۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۸:۴۴

گزارش خبری/

160 کیلومتر تا اولین بیمارستان/ پروژه های درمانی در انتظار تجهیزات

160 کیلومتر تا اولین بیمارستان/ پروژه های درمانی در انتظار تجهیزات

بیرجند - خبرگزاری مهر: ایجاد بیمارستان از نیازهای ابتدایی هر مرکز جمعیتی است اما هم اکنون بسیاری از شهرستانهای خراسان جنوبی از این امکانات بی بهره اند و مردم محروم منطقه مجبورند برای رسیدن به اولین بیمارستان کیلومترها راه طی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون بیماران شهرستانی در خراسان جنوبی به دلیل عدم وجود بیمارستان در شهر نزدیک به محل سکونت خود مجبور به سفر به مرکز استان شده و در مرکز استان نیز با مشکلات عدیده ای از جمله عدم وجود مکانی برای استراحت همراه بیماران و .. مواجه هستند.

خراسان جنوبی دارای 450 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان بوده و این کشور با بیماری های مختلف و واگیرداری مواجه است که به دلیل نزدیکی به مناطق مرزری استان و روستاهای حاشیه مرز در معرض ابتلاء این بیماری ها بوده و کمبود بیمارستان در برخی شهرستانها تهدیدی برای سلامت مردم به شمار می رود.

بهره برداری از بیمارستان های شهرستان های سربیشه، درمیان و سرایان در خراسان جنوبی که از پروژه های بهداشتی درمانی حائز اهمیت استان برای مردم به شمار می آید به دلیل عدم تجهیز بلا استفاده باقیمانده است.

بنابر اظهار نظرهای مسئولان استانی این پروژه ها نیازمند اعتبار زیاد برای تجهیز هستند که باید برای مجهز شدن به دستگاه های تخصصی نیازمند ابلاغ تجهیزات از سوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

پیش بینی بهره برداری از سه بیمارستان شهرستانی در سال جاری

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این بیمارستانها را مصوبه سفر اول هیئت دولت به این استان دانست و گفت: این بیمارستانها توسط مسکن و شهرسازی احداث شده و برای تجهیز به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شده است.

ولی الله زراعتکار در گفتگو با مهر، از پیش بینی بهره برداری از سه بیمارستان سربیشه، درمیان و سرایان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بیمارستان سربیشه در دی ماه سال گذشته تحویل قطعی شده و دو بیمارستان درمیان و سرایان بهمن ماه سال گذشته به صورت موقت به دانشگاه تحویل شده است.

بیمارستان سربیشه، نیاز ضروری مردم محروم منطقه

شهرستان سربیشه در حالی با مشکلات بهداشتی و درمانی دست و پنجه نرم می کنند و برای درمان به مرکز استان سفر می کنند، که بیمارستان این شهرستان که از آبان ماه سال 89 به صورت موقت و از دی ماه سال 90 به صورت قطعی تحویل دانشگاه علوم پزشکی شده به دلیل عدم وجود مجوز استخدامی و عدم تخصیص اعتبار به موقع جهت تجهیز خرید تجهیزات قابل بهره برداری نشده است.

تخصیص اعتبارات تجهیزات بیمارستانهای تازه تأسیس

وی از تخصیص اعتبارات لازم برای تجهیز بیمارستانهای سربیشه، سرایان و درمیان در اوایل سال جاری خبر داد و گفت: تلاش می شود تا تجهیزات این بیمارستانها حداکثر طی شش ماه آینده خریداری و به محل مورد نظر منتقل شود.

وی جراحی عمومی، اطفال، داخلی، زنان و اورژانس را از جمله بخش های پیش بینی شده در این بیمارستانها عنوان کرد و بیان داشت: با بهره برداری از این بیمارستانها نیازهای درمانی اولیه مردم منطقه مرتفع شده و از سفر هایی که به این منظور به مرکز استان می شود، جلوگیری می شود.

اخذ مجوز جذب کادر درمانی بیمارستانها در سال جاری

وی با بیان اینکه با مجوزهای استخدامی که در اختیار دانشگاه قرار گرفته است، کلیه کادر درمانی مورد نیاز این بیمارستانها در سالجاری تامین خواهد شد، افزود: اما هنوز برای بکارگیری کادر اداری و خدماتی بیمارستان مجوزی صادر نشده و دانشگاه پیگیر این موضوع است.

وی از برگزاری آزمون استخدامی کادر درمانی این بیمارستانها در اواخر خردادماه سال جاری خبر داد و گفت: مراحل اداری و گزینش نیروهای استخدام شده تا اوایل مهر ماه سال جاری طول می کشد و این نیروها در شش ماهه دوم امسال آماده خدمت خواهند بود.

تامین کادر خدماتی و اداری تعیین کننده زمان بهره برداری بیمارستانها

وی با اشاره به اینکه تامین نیروی انسانی از مهمترین مولفه های بهره برداری از بیمارستانها است، افزود: با توجه به اینکه تکلیف خرید تجهیزات بیمارستانها و تامین کادر درمانی آنها مشخص شده، یکی از مشکلاتی که تاکنون حل نشده، تامین نیروهای اداری، خدماتی، پشتیبانی، این بیمارستانها بوده که تا کنون مجوزی برای آن صادر نشده است.

وی ادامه داد: همچنین موضوع تامین پزشک متخصص برای این بیمارستانها نیز از دغدغه های مهم پیش روی دانشگاه است که امید می رود با مساعدت وزارت بهداشت این مشکل مرتفع شود.

شهرستان شدن خوسف تنها شرط برخورداری مردم از بیمارستان

زراعتکار تاسیس بیمارستان در خوسف را منوط به شهرستان شدن این شهر دانست و گفت: کمیسیون ماده 215 صدور مجوز احداث بیمارستان در خوسف را اعلام رسمی شهرستان شدن خوسف دانسته بود که با توجه به ابلاغ شهرستان شدن خوسف، پیگیری برای اخذ مجوز کمیسیون ماده 215 شروع شده است و نتایج اقدامات انجام شده به اطلاع مردم این شهرستان خواهد رسید.

آغاز عملیات اجرایی بیمارستان بشرویه در سال جاری

وی در پایان از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان بشرویه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این بیمارستان کمیسیون ماده 215 را اخذ کرده و با توجه به تامین اعتبار لازم، در حال واگذاری به پیمانکار است.

160 کیلومتر مصافت تا درمان / درمیان پزشک متخصص ندارد

فرماندار شهرستان درمیان در گفتگو با مهر، عدم وجود بیمارستان را یکی از دغدغه های اصلی در مسائل بهداشتی و درمانی دانست و گفت: مرد م روستاهای مناطق مرزی شهرستان از جمله رزه مجبور به طی کردن فاصله 160 کیلومتری برای رسیدن به مرکز استان و درمان هستند.

رجبعلی براتی با اشاره به اینکه ساختمان بیمارستان جدیدالتاسیس درمیان در آبان ماه سال گذشته همزمان با سفر چهارم هیئت دولت به استان افتتاح شده است، افزود: به دلیل عدم تجهیز و ابلاغ اعتبار برای تجهیز هنوز مورد بهره برداری مردم قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تجهیز بیمارستانها نیازمند اعتبارات سنگین بوده و باید در فواصل زمانی تامین شود، تصریح کرد: با تجهیز بخش های ضروری و مورد نیاز مردم می توان مشکلات فعلی بیماران را مرتفع کرد.

براتی با اشاره به اینکه مردم هم اکنون تنها از وجود یک درمانگاه با تجهیزات بسیار ساده استفاده می کنند، افزود: در این درمانگاه مردم تنها از خدمات پزشک عمومی استفاده کرده و این شهرستان برای جذب نیروی متخصص نیازمند راه اندازی بیمارستان است.

فرماندار شهرستان درمیان تجهیز هرچه سریعتر بیمارستان درمیان را از مهمترین خواسته های مردم این شهرستان دانست و یادآور شد: با وجود مشکلاتی که در بحث منابع وجود دارد پروژه عمرانی در موعد مقرر تحویل شده اما تجهیزات آن نیازمند اهتمام ویژه مسئولان است.

راه اندازی بیمارستان راهکار رفع نیازهای اولیه مردم است

فرماندار شهرستان سربیشه نیز در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه راه اندازی و بهره برداری از بیمارستان تازه تاسیس این شهرستان برطرف کننده نیازهای اولیه مردم خواهد بود، گفت: مردم برای درمان های تخصصی همچنان مجبور به سفر به مرکز استان و استانهای همجوار هستند.

غلامرضا حسین پور با اشاره به اینکه تجهیز بیمارستانهای تازه تاسیس نیازمند حدود 30 میلیارد ریال اعتبار است، افزود: این اعتبار بسیار سنگین بوده و طی مدت کوتاه قابل تجهیز نسیت و نیازمند زمان مناسب است.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی این بیمارستان منجر به مراجعات کمتر مردم به مرکز به استان و کمتر شدن مشکلات بهداشتی و درمانی مردم خواهد شد، یادآور شد: طی پیش بینی انجام شده این بیمارستان در هفته دولت امسال بهره برداری می شود.

عدم وجود چارت سازمانی معضل اساسی بخش درمان بشرویه

فرماندار شهرستان بشرویه با اشاره به اینکه تنها بیمارستان این شهرستان از سال 82 آغاز به کار کرده است، افزود: این بیمارستان توسط مردم منطقه و با نقشه طراحی شده قدیمی احداث و به بهره برداری رسیده است.

غلامرضا پورسلطانی نبود چارت سازمانی را مهمترین مشکل بیمارستان این شهرستان عنوان کرد و بیان داشت: طبق بررسی کارشناسان در سفر دوم هیئت دولت به استان و تایید قدیمی بودن این بیمارستان، احداث بیمارستان جدیدالتاسیس این شهرستان مصوب شده است.

وی از ابلاغ اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی این بیمارستان در سال جاری خبر داد و گفت: این اعتبارات از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

فعالیت تنها چهارمتخصص در بشرویه

پورسلطانی با اشاره به اینکه این شهرستان با کمبود شدید نیروی پرستار و کادر درمانی مواجه است، افزود: این در حالی است که علیرغم تصویب چارت سازمانی در سه شهرستان سرایان، سربیشه و درمیان، تاکنون ابلاغ چارت سازمانی برای بشرویه اعلام نشده که در دست پیگیری است.

فرماندار شهرستان بشرویه دیالیز، اطفال، زنان، داخلی و مغز و اعصاب را از جمله بخش های بیمارستان فعلی این شهرستان ذکر کرد و یادآور شد: هم اکنون تنها چهار متخصص در این شهرستان فعالیت می کنند.

کد خبر 1598772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha