۵ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۰۹

غنی زاده به مهر خبر داد:

مرمت قره کلیسا تیرماه خاتمه می یابد/ واگذاری 42 منطقه نمونه گردشگری به سرمایه گذار

مرمت قره کلیسا تیرماه خاتمه می یابد/ واگذاری 42 منطقه نمونه گردشگری به سرمایه گذار

ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مرمت اثر جهانی قره کلیسای چالدران تا پایان تیرماه امسال پایان می یابد.

کاظم غنی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عملیات حفاظت، مرمت و ساماندهی پایگاه جهانی قره کلیسا از ابتدای خرداد ماه سال جاری در قالب سه پروژه آغاز شد اظهارداشت: برای انجام این عملیات اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

وی، مرمت بخشی از سنگ های حجاری نمای بیرونی کلیسا، ساماندهی حجرات پیرامون حیاط کلیسا به منظور استفاده کارکنان پایگاه، تعمیرات سرویس های بهداشتی و تکمیل و راه اندازی قهوه سرا در خارج از کلیسا برای ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی را از جمله این پروژه ها اعلام کرد.

غنی زاده با اشاره به اینکه تعمیرات موضعی نیز در پوشش سنگی کلیسای سیاه انجام می گیرد گفت:عملیات مرمت، حفاظت و ساماندهی این پایگاه جهانی تا پایان تیر ماه پایان خواهد یافت.

مرمت بازار تاریخی ارومیه 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از پیشرفت 70 درصدی مرمت بازار تاریخی ارومیه خبر داد و افزود: عملیات مرمت و بازسازی بخشی از پوشش طاق و گنبد راسته آقارضی در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیمانکار مربوطه، ضمن تخریب الحاقات موجود، براساس الگوهای باقی مانده نسبت به اجرای 8 چشمه، طاق و گنبد با مصالح سنتی اقدام شده و دو چشمه باقی مانده که طبق پیش بینی های به عمل آمده، این بخش از بازار تا اواخر تیر ماه به اتمام می رسد.

غنی زاده اعلام کرد: عملیات ساماندهی، مرمت و کف فرش سنگی سرای حاج ابراهیم نیز همزمان در دست اجرا است.

بام راسته کوزه فروشان بازار ارومیه مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بخشی از پشت بام راسته کوزه فروشان بازار تاریخی ارومیه عایق کاری شد.

غنی زاده افزود: در راستای حفاظت از پوشش این بازار در سال جاری، عایق کاری های فرسوده جمع آوری و زیرسازی و عایق کاری مجدد با استفاده از مصالح ایزوگام اقدام شد.

وی ادامه داد: در این رابطه بیش از 200 متر مربع از پوشش پشت بام این بخش از بازار به اتمام رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آمادگی این اداره کل برای واگذاری 42 منطقه نمونه گردشگری استان به سرمایه گذار نیز خبر داد.

غنی زاده با اشاره به اینکه کلیات مطالعات امکان سنجی 42 منطقه نمونه گردشگری آذربایجان غربی تصویب شده است، افزود: براساس این مطالعات، 6 منطقه نمونه گردشگری در سطح ملی، 14 منطقه نمونه گردشگری در سطح استانی و 22 منطقه نمونه گردشگری در سطح محلی و شهری از این تعداد مناطق نمونه گردشگری تعریف شده است.

وی، سدهای شهرچایی، شهید کاظمی، جلدیان، ماکو، سیلوه، نوروزلوی، کانی سیب، خراسانه، زولا و سد تاریخی تازه شهر را از جمله این مناطق عنوان کرد.

غنی زاده یادآور شد: مناطق کشتیبان، علی پنجه سی، فیرورق، دالامپر، خوشاکوه، سیلوانا، دره شهدا، کوه سیر، پردانان، قطور نیز در ردیف این 42 منطقه نمونه گردشگری قرار دارد.

غنی زاده با اشاره به قرار داشتن فخریگاه، منطقه تاریخی ربط، منطقه تاریخی چورس، باغچه جوق و قلعه جوق در لیست این مناطق، عنوان کرد: آبگرم هفت آباد، آبمعدنی شیخ معروف، آبگرم ایستی سو، آبمعدنی گراو، چشمه آبمعدنی گراوان، آغ بولاغ، آبشار سوله دوکل، تالاب دانابوغان، پل خاتون، سید تاج الدین، غار علی شیخ، آب معدنی آغ گل، چشمه آبمعدنی آواجیق، تالاب سولدوز، ساحل زرینه، آبشار خرپاپ، تالاب کانی برازان نیز از این مناطق هستند.

کد خبر 1634494

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha