۸ دی ۱۳۹۰، ۱۰:۴۹

مجموعه مقالاتی درباره ترکیه و ایران در «دولت و فرودستان» گرد آمد

مجموعه مقالاتی درباره ترکیه و ایران در «دولت و فرودستان» گرد آمد

«دولت و فرودستان» گردآوری و تالیف تورج اتابکی با ترجمه آرش عزیزی توسط نشر ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «دولت و فرودستان» با نام فرعی فراز و فرود تجدد آمرانه در ترکیه و ایران در 11 فصل تنظیم شده است که زمان، انظباط کاری و مدرن‌سازی در تریکه و ایران: برخی ملاحظات تطبیقی، کارگردان و دولت در اواخر امپراتوری عثمانی، مهمانان ناراضی: فرودستان ایران در حاشیه‌های امپراتوری تزاری، مدرن‌سازی امپراتوری عثمانی و امتیازات ویژه: واکنش ارتدوکس‌های یونانی به سیاست‌های ترک‌های جوان 4 مقاله اول کتاب هستند که به ترتیب توسط تورج اتابکی، دونالد کواترت، تورج اتابکی، ونجلیس کچ ریوتیس نوشته شده است.

اصلاحات از بالا، مقاومت از پایین :مخالفان نظم نوین در ایران 1927 تا 1929، میراث عثمانی جمهوری کمالیستی، در کنار یا برکنار از کارگران ایران: آبادان اردیبهشت 1308، واکنش‌های صوفیان به اصلاحات در پی مبارزه ملی در ترکیه، واکنش به تجدد آمرانه در ترکیه: واقعه منمن و پیدایش یک اسطوره و نزاع بر سر آن، اقتدار و عاملیت: بازنگری کنشگری زنان در دوره رضاشاه، چند همسری پیش و پس از اجرای قانون مدنی سویس در ترکیه نیز دیگر مقالات کتاب هستند که به قلم اتفانی کرونین، اریک یان زورخر، کاوه بیات، هولیا کوچوک، امید آزاک، افسانه نجم آبادی و نیکول آ. ن. م. فان اوس منتشر شده‌اند.

در یادداشت پشت جلد کتاب عنوان شده است: «گرچه مطالعه مدرن سازی در ترکیه و ایران موضوع پژوهش های دانشگاهی متعددی بوده است؛ اما این پژوهش ها تنها اجرای مدرن سازی از بالا را برمی رسند ، یعنی اقداماتی را که نظام های سیاسی برای تغییر جوامع ، وضع قوانین و مقررات جدید و بنیان نهادن نهادهای اجتماعی و سیاسی جدید برمی گزینند اما واکنش جامعه به این اصلاحات و تغییراتی که از بالا نشات می گرفت، در این پژوهش‌ها غایب است.

سازش و مقاومت در برابر مدرن سازی، رابطه بین مردم عادی و دولت در ترکیه و ایران و واکنش جامعه به اصلاحات و تجدد آمرانه در این کشورها موضوع مقالات این کتاب است.»
 
مهم‌ترین ویژگی این اثر که می‌تواند به عنوان یکی از منابع استنادی برای پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد، این است که مقالات آن توسط مولفان مختلف که همگی در موضوع موردنظر سال‌ها پژوهش جامع کرده‌اند تدوین شده است و می‌تواند برای مخاطب ایرانی نیز مناسب باشد تا تعاملات ایران و ترکیه در برهه‌ای از تاریخ بهتر مشخص شود.
 
این کتاب در 372 صفحه با شمارگان 1650 نسخه و قیمت 9500 تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
کد خبر 1496097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha