۲۸ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۰۰

گزارش مهر/

تولیدکنندگان داخلی به دانش روز مجهز شوند/ مردم مشارکت کنند

تولیدکنندگان داخلی به دانش روز مجهز شوند/ مردم مشارکت کنند

رشت - خبرگزاری مهر: گیلان، استان مستعدی برای تحقق شعار " تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی " است از اینرو باید توانمندیهای آن بدرستی شناسایی و در راستای تحقق شعار سال برنامه ریزی کرد، در این راستا تجهیز تولیدکنندگان به دانش و تجهیزات روز بسیار اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار مهر، تبلیغ مصرف کالاهای خارجی و ترویج روحیه مصرف گرایی از نقشه های شوم دشمنان برای ضربه زدن به اقتصاد ایران اسلامی است بنابراین برنامه ریزی فرهنگی به عنوان مهمترین راه مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا باید در اولویت اصلی اقدامات مسئولان باشد و با تبلیغ عملی مصرف کالاهای تولید داخل و با شعار " همه با هم کالای ایرانی" در لبیک به فرمان مهم و تاریخی رهبر معظم انقلاب در مبارزه با قاچاق کالا گام برداشت.

در این ارتباط استاندار گیلان بر ضرورت تغییر ذائقه مردم در مصرف کالاهای ایرانی تاکید کرد و گفت: با عزم جدی دستگاههای اجرایی و توسعه فرهنگ مصرف و حمایت از کالاهای ایرانی، زمینه عدم اقبال عمومی به مصرف کالاهای خارجی و ریشه کنی قاچاق کالا فراهم می شود.

 مهدی سعادتی افزود: با هدف توسعه و ترویج فرهنگ توجه به "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" تشویق سرمایه ‌گذاران به سرمایه ‌گذاری داخلی، تسهیل و روان ‌سازی تبلیغ تولید و مصرف کالاهای ایرانی، حمایت از نشر آثار، پایان نامه های دانشجویی و برگزاری فراخوان ‌مقالات در راستای حمایت از تولید کالای داخلی، کاهش مصرف کالای خارجی و قاچاق، تشریح آسیبهای اقتصادی و فرهنگی ناشی‌ از قاچاق کالای خارجی، تلاش برای گسترش تولیدات رسانه ‌ای برای ترغیب مصرف کالاهای ایرانی و برگزاری جشنوارهها و ... ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

 لزوم بهره گیری ظرفیتهای مهم استان برای دستیابی به اهداف سال حمایت از تولیدات ملی

وی همچنین به ظرفیتهای مهم استان برای دستیابی به اهداف سال حمایت از تولیدات ملی اظهارداشت: در این خطه محصولات مهمی از قبیل چای، برنج، فندق، ابریشم، بادام زمینی، زیتون، مرکبات، گوشت ماهی خاویاری، گوشت مرغ، گوشت قرمز، آبزیان پرورشی و خاویار تولید می شود.

 استاندار گیلان گفت: این استان دارای بندری برای بارگیری و تخلیه کالا به ظرفیت 6.5 میلیون تن در سال است و نیز با داشتن یک منطقه آزاد تجاری - صنعتی با شش نوع کاربری مختلف، فرودگاه بین المللی و گمرکات منطقه ای فعال و همچنین در حال ساخت پروژه راه آهن قزوین، رشت، انزلی و آستارا برای تکمیل مسیر کریدور شمال - جنوب، مزیت ویژه ای به خود گرفته و در تمامی بخشهای اقتصادی، قابلیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی را دارد و بستر برای فعالیتهای اقتصادی، آماده و مهیا است.

وی در ادامه به مزیتهای جغرافیایی - اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور نوستراک، همجواری با کشورهای آسیای میانه از طریق خاکی و آبی، برخورداری از منابع طبیعی، جنگلهای انبوه، اقلیم مستعد، خاک حاصلخیز کشاورزی، تالاب منحصر بفرد انزلی و سواحل زیبای دریایی از جمله این مزیتهاست.

 سعادتی اظهارداشت: جاری بودن رودخانه های دائمی و پرآب سفیدرود، پلرود، کرگانرود، شفارود و غیره، وجود منطقه آزاد تجاری - صنعتی، قطب تجاری و کشاورزی از دیرباز تاکنون، آب و هوای معتدل و طبیعت زیبا، دسترسی دریایی به بندر آستراخان و سایر بنادر روسیه، کوتاهی مسیر حمل و نقل از طریق گیلان از دیگر مزیتهای جغرافیایی اقتصادی استان است.

 گیلان از قطبهای مهم صنعتی کشور است

 وی همچنین به ظرفیتهای تولیدی و اقتصادی گیلان اشاره کرد و گفت: این خطه یکی از قطبهای صنعتی کشور بویژه در صنایع تبدیلی کشاورزی، دریایی، صنایع دارویی، سلولزی، نساجی، برخورداری از مواد اولیه برای توسعه صنایع تبدیلی، وجود صنایع بزرگ همچون کاغذ و نساجی و فولاد، وجود شهرکها و نواحی صنعتی در نقاط مختلف استان، نیروی کار ماهر، تحصیل کرده و آماده کار در بخشهای مختلف اقتصادی و همینطور نیروی کار ارزان، منابع انرژی مصرفی از قبیل آب، برق، گاز و سایر موارد از عمده ترین این مزیتهاست.

استاندار گیلان گفت: وجود نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر رضوانشهر، برق لوشان، نیروگاه سیکل ترکیبی رشت، نیروگاه آبی منجیل، نیروگاه بادی منجیل، شبکه های وسیع توزیع و انتقال برق در استان، مخازن ذخیره نفت سفید، بنزین و نفتگاز برای سوخت رسانی به گیلان، اردبیل و غرب مازندران از مزیتهای مهم زیرساختی این استان است.

وی دیگر مزیتهای زیر ساختی گیلان را برخورداری از شبکه های وسیع حمل و نقل جاده ای، فرودگاه بین المللی رشت و بنادر انزلی و آستارا، وجود دانشگاهها، مراکز آموزش فنی و حرفه ای، موسسات تحقیقاتی صنعتی و کشاورزی تامین کننده نیروی انسانی ماهر و متخصص در استان، اجرای برنامه اتوماسیون اداری و ایجاد ساختار فیزیکی و سخت افزاری لازم برای توسعه تکنولوژی اطلاعات (ICT) در استان، آزاد راه قزوین - رشت، پروژه راه آهن قزوین، رشت، بندرانزلی، آستارا و امکانات بندری و کشتیرانی در منطقه انزلی عنوان کرد.

 تولید ملی با مزیتهای زیر ساختی شکوفا می شود

 سعادتی مزیتهای تجاری - خدماتی گیلان را شامل وجود مرکز خدمات سرمایه گذاری در استان، برخورداری از شبکه وسیع موسسات مالی، پولی و اعتباری ( دولتی و خصوصی )، وجود تشکلهای دولتی و خصوصی در حوزه خدمات بازرگانی و اقتصادی از قبیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، خانه صنعت، انجمن مدیران صنایع و غیره، امکان دسترسی به بازار 300 میلیون نفری کشورهای آسیای میانه است.

وی همچنین تسهیلات استان برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخشهای مختلف اقتصادی، پشتیبانی و مساعدت در راستای اخذ مجوزهای لازم، اعطای تسهیلات درحد امکان، کمک در استقرار واحدها درشهرکها و نواحی صنعتی استان، داشتن نیروی کار ماهر و متخصص، ارائه مشاورههای لازم در زمینه های مختلف، وجود منابع معدنی و نیمه صنعتی، وجود مراکز خدمات سرمایه گذاری، ایجاد بستر مناسب برای برقراری همکاریهای لازم شبکه های وسیع موسسات مالی، پولی و اعتباری با سرمایه گذاران، ایجاد تسهیلات لازم در ترانزیت، حمل و نقل داخلی و خارجی کالاهای تولیدی، مواد خام و کالاهای نیمه ساخته، ایجاد زمینه مناسب برای همکاری تشکلهای دولتی و خصوصی در حوزه خدمات بازرگانی و اقتصادی از دیگر مزیتهای تجاری - خدماتی است.

استاندار گیلان یادآورشد: با برنامه ریزی هدفمند، کار آمد و اصولی باید از تمامی مزیتهای استان به نحو مطلوب برای دستیابی به اهداف سال حمایت از تولیدات ملی بکار گیری شود.

بدون شک تولید کنندگان به عنوان بازوهای رشد اقتصادی جامعه، برای جلوگیری از شکست صنعت داخلی در اثر ورود بی رویه کالاهای خارجی، باید خود را مجهز به تکنولوژی های روز دنیا کرده و با برنامه ریزی مناسب علاوه بر بالابردن کیفیت محصولات، تلاش خود را صرف پائین آوردن قیمت تمام شده محصولات خود کنند.

نقش مردم به عنوان مصرف کنندگان کالا را نباید نادیده گرفت زیرا هرچه مشارکت مردم در استفاده از محصولات تولید داخل بیشتر شود و هرچه ذائقه مردم در عدم مصرف کالاهای بی کیفیت خارجی و قاچاق تقویت شود، شاهد از بین رفتن قاچاق کالا و ایجاد رونق در اقتصاد ملی و توسعه اشتغال و رفع بیکاری جوانان خواهیم بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان " تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد: آحاد مردم و مسئولان باید برای تحقق عملی این شعار راهبردی بسیج شوند.

حسن تامینی با بیان اینکه شعار سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی هوشمندانه، اندیشمندانه و با ظرافت خاص بیان شده است، افزود: مردم باید از تولیدات داخلی استفاده کنند و تولیدکنندگان نیز کیفیت محصولات را افزایش دهند.

دولت باید زیر ساختها و تولیدات داخلی را تقویت کند

وی با بیان اینکه دولت باید زیر ساختها و تولیدات داخلی را تقویت کند، ادامه داد: گیلان از ظرفیتهای بسیار خوبی به ویژه در بخش کشاورزی برخوردار است از اینرو باید تولیدات کشاورزی و احداث صنایع جنبی را در بخش کشاورزی طی سال جدید مورد توجه قرار داد.

به هر حال تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مستلزم اهتمام تمام متفکران انقلابی و دستگاههای فرهنگی، در بازشناسی فرهنگ اصیل اسلامی و ارائه یک الگوی زندگی دینی است که با بهره‌ مندی از سیره عملی و نظری بزرگان دین، دست یافتنی است.

کد خبر 1628502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha