۲۴ مرداد ۱۳۹۱، ۹:۰۶

چین از نگاه یک خبرنگار ـ5/

گوانگجو؛ شهری با تیراژ‌های میلیونی روزنامه‌های سراسری

گوانگجو؛ شهری با تیراژ‌های میلیونی روزنامه‌های سراسری

شهر گوانگجو که مرکز استان گواندونگ نیز محسوب می‌شود، یکی از شهرهای مهم اقتصادی چین است که حجم مبادلاتی بالایی با ایران نیز دارد. این شهر همچنین به دلیل داشتن گروه‌های مطبوعاتی گوانگجو دیلی، نان‌فانگ و یان‌چنگ از اهمیت زیادی برخوردارست.

خبرگزاری مهر ــ گروه فرهنگ و ادب: در جنوب چین استانی قرار دارد به نام «گواندونگ». این استان به دلایل زیادی از جمله مبادلات اقتصادی‌ با ایران دارد برای کشورمان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

استان گواندونگ در جنوب چین با 178 هزار کیلومترمربع مساحت و 100 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین استان چین محسوب می‌شود. این استان همچنین با 3368 کیلومتر خط ساحلی و 651 جزیره طولانی‌ترین نوار ساحلی چین را دارد.

نمایی از شهر گوانگجو

حجم تجارت خارجی استان بیش از 600 میلیارد دلار در سال گذشته بوده که حدود 30 درصد تجارت خارجی چین را به خود اختصاص داده است و در بین استان‌های چین رتبه اول را داراست. 25 درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی در چین در این استان بوده است. تولید ناخالص داخلی حدود 600 میلیارد دلار و درامد سرانه استان حدود 6 هزار دلار است.

از شهرهای مهم استان، گوانگجو مرکز استان، شن جن بزرگترین منطقه آزاد تجاری - صنعتی و مرکز IT  چین در مجاورت هنگ کنگ، دون گوان، فوشان و شهر جوهای یکی از مناطق مهم ویژه اقتصادی چین در مجاورت جزیره ماکائو است.

این استان از نظر تولیدات صنعتی، پوشاک و IT  مورد توجه است و یکی از دلایل توجه تاجران و بازرگانان خارجی به این استان برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از جمله دو نمایشگاه بزرگ بین‌المللی بهاره و پاییزه گوانگجو (کانتون فیر) است که شهرت جهانی دارد و در زمان برگزاری این نمایشگاه محل تردد و حضور اکثر تاجران بزرگ کشورهای مختلف از جمله ایران است.

بنا بر آمار اتاق بازرگانی گواندونگ در سال 2010 حجم کل صادرات و واردات بین استان گواندونگ و ایران 8 میلیارد و 510 میلیون دلار بوده است. از این مقدار میزان صادرات استان گواندونگ به کشورمان یک میلیارد و 690 میلیون دلار بوده و میزان واردات این استان از ایران نیز 6 میلیارد و 830 میلیون دلار بوده است.

در سال 2011 حجم کل صادرات و واردات بین استان گواندونگ و ایران 10 میلیارد و 820 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته بیش از 27 درصد افزایش داشته است. از این مقدار میزان صادرات استان گواندونگ به کشورمان 2 میلیارد و 390 میلیون دلار بوده که نسبت به زمان مشابه پارسال با افزایش 41 درصدی رو به رو بوده و میزان واردات این استان از ایران نیز 8 میلیارد و 440 میلیون دلار بوده که 23 درصد رشد داشته است.

عمده کالاهای صادراتی استان گواندونگ به ایران عبارت است از پوشاک، دستگاه خنک‌کننده و تهویه هوا، محصولات سرامیکی، موتورسیکلت، لوازم خانگی و قطعات جانبی.

عمده کالاهای واراداتی گواندونگ از ایران نیز نفت خام، گاز مایع، پلاستیک، سنگ آهن، کنستانتره، استیرن است.

وضعیت ایرانیان مقیم استان گواندونگ چین

بنا بر آمار موجود بیشترین تردد ایرانیان به چین، به ویژه از بخش خصوصی برای امور تجاری به این استان و شهر گوانگجو است. تعداد ایرانیان دارای مجوز اقامت در این استان بر اساس آمار رسمی پلیس استان، 241 نفر است. همچنین در سال گذشته 68 هزار و 600 نفر از اتباع کشورمان به این استان سفر کرده‌اند.

بیش از 100 شرکت ایرانی در این استان ثبت فعالیت تجاری کرده و ایرانیان مقیم دارای شورای تجاری هستند که 53 عضو دارد. در ایام نمایشگاه بین‌المللی بهاره و پاییزه گوانگجو که هر سال در این شهر برگزار می‌شود، حضور ایرانیان قابل توجه‌تر می‌شود.

یکی از نکات جاب توجه درباره ایرانیان ساکن در چین این است که سعی کرده‌اند هیئت های مذهبی را آنجا نیز راه بیندازند. در همین راستا ایرانیان مقیم گوانگجو با تشکیل هیات محبان اهل بیت، مناسبت‌های مذهبی را برگزار می کنند. عزاداری‌ها معمولا در یکی از مساجد شهر و اعیاد مذهبی نیز در سالن یکی از هتل‌های شهر برگزار می‌شود و در مراسم نیمه شعبان سالجاری بیش از 300 نفر از ایرانیان در این مراسم شرکت کردند. اطلاع‌رسانی هم بیشتر از طریق اینترنت انجام می‌گیرد.

و اما ایرانیانی که برای سیاحت یا خرید به صورت موقت در این شهر تردد دارند، دچار مشکلاتی چون مفقود شدن گذرنامه و یا برگ ویزای گروهی می‌شوند و تعدادی نیز به دلیل آشنا نبودن به قوانین و مقررات و یا ارتکاب جرایمی چون قاچاق مواد مخدر در زندان این استان هستند.

سفارت ایران در چین تلاش‌های زیادی برای رسیدگی به وضعیت ایرانیان زندانی در چین کرده و توانسته تعدادی از آنها را آزاد کند.

در حال حاضر 44 کشور در این استان گواندونگ چین سرکنسولگری دارند. کنسولگری‌های مقیم شامل اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای آ سه آن، استرالیا، روسیه، هند، پاکستان، سریلانکا، کویت، ترکیه، آمریکا، کانادا، آرژانتین، مکزیک، شیلی، برزیل، مالی، اوگاندا، و ... است.

سرکنسولگری ایران در گواندونگ نیز در بهمن سال 1390 آغاز به کار کرده است.

اطلاعاتی درباره گوانگجو

گوانگجو که مرکز استان گواندونگ است، شهری با تاریخی بیش از 2 هزار سال و سومین شهر بزرگ چین پس از شانگهای و پکن و بزرگترین شهر در جنوب چین است. طبق سرشماری سال 2010 جمعیت این شهر بالغ بر 12 میلیون و 780 هزار نفر است. مساحت این شهر 7434 کیلومترمربع (بیش از پنج برابر بزرگتر از تهران) است.

گوانگجو بزرگترین بازار تجارت داخلی و مرکز توزیع پوشاک، کفش، عروسک و هدیه در چین است. این شهر همچنین مرکز صنایع مهم چون تجهیزات راه و حمل و نقل، محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی، فراورده‌های غذایی، محصولات چرم و داروست.

این شهر دارای آب و هوای گرمسیری و با رطوبت بالاست؛ به گونه‌ای که در روزهای تابستان گرمای هوا می‌تواند آزاردهنده باشند.

کانتون تاور، یک برج تلویزیونی و از بلندترین برج‌های جهان در شهر گوانگجو واقع شده است 

گوانگجو دارای یکی از بزرگ‌ترین شهرک های دانشگاهی است که از تجمیع دانشکده‌های 10 دانشگاه بزرگ شهر در منطقه‌ای به وسعت 18 کیلومترمربع در ناحیه پانیو شکل گرفته است. این شهر دانشگاهی برای اسکان 200 هزار دانشجو، 20 هزار استاد و 50 هزار کارمند تجهیز شده است.

دین غالب مردم شهر گوانگجو بودایی است و در این شهر انجمن‌های رسمی یهودی، بودایی و دائویی فعالیت دارند. برای فعالیت‌های مذهبی غیررسمی و ثبت‌نشده قوانین سختی وجود دارد و با مبلغان غیررسمی به شدت برخورد می‌شود.

در حال حاضر چهار مسجد در شهر گوانگجو وجود دارد؛ با نام‌های ابی وقاص، هائوپن، هوای‌شنگ و شیائو دونگ یین. هر جمعه مسلمانان شهر گوانگجو در مسجد ابی وقاص و هوای شنگ در مرکز شهر در مراسم نماز جمعه شرکت می‌کنند. حضور مسلمانان در نماز جمعه این مسجد تا 30 هزار نفر نیز گزارش شده است. البته مسجد هوای شنگ یکی از قدیمی‌ترین مساجد کشور چین است.

وضعیت رسانه‌های گوانگجو چگونه است؟

گوانگجو 2 ایستگاه رادیویی اصلی به نام‌های رادیو گوانگدو که توسط استانداری اداره می‌شود و رادیو گوانگجو که توسط شهرداری اداره می‌شود، دارد که این دو ایستگاه در مجموعه بیش از 12 کانال رادیویی را پوشش می‌دهند.

بیشتر شبکه‌های رادیویی در این شهر برنامه‌های خود را به زبان محلی (کانتونی) پخش می‌کنند. البته در سال‌های اخیر بر تعداد شبکه‌های رادیویی به زبان چینی اصلی (ماندارین) برنامه پخش می‌کنند، افزوده شده است.

گوانگجو دارای روزنامه‌های مهمی نیز هست که همگی توسط بنگاه‌های بزرگ رسانه‌ای اداره می‌شوند. گروه مطبوعاتی گوانگجو دیلی، گروه مطبوعاتی نان‌فانگ و گروه یان‌چنگ از جمله این بنگاه‌های مطبوعاتی هستند.

دو روزنامه گوانجو دیلی و ساترن متروپلیس دیلی مهم‌ترین روزنامه‌های این شهر هستند. روزنامه گوانگجو دیلی با تیراژ نزدیک به 2 میلیون نسخه در روز به مدت 14 سال به عنوان برترین روزنامه چین از حیث کسب درآمد تبلیغاتی شناخته شده است. روزنامه ساترن متروپلیس دیلی یکی از برترین روزنامه‌های آزاداندیش در کل کشور چین است.

گروه مطبوعاتی نان‌فنگ موسسه‌ای زیر نظر دولت محلی استان گواندونگ است که در سال 1949 همزمان با تاسیس جمهوری خلق چین ابتدا به عنوان یک روزنامه محلی فعالیت خود را آغاز کرده و طی 60 سال گذشته همواره روندی رو به رشد داشته و در سال 2005 میلادی با ادغام چند مجله، روزنامه و شرکت وابسته با نام گروه مطبوعاتی نان‌فنگ ایجاد شده که با توجه به تعداد شرکت‌های وابسته مطبوعاتی تحت مدیریت این گروه به عنوان یکی از معتبرترین موسسه‌‌های مطبوعاتی چین شناخته می‌شود.

در حال حاضر گروه مطبوعاتی نان‌فنگ دارای 12 روزنامه، 9 مجله، 5 سایت و یک مرکز انتشارات بزرگ است و فعالیت مطبوعاتی گسترده‌ای در چین دارد.

گروه مطبوعاتی یانگ‌چنگ بائو یکی از معتبرترین موسسات مطبوعاتی کشور چین است که چندین روزنامه معتبر از جمله روزنامه عصر یانگ‌چنگ، اکسپرس نیوز، یانگ‌چنگ ورزش و پایگاه خبری آن لاین جین جانگ و غیره از زیرمجموعه‌های این گروه هستند.

این موسسه مطبوعاتی زیر نظر دولت و به طور خاص دولت محلی استان گواندونگ اداره می‌شود.

روزنامه عصر یان‌چنگ با داشتن دفاتر پخش در سایر شهرهای چین از جمله پکن و شانگهای و با بیش از یک میلیون و 800 هزار نسخه تیراژ، سومین روزنامه پرتیراژ  کشور چین است.

عمده حوزه فعالیت‌های این روزنامه و سایر روزنامه‌های تحت پوشش این موسسه، مسایل مربوط به زندگی روزمره، فرهنگ و خبرهای شهری است. روزنامه‌های این موسسه در سال‌های اخیر منبع مهمی برای مردم چین و به ویژه مردم استان گواندونگ و شهر گوانگجو برای شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و روسم و اماکن توریستی کشورهای خارجی بوده است.

اکثریت مخاطبان روزنامه یانگ‌چنگ بائو را اقشار مرفه و فرهنگی تشکیل می‌دهند. از دیگر رسالت‌های موسسه مطبوعاتی یانگ چنگ کمک به توسعه فرهنگی و اقتصادی و تجاری گوانگجو است. روزنامه‌‌های این موسسه مطبوعاتی به توسعه و ترغیب و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گوانگجو و کشورهای خارجی می‌پردازد.

کد خبر 1670421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha