۲۲ مرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۳۰

اخبار کوتاه هرمزگان/

نهالهای مرغوب گرمسیری جایگزین باغهای لیموترش شدند

نهالهای مرغوب گرمسیری جایگزین باغهای لیموترش شدند

بندرعباس - خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان گفت: نهالهای مرغوب گرمسیری جایگزین باغهای لیموترش شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد غلام پور بیان داشت: لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، انبه، چیکو، گواوا، کنار نهال های جایگزین شده در باغ های لیمو ترش است. تا پایان امسال هزار هکتار دیگر از باغ های لیمو ترش آلوده به بیماری جاروک در این استان حذف و جایگزینی می شود.

غلام پور افزود: اجرای طرح های مقابله با بیماری جاروک لیمو ترش و مدیریت آن از مصوبات سفرهای دوم هیئت دولت به هرمزگان است، از بین بردن درختان لیموترش آلوده به ویروس بیماری جاروک جادوگر و کاشتن گونه های جدید درختان، از راههای مبارزه با این بیماری است. بیماری جاروک جادوگر باغ های لیموترش این استان را از 16 هزار هکتار به 10 هزارو و700 هکتار کاهش داده است .
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در اجرای این طرح باغ های با آلودگی بیش از 50 درصد حذف و با ارقام مرکبات و نباتات گرمسیری با 2.5 میلیارد تومان اعتبار جایگزین می شود. بیماری جاروی جادوگر از 14 سال پیش برای نخستین بار در باغهای روستای کریان میناب در وسعت نیم هکتار دیده شد، بیماری جاروک جادوگر بیماری ویروسی و ناقل آن حشره ای به نام زنجرک است.

وی با بیان اینکه هرمزگان با تولید 175هزار تن لیموترش دارای رتبه اول کشور است، اظهارداشت: امرارمعاش هفت هزار کشاورز هرمزگانی در شهرستان های رودان ، میناب حاجی آباد و بندرعباس با کشت لیموترش تأمین می شود.

برداشت انجیر و انگوردر حاجی آباد

مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد گفت: 80 تن انجیر و 110 تن انگور از ابتدای مرداد تا کنون از باغ های حاجی آباد برداشت شده است برداشت انگور و انجیر در حاجی آباد تا 20 مرداد ادامه دارد.

عباس زاده پیش بینی کرد: 100 تن انجیر از 200 هکتار انجیرستان و 150 تن انگور از 300 هکتار تاکستان در شهرستان حاجی آباد برداشت شود، نیمی از محصولات انگور و انجیر در داخل استان هرمزگان مصرف و نیم دیگر آن به استان های همجوار منتقل می شود. به علت خشکسالی، امسال برداشت انگور و انجیر در حاجی آباد کاهش داشته است.

 


 

کد خبر 1671153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha