۱۳ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۲۵

جلوه های طبیعت خیال انگیز است/

گردشگران افسون چشم انداز سلانسر رودبار/توسعه طبیعت گردی نیازمند آموزش

گردشگران افسون چشم انداز سلانسر رودبار/توسعه طبیعت گردی نیازمند آموزش

رشت - خبرگزاری مهر: از شهر رستم آباد شهرستان رودبار گیلان با طی مسیر 15 کیلومتر به طبیعتی می رسید که زیبایی، عظمت و چشم انداز منحصر بفرد و بکرش هر بیننده ای را افسون و مجذوب زیبایی خود می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این طبیعت منحصر بفرد به ییلاق سلانسر مشهور است که در ارتفاع هزار و 250 متری از سطح زمین قرار دارد، در دامنه این ییلاق درختان تنومند و بزرگ و در بلندای آن علفزارهای زیبایی وجود دارد.

این ییلاق به سمت ضلع غربی مشرف به دره سفید رود تداوم یافته و وجود هوای بسیار آزاد و باد ملایم برخاسته از دل جلگه گیلان گرد و غبار افسردگی و خستگی را از رخسار هر مسافری می رباید، تابستانهای بسیار خنک و ارتفاع بلند و طبیعت همیشه مه گرفته از زیبایی های دیگر این ییلاق است.

طبیعت همیشه مه گرفته از زیبایی های ییلاق سلانسر

فرماندار رودبار با اشاره به اینکه این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است بر ضرورت معرفی این ظرفیتها با برنامه ریزی به گردشگران تاکید کرد.

ایرج موذن با بیان اینکه برنامه ریزی برای جذب گردشگران در رودبار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، افزود: این منطقه علاوه بر داشتن آثار تاریخی و باستانی فراوان دارای طبیعت بکر و بی بدیلی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه این شهرستان به دلیل زیبایی های طبیعی دارای توانمندی های ویژه ای در بخش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) است، اظهار داشت: ظرفیتهای طبیعی امروزه یکی از جاذبه های گردشگری در جهان است.

فرماندار رودبار ادامه داد: اقلیم به منزله یک منبع طبیعی گردشگری نقش بی بدیلی در صنعت توریسم طبیعی دارد و بدون شک آب و هوا و شرایط آن بر رضایت از سفر تفریحی تاثیرگذار است.

اقلیم  نقش بی بدیلی در صنعت توریسم طبیعی دارد

وی یادآورشد: آب و هوا به عنوان یکی از مهمترین عوامل تشکیل دهنده گردشگر قلمداد می شود، مراکز تفریحی موجود چه در گذشته و چه در حال حاضر موجودیت و ارزشهای خود را مدیون عوامل متعدد به ویژه آب و هوای مناسب می دانند.

به هر حال توریسم در دنیای ارتباطی امروز یک حرکت جدید و یکی از عناصر مهم و اثر گذار ارتباطی بین تمدنها تلقی می شود، صنعت توریسم نقش بسیار قدرتمندی در روند توسعه کشورها به عهده دارد و دارای ابعاد گسترده ایست که مهمترین زمینه های مورد توجه ملل مختلف ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که ارتباط بین ملل و جوامع مختلف در تحقق این زمینه ها و شرایط، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

گردشگری یک صنعت خدماتی شامل تعدای از ترکیبات مادی و غیرمادیست، عناصر مادی شامل سیستمهای حمل و نقل، پذیرایی و خدمات مربوط به آن از قبیل خدمات بانکی، بیمه، بهداشتی، ایمنی و همینطور عناصر غیر مادی شامل استراحت، آرامش، فرهنگ، تجربیات جدید و متفاوت است.

علاوه بر این موارد تبلیغات مناسب و با این اعتقاد که تبلیغات هزینه بر نبوده بلکه نوعی سرمایه گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است که در صورت اجرای صحیح و اصولی می تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

بنابراین توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات در فرآیندی مشخص، پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند زیرا صنعت جهانگردی در فرآیند توسعه، بخشی از ساختار تولید اقتصادیست که می تواند در گسترش تولید، درآمد و ایجاد اشتغال کشورها نقش مهم و اساسی داشته باشد.

به این ترتیب داشتن امکانات گردشگری مناسب همچون شبکه ارتباطی، مراکز اقامتی، فروشگاهها و غذاسراها، خدمات گردشگری، موسسات و آژانسهای گردشگری و در کنار این امکانات، تلاشهای تبلیغاتی، به طور یقین در رشد و توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران این شهرستان موثر خواهد بود.

وجود طبیعت زیبا و کوهستانی با انبوهی از درختان، چشمه ها، رودخانه های پرآب و با مردمی شجاع، خونگرم، مهمان نواز با آداب و رسوم فراموش ناشدنی هر ساله پذیرای هزاران گردشگر و علاقمند به این طبیعت کم نظیر کشور است، برای بسیاری از مشتاقان طبیعت باعث شگفتی است که هنوز برخی نقاط شهرستان رودبار بکر و دست نخورده مانده است.

جاذبه های بکر گردشگری رودبار مسافران را بسوی خود فرا می خواند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این ارتباط ضمن بی نظیر دانستن جلوه های طبیعی رودبار گفت: طبیعت گردی به عنوان شاخه ای از صنعت گرشگری نقش مهمی در جذب گردشگران دارد.

امید عزیزی افزود: وجود مراکز تفریحی به عنوان یک نیاز حیاتی بخصوص آنکه زندگی شهر و مشکلات روانی ناشی از آن، این ضرورت را دو چندان کرده است.

وی اظهارداشت: بنابراین این شاخه از گردشگری قبل از سرمایه گذاری های میلیاردی نیاز به آموزش و ترویج مسائل فرهنگی در جامعه دارد تا گردشگران آن را به عنوان یک میراث نگاه کنند بنابراین گیلان با داشتن توان های بسیار بالا در زمینه طبیعتگردی می تواند پذیرای گردشگران بسیاری باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: سلانسر یکی از این مناظر زیبای استان است که هرساله خیل عظیمی از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور به این منطقه زیبا مسافرت می کنند.

گل سوسن چلچراغ؛ گنجینه ای گرانبها از زیبایی، لطافت و تواضع است

گل ناب و منحصربفرد سوسن چلچلراغ از نمادهای طبیعی گردشگری گیلان است که فقط در دو منطقه ازجهان از قبیل منطقه لنکران کشور آذربایجان و روستای داماش شهرستان رودبار امکان رویش دارد.

این گل گنجینه ای گرانبها از زیبایی، لطافت و تواضع است که در طبیعت خاص داماش افتخار همزیستی با این منطقه را دارد که از مناظر و چشم اندازهای طبیعی، مراتع سرسبز همراه با هوای خنک در فصول تابستان و بهاربرخورداراست روستایی که در تابستان با چشمه آب معدنی داماش بسیارپرجاذبه و گردشگرپذیراست.

همه ساله درموسم گلدهی ( اواسط بهار) جشنواره ملی گلدهی سوسن چلچراغ دراین روستا از سوی محیط زیست، فرمانداری، سازمان گردشگری و سایر مبادی شهرستانی و محلی برگزار می شود.

ارتفاع این منطقه از سطح دریا دو هزار متر است این گل توسط مستشرق فرانسوی بنام لد بوری در سال 1354کشف و سپس بعنوان اثر ملی اعلام شد.

روستای توریستی داماش، چشم اندازهای خاطره انگیز برای گردشگران

این روستای زیبا و منحصر به فرد در دامنه رشته کوههای البرز میهمان ماندگار ارتفاعات و بلندیهاست این روستا نزد اهالی بعنوان سرزمین چشمه های گوارا مراتع سرسبز و از روستاهای بسیار پرمرتفع گیلان محسوب می شود.

با طبیعت زیبا و منحصر به فرد و با گونه های گیاهی متنوع و کمیاب و همچنین مهد گل نادر سوسن چلچراغ اهمیت خاصی دارد، در سال 1387 بعنوان روستای نمونه گردشگری به ثبت رسید.

تابستان دراین منطقه بسیاردل انگیز، زیبا و مطبوع است و دارای آب وهوای خنک با بارش باران و دارای مه در حداکثر زمانهاست که جلوه ای چشم انداز و خاطره انگیز برای گردشگران را به همراه دارد.

"استخر طبیعی خلشکوه" از منابع خدادادی و شگفت آور

در قسمت شمالی روستای خرمکوه و کلیشم و در بالای قله کوه چراکوه استخر طبیعی و چشمه قل قل وجود دارد که از منابع خدادادی و شگفت آور است، کسانی که بار اول به خلشکوه می ‌آیند از وجود این استخر در این مکان مرتفع ابراز شگفتی می ‌کنند.

آب چشمه‌ ها و رودها از این ناحیه به طرف خرمکوه سرازیر می‌ شود این استخر عظیم در مساحتی به بزرگی 15 کیلومتر حیات دارد و در بلندای کوه دور نما و منظره بی نظیری دارد.

چشمه مطرح قل قل همسایه دل انگیز، آرام و همیشگی این استخر بوده و هر دو ابهت و تداوم خود را بهم وابسته اند و البته ماهیگیری و شنا از پذیرایی های مهم این میهمان از میزبانانی است که به خاطر این دو سرگرمی بزرگ و بهره برداری درست از طبیعت آرام و زیبا به این منطقه سفر می کنند.

" قله درفک " بام گیلان

" قله درفک " به بام گیلان مشهور است، این قله زیبا در بخش انتهای غربی رشته کوه البرز غربی که مشرف به دره سفید رود است و بلندی و قامت سربه فلک کشیده آن به بازدید کنندگان این امکان را می دهد که تمامی نقاط و شهرهای گیلان را از فراز مه به تماشا بنشیند و جلوه های ویژه و خاص بخش اعظم استان را نظاره گر باشند.

در دهانه قله در فک یخچال طبیعی مربوط به دوران سوم زمین شناسی وجود دارد که درتمام طول سال پوشیده از یخ است در تمام لحظات صعود به قله این احساس همراه گردشگران است که مسیر پرجاذبه راه نیز جزئی از سفر است.

ارتفاع این قله از سطح دریا دو هزار و 500 متر است، بسیاری از دامداران بخش های رحمت آباد و خوگام در مناطق پیرامون قله با دامداری و معاش زندگی را می گذرانند و از جاذبه های دیگر منطقه زندگی ساده روستائیان و دامدارانی است که تابستانها میهمان ارتفاعاتند.

بدون شک جاذبه های خاطره انگیز گردشگری گیلان به ویژه شهرستان رودبار در نوع خود بی نظیر است از اینرو می طلبد با برنامه ریزی روشمند ازاین ظرفیتها در راستای توسعه و رونق اقتصادی و فرهنگی استان گام برداشت.

کد خبر 1641431

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha