۲۸ بهمن ۱۳۸۳، ۱۰:۱۰

در همايش "عرفان، اسلام ، ايران و انسان معاصر"

فيلم "پري" با حضور مهرجويي و پازوكي تحليل شد

در ادامه همايش عرفان، اسلام ، ايران و انسان معاصر فيلم "پري" ساخته داريوش مهرجويي با حضور وي و دكتر شهرام پازوكي تحليل و بررسي شد.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، داريوش مهرجويي در اين جلسه گفت : براي من هميشه اين كنجكاوي وجود داشته كه چگونه مي شود از مديوم سينما براي نشان دادن افكار و عقايد انتزاعي استفاده كرد و اين مسئله را به نوعي در فيلم "گاو" براي اولين بار تجربه كردم.

وي گفت : اين كنجكاوي در من ادامه پيدا كرده و فيلم "پري" در واقع يك تلاشي بود كه ببينم وقتي كه يك انسان براي اولين بار توسط نيروي ملكوتي يا انرژي عرفاني گزيده مي شود چه نوع واكنشي از خود نشان مي دهد و من چگونه مي توانم آن را از طريق اين مديوم بيان كنم.

مهرجويي گفت : براي من اين فيلم نمايش وادي و اولين مرتبه سير و سلوك يعني مقام طلب است. اين كه انسان چگونه در اين وادي مي افتد و ناگهان تحولي عميق در ابعاد وجودي اش بوجود مي آيد و به يك صورت ديگري فكر مي كند و عمل مي كند . اين فيلم سرگذشت خانواده اي را روايت مي كند كه همه شان به نوعي درگير اين امر هستند و سعي مي كنند از اين اتفاقي كه در زندگي شان افتاده بهره بگيرند.

وي تصريح كرد : آيا مي شود در دنياي مدرن و در ميان اغتشاش عجيب امروزي به آن انزواي خاص فرو رفت و به آن تجربه عرفاني رسيد. تقليل دادن انديشه هاي بزرگ از طريق سمبل ها و واژه هاي پيش پا افتاده كه يكي ازصفات مدرنيته و جامعه مدرن است و متاسفانه  مفهوم عرفان و اين معرفت عظيم به شكل  مبتذلي درآمده است اينها پرسش و مسايلي است كه در فيلم مطرح مي شود.

همچنين در اين جلسه دكتر شهرام پازوكي "پري" را يكي از بهترين فيلم هايي دانست كه به عرفان در دنياي مدرن پرداخته است.

وي گفت : در اين فيلم با كساني روبرو هستيم كه زندگي عادي ندارند دغدغه هاي خاص خودشان را دارند .

پازوكي با بيان اين مطلب كه احساس يا تجربه عرفاني خود عرفان نيست گفت : در شخصيت هاي فيلم "پري" و فيلم ديگر مهرجويي يعني "هامون" ما شاهد آن هستيم كه اين شخصيت ها در حال تجربه عرفاني هستند. هر دو فيلم مي گويند كه براي رسيدن به آن چيزي كه عرفان مي گوييم ملاك تجربه عرفاني نيست.

کد خبر 158256

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha