانواده فرا گرفته اند، نشات می گیرد.

بیشتر مردم استان ایلام از اسامی مذهبی مثل علی، حسین، زهرا برخوردارند.

هرچند "فقر" در نزد بعضی خانواده های ایلامی وجود دارد اما این مسئله باعث نشده به دلیل مشکلات، اعتقادات مذهبی را از دست بدهد و همیشه با توکل و کمک خواستن از ائمه به زندگی خود ادامه داده اند.

جایگاه بالای امامزاده در نزد مردم استان

وجود امامزاده های متعدد در استان ایلام باعث شده این بقاع متبرکه در بین مردم مذهبی استان جایگاه بالایی داشته باشند.

به همین منظور به یکی از امامزاده های معرف استان ایلام  "امامزاده جابر بن انصاری"  در 70 کیلومتری شهر ایلام واقع در روستای جابر سفر کرده ایم.

این امامزاده به دلیل قرار گرفتن در بین کوه ها و دشت های زیبا یکی از مکانهای گردشگری استان ایلام در ایام مختلف سال است.

مردم استان از نقاط مختلف سال به دلیل وجود امامزاده و همچنین مکانها زیبا به این منطقه سفر می کنند هرچند راه رفت و آمد مناسبی ندارد.

مردم استان ایلام برای توسل جستن و رهایی از مشکلات و باز کردن گره به امامزاده مراجعه می کنند و بر این باور هستند که این امامزاده و دیگر بقاع متبرکه در زندگی نقش مهمی دارند.

این امامزاده در بین کوه‌های "مله‌رتیه" و " چال‌ می" و در نزدیکی روستای جابر، واقع شده است و در اینجا طبیعت و مذهبی در هم آمیخته شده که آرامش را به مردم می دهد.

طبق شجره‌نامه موجود که به خط عربی آن زمان تحریر شده امامزاده جابر از نوادگان جابر بن عبدالله انصاری است.

بنای امامزاده جابر پس از تخریب نوسازی شده و قبل از این بنا دارای هویت تاریخی نیز بوده است و اکنون ضریح امامزاده جابر در سال 1386 ساخته و نصب شده است.

امامزاده جابر جایگاه بالایی نزد مردم استان دارد و مردم دیگر شهرستان ها نیز برای زیارت این امامزاده می آیند و عده ای نیز با چرخاندن برگهای سبز به دور بقعه از آن برای حل مشکلات خود نیت می گیرند.

وجود این امامزاده باعث شده که خیلی از مردم بعد از نیت گرفتن و به دست آوردن خواسته خود هدایای زیادی به این بقعه وقف کنند که در کنار امامزاده با اسم به طور کامل مشخص است.

مردم استان ایلام از برگهای سبز امامزاده متناسب با خواسته ها و آرزوها، روی دست، فرمان ماشین، لباس بچه ها و..استفاده می کنند.

در کنار امامزاده جابر قبرستان قدیمی نیز وجود دارد که بسیاری از سنگ قبرها تخریب شده است اما بعضی قبرها و بقایای آنها بر روی زمین وجود دارد.

در زمان قدیم مردم روی تکه سنگی تاریخ و اسم فردی را که فوت می کرد، می نوشتند و برای همین بسیاری از اسامی قبرها هم اکنون از بین رفته است.

کد خبر 1472215

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha