۲۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۷:۲۳

آقامیری خبر داد؛

کاهش 20 درصدی مشکلات زیست محیطی در مشهد

مشهد - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی مشهد است گفت: با تمام این مشکلات، راه اندازی کارخانجات بازیافت در شهر مشهد 15 تا 20 درصد از مشکلات زیست محیطی این شهر را کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین آقامیری در جلسه ای به مناسب هفته محیط زیست گفت: روزانه بیش از 800 هزار دستگاه خودرو در شهر تردد می کند که این تعداد خودرو عامل 70 درصد آلودگی هوای شهر مشهد است.

وی تصریح کرد: وجود کارخانه ها در نزدیکی شهر نیز که به دلیل توسعه شهری رخ داده است می تواند از دیگر منبع آلودگی هوا باشد.

وی در خصوص گروه کارخانجات بازیافت شهر مشهد بیان داشت: در حال حاضر حجم دریافتی مواد خام این کارخانجات پایین است.

در ادامه رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد بیان داشت: یکی از مشکلات زیست محیطی که شهر مشهد با آن درگیر است آلودگی هوا است.

فاطمه غیور تصریح کرد: خوشبختانه با افزایش بارندگی ها در سال جاری این مشکل کمرنگ تر شده است اما هر ساله این نگرانی در صورت کمبود بارندگی ها وجود دارد.

وی ادامه داد: وجود کارخانجات در داخل بافت شهر، افزایش روزافزون خودرو ها و به تبع آن افزایش منوکسیدکربن ناشی از وسایل گاز سوز و گازوئیل سوز شرایط را طوری فراهم کرده است که سال گذشته میزان آلودگی شهر مشهد به حد هشدار رسید.

وی بیان داشت: همچنین به دلیل توسعه شهری سیلاب هایی که در داخل دشت مشهد وجود داشته است وارد شهر شده بود که با توجه به اینکه در حال حاضر این مسیل ها غیر فعال شده است به محلی برای انباشت زباله و گسترش بیماری ها تبدیل شده است.

غیور با بیان اینکه در حال حاضر دو سوم مردم شهر مشهد فاضلاب های خود را به چاه‌های جذبی می ریزند گفت: ریزش فاضلاب ها به داخل چاه های جذبی باعث آلودگی خاک و آب های زیر زمینی می شود که این مشکل با توسعه شبکه اگو برطرف خواهد شد.

غیور ادامه داد: از جمله آلودگی هایی که در حال حاضر متوجه شهرها است زباله های شهری است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی مشهد بیان داشت: تفکیک زباله از مبدا یکی از عوامل کاهش خطرات وجود زباله ها در شهرها است.

وی در خصوص دیگر راه‌های کاهش خطرات زباله های شهری گفت: در این میان تولیدکنندگان نیز می توانند با کاهش استفاده از مواد غیر بازیافتی در محصولات خود کمک شایانی به این امر داشته باشند.

غیور توسعه ساخت و سازهای شهری را یکی از مشکلات شهرنشینی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری مشهد اقدامات خوبی را در جهت توسعه فضاهای سبز انجام داده است اما توسعه ساخت و سازها به نوعی دید بصری شهر را با مشکل مواجه کرده است.

پزشکان برای دفع زباله های عفونی با شهرداری همکاری نمی کنند

وی در خصوص جمع آوری زباله های مطب های پزشکان و درمانگاه ها گفت: زباله های عفونی یکی از خطرناک ترین پسماند های شهری است که در کنار اینکه آلودگی ایجاد می کند سلامت جامعه و شهروندان را به خطر می اندازد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: طبق قانون همه مطب ها و درمانگاه ها باید نسبت به نصب دستگاه اوتکلاو و بی خطرسازی زباله های خود اقدام کنند و در مرحله بعد به شهرداری تحویل دهند.

غیور بیان داشت: در حال حاضر نه تنها این اماکن زباله های خود را بی خطر نمی کنند بلکه با شهرداری نیز جهت این امر هیچ گونه همکاری را ندارند.

وی گفت: پزشکان که خود نیز حافظ سلامت مردم هستند نباید سلامت جامعه را تهدید کنند.

غیور ادامه داد: بکار گیری قوه قهریه و برخورد های قانونی با پزشکانی که زباله های عفونی خود را با زباله های عادی مخلوط می کنند به صورت مقطعی نتیجه بخش است.

وی افزود: اما نهادینه شدن این فرهنگ در بین پزشکان می تواند این مشکل بزرگ را که سلامت شهروندان را تهدید می کند برای همیشه برطرف کند.

وی کارخانجات بازیافت مشهد را در کاهش مسایل زیست محیطی موثر دانست و گفت: طبق طرح جامع و تفصیلی با افزایش جمعیت شهر مشهد باید امکانات حوزه خدمات شهری مشهد نیز افزایش پیدا کند.

غیور تصریح کرد: در حال حاضر امکانات حوزه سازمان پسماند تا حدودی متناسب با جمعیت شهر مشهد است اما برای رسیدن به استاندارد لازم نیازمند همکاری شهروندان به خصوص در امر تفکیک زباله از مبدا هستیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که زباله ها از مبدا تفکیک نشود هزینه های زیادی باید متقبل شد بنابراین فرهنگ سازی در این زمینه می تواند در این حوزه بسیار موثر باشد.

تخلیه غیر مجاز ضایعات ساختمانی هنوز ادامه دارد

همچنین مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز بیان داشت: یکی از معضلاتی که شهر مشهد هر ساله با آن درگیر است تخلیه غیر مجاز ضایعات ساختمانی است که با توجه به برخورد های قانونی این مسئله به طور کامل برطرف نشده است.

علی نجفی پراکنش زباله صنوف در شهر را دیگر مشکل زیست محیطی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه ظروف زباله زیادی در شهر مشهد تعبیه شده است اما برخی از صنوف ضایعات خود را داخل معابر رها می کنند که این مهم در کنار اینکه دید بصری را با مشکل مواجه می کند مشکلات عدیده ای را نیز برای شهر به وجود می آورد.

وی بیان داشت: پرتاب زباله از خودرو از دیگر موارد شایع است که آن نیز نیازمند کار فرهنگی عمیق است.

نجفی تصریح کرد: این عمل علاوه بر نازیبایی سطح شهر باعث بروز سانحه و حادثه نیز می گردد به طوری که پرتاب زباله از خودرو باعث می شود تمرکز دیگر رانندگان برهم خورده و موجب خارج شدن از مسیر و برخورد با خودروهای دیگر شود.

330 تن در روز خروجی کارخانجات بازیافت مشهد

وی در خصوص مجموعه کارخانجات بازیافت شهر مشهد گفت: در حال حاضر میزان حجم خروجی این کارخانجات 330 تن است که مواد خام ورودی آن 5 برابر این مقدار است.

نجفی بیان داشت: این مقدار مواد خام در صورتی که وارد محیط زیست شود مشکلات و آلودگی های زیادی را برای شهروندان به وجود می آورد بنابراین وجود کارخانجات بازیافت بسیار ضروری و مهم است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: در کنار کاهش آلودگی، بازیافت مواد بسیار می تواند در زمینه اقتصادی به صرفه باشد به گونه ای که وارد کردن مواد خام کاهش سرمایه های اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهر مشهد به کارخانجات بازیافت بیشتری نیازمند است گفت: در حال حاضر هنوز در حوزه بازیافت شیشه ورود پیدا نکرده ایم اما با انجام این کار می توان از ایجاد کارگاه های زیر زمینی بازیافت شیشه جلوگیری کرد.

نجفی در خصوص نصب سیستم اتوکلاو در بیمارستان ها به منظور بی خطرسازی زباله های عفونی تصریح کرد: طبق آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند، سازمان حفاظت محیط زیست باید بر پسماند های پزشکی و عفونی نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در تعدادی بیمارستان دستگاه اتوکلاو نصب شده است اما هنوز سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هیچ گونه تاییده ای را به شهرداری ارائه نداده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خصوص طرح جمع آوری زباله های مطب های پزشکان نیز گفت: در آغاز این طرح 750 مطب تحت پوشش بوده اند اما با عدم همکاری پزشکان در حال حاضر تنها یک سوم در این طرح مشارکت دارند.

نجفی تصریح کرد: با توجه به اینکه زباله های عفونی در صورت مخلوط شدن با زباله های عادی خطرات زیادی را متوجه سلامت شهروندان می کند با پزشکان متخلف در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد.

کد خبر 1625179

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha