۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۵۹

خانه معین التجار بوشهری ثبت ملی می شود

خانه معین التجار بوشهری ثبت ملی می شود

پرونده ثبت خانه معین التجار نخستین نویسنده کتاب خلیج فارس در فهرست میراث ملی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تهیه شده و قرار است این خانه به زودی در این فهرست قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه معین التجار بوشهری که برخی او را به دلیل نخستین کتابی که در مورد خلیج فارس نوشته پدر خلیج فارس می دانند در محدوده خیابان لاله زار و سعدی جنوبی و در کوچه ای به نام بوشهری واقع شده است.

معین التجار ضامن برافراشته بودن پرچم ملی ایران در نقاط جنوبی محسوب می شد و نخستین کتابی که در مورد خلیج فارس نوشته شده به قلم معین التجار بوشهری در سال 1285 هجری قمری است بنابراین می توان گفت معین التجار بوشهری پدر خلیج فارس و تثبت کننده نام آن و مالکیت آن بر کشور ایران است.

چندی پیش کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی این خانه را شناسایی و اعلام کرد که این خانه که تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده در خطر نابودی قرار دارد. چرا که بنیاد تعاون ناجا به عنوان مالک فعلی این خانه قصد دارد به جای این خانه، مجتمع تجاری بسازد همانطور که اکنون در باغ آن پارکینگ بوشهری را ساخته است.

با این حال، از آنجا که نقاشی های روی دیواره خانه معین التجار در هیچ یک از خانه های تاریخی دیگر وجود ندارد، با ثبت این خانه در فهرست میراث فرهنگی می توان آن را به موزه نقاشی روی دیوار تبدیل کرد.

همچنان به این دلیل که معین التجار بوشهری یکی از شخصیتهای پرآوازه تاریخی تجاری، سیاسی و دریایی ایران است که فعالیت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وی به طور مستقیم موجب احیای موقعیت ایرانیان در خلیج فارس شده می توان آن را به موزه بین المللی دریانوردی و یا خلیج فارس کاربری داد.

کد خبر 1603204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha