۲۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۱۱

از آغاز تا دوره بیست و پنجم/

پروانه‌های زرین بر شانه‌ کدام بازیگران کودک نشسته‌اند؟

پروانه‌های زرین بر شانه‌ کدام بازیگران کودک نشسته‌اند؟

با مروری بر تاریخچه جشنواره کودک و نوجوان در می‌یابیم که همزمان با جشنواره چهارم فیلم‌ها در بخش بین‌الملل به رقابت پرداختند اولین پروانه زرین بازیگری بر شانه‌های یک بازیگر نوجوان از کشور چین نشست.

 به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه بیست و ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مرور کارنامه این رویداد در دور‌ه‌های مختلف خالی از لطف نیست.

یکی از اصلی‌ترین نکات کارنامه هر جشنواره هم فهرست برگزیدگان است که در طول سال‌های می‌تواند بعنوان اصلی‌ترین دستاورد یک رویداد سینمایی مورد تحلیل قرار گیرد. پروانه‌ها زرین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم در زمره همین دستاورد‌هاست. 

چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در بهمن ماه 1364 و به دبیری علیرضا شجاع‌نوری جایی بود که اولین پروانه‌های زرین به پرواز درآمدند و اولین پروانه زرین بازیگری بر شانه‌های "ژوما نفانگ" بازیگر فیلم "بزهکاران جوان" از کشور چین نشست.

در جشنواره پنجم که پس از وقفه‌ای چهار ساله در سال 68 برگزار شد؛ هیچ بازیگری کودک و نوجوانی موفق به دریافت پروانه زرین نشد؛ اما پروانه نقره‌ای بهترین بازیگر جشنواره ششم که برای اولین بار به اصفهان منتقل شده بود؛ به "نانو داکاستا" برای بازی در فیلم "مانوئل" از کشور کانادا رسید.

در جشنواره هفتم و دومین سال برگزاری جشنواره در شهر اصفهان پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان بر شانه‌های "دراهوشه کرالووا "برای بازی در فیلم "ساحره‌های حومه شهر" از کشور چک و اسلواکی نشست. جشنواره‌ای که بیش از ۱۹۰ هزار نفر، تماشاگر ۶۹ فیلم بلند و ۱۰۵ فیلم کوتاه، از هجده کشور در ۲۰۵ سانس بودند و فیلم کوتاه و بلند نیز در بخش مسابقه حضور داشتند.

سال 71 و در جشنواره هشتم بود که برای اولین‌بار مسابقه سینمای ایران به جشنواره کودک و نوجوان اضافه شد و با ساخت فیلم سینمایی "چکمه" توسط محمدعلی طالبی بود که برای اولین بار پروانه‌ زرین جشنواره بر شانه یک کودک ایرانی نشست و در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین بازیگر به سمانه جعفر جلالی برای بازی در فیلم "چکمه" به کارگردانی محمدعلی طالبی اهدا شد و دیپلم افتخار بهترین بازیگر به علی آشکار برای فیلم "چکمه" رسید و در بخش مسابقه ایران نیز دیپلم افتخار بهترین بازیگر کودک به علی آشکار برای فیلم "چکمه" اهدا شد.

در سال 72 و نهمین دوره جشنواره بخش مسابقه ایران جایی در جشنواره نداشت و در بخش بین‌الملل مهدی باقربیگی برای بازی در فیلم "نان و شعر" به کارگردانی کیومرث پوراحمد از مجموعه "قصه‌های مجید" توانست پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان را بگیرد.

۲۱ تا ۲۷ آبان‌ ۱۳۷۳ دهمین دوره جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد که در بخش مسابقه سینمای ایران دیپلم افتخار و پروانه زرین جایزه بهترین بازیگر کودک و نوجوان به آیدا محمدخانی بازیگر "بادکنک سفید" به کارگردانی جعفر پناهی اهدا شد.

اما شهر اصفهان از ۸ تا ۱۴ مهر سال ۱۳۷۴ برای ششمین سال متوالی میزبان یازدهمین جشنواره کودک و نوجوان بود که در این سال و در بخش بین‌الملل پروانه زرین و دیپلم افتخار جایزه بهترین بازیگر نوجوان به اور وانیس آرانارسن بازیگر "روزهای سینما از کشور" ایسلند رسید.

پس از 6 سال برگزاری جشنواره در شهر اصفهان این بار شهر کرمان در مهرماه 1375 میزبان دوازدهمین دوره جشنواره کودک و نوجوان شد که حامد کلاهداری برای بازی در فیلم "تعطیلات تابستانی" به کارگردانی "فریدون حسن‌پور" توانست پروانه زرین بگیرد.

شهر کرمان تنها یک دوره میزبان جشنواره کودک بود و پس از وقفه‌ای یکساله بازهم تهران  در سال 77 میزبان سیزدهمین دوره جشنواره بود که البته در هیچ کدام از دو بخش ایران و بین‌الملل پروانه زرین بازیگری اهدا نشد.

سال 78 و در جشنواره چهاردهم باز هم قرعه میزبانی به نام اصفهان خورد تا این شهر از 24 تا 30 مهر به مدت 7 روز میزبان جشنواره کودک شود که در بخش بین‎الملل پروانه بترین بازیگر بر شانه‌های پگاه آهنگرانی برای بازی در فیلم "دختری با کفش‌های کتانی" به کارگردانی رسول صدرعاملی نشست و در بخش مسابقه سینمای ایران  نیز دیپلم افتخار به مهدی لطفی بازیگر نوجوان فیلم "کودک و سرباز" اهدا شد.

پانزدهمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در مهرماه سال 79 باز هم به میزبانی اصفهان برگزار شد و در بخش بین‌الملل هیأت داوران، علی رغم این که در مقررات جشنواره پیش‌بینی شده است که جایزه مشترکی اعطا نشود، اما به دلیل بازی مکمل دو بازیگر خردسال فیلم "ساروجا" که تصویرگر یک روح در دو بدن هستند، به اتفاق آرا، پروانه زرین بهترین بازیگر خردسال را به این دو اختصاص دهد. در بخش مسابقه سینمای ایران نیز سارا بنیاس بازیگر خردسال "چوری" دیپلم افتخار گرفت.

از تاریخ 16 تا 19 مهرماه 1380 اصفهان به مدت 4 روز میزبان جشنواره شانزدهم بود که در این سال داوران مسابقه سینمای ایران، پروانه زرین "انتخاب ویژه هیأت داوران" را به خاطر بازی روان، صمیمی و مسلط بازیگر نوجوان فیلم "نوروز" به مظاهر نصراللهی تقدیم کردند  و در بخش بین‌الملل پروانه زرین برای بهترین نقش آفرینی وی منژی بازیگر زن جوان "نه یک نفر کمتر" به خاطر بازی فوق العاده طبیعی، قابل باور و بدون اغراق بازیگر زن جوان ایفاگر نقش آموزگار اهدا شد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۳۸۱ در اصفهان برگزار شد و پروانه زرین جایزه بهترین بازیگر به نیتیاوانی کانداسامی برای بازی در فیلم "فرشته کوچک" از کشور سریلانکا اهدا شد.

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک جشنواره هجدهم نیز در سال 82 برگزار شد که پروانه‌ زرین‌ بهترین‌ بازیگری به‌ فردریک‌ کریستین‌ یوهانس برای بازی در فیلم‌ "کسی مثل‌ هودر" از‌ دانمارک تعلق گرفت. در بخش سینمای ایران نیز پروانه‌ زرین‌ بهترین‌ بازیگر کودک‌ و نوجوان‌ به‌ امیر خورشیدی بازیگر فیلم‌ "کودکانه" اهدا شد.

شهر اصفهان در مهرماه سال 83 شاهد برپایی نوزدهمین جشنواره فیلم کودک بود که در این سال و در بخش بین‌الملل پروانه زرین برای بهترین بازیگری به مهسا سعیدی برای فیلم "گلی برای مریم" اهدا شد و در بخش سینمای ایران پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان به علیرضا شیخ الاسلامی برای بازی در فیلم "پشت پرده مه" تعلق گرفت.

مهرماه سال 84 آخرین دوره‌ای بود که شهر اصفهان میزبان جشنواره کودک و بیستمین دوره جشنواره از 7 تا 12 مهر در این شهر برگزار شد. کولیا اسپیر یدونوف برای فیلم "ایتالیایی" در بخش بین‌الملل و مریم حسن‌پور برای فیلم "چوپان دروغگو" در بخش سینمای ایران پروانه زرین گرفتند.

پس از 12 دوره برگزاری جشنواره در اصفهان، این بار شهر همدان و پس از یک وقفه یکساله در اردیبهشت ماه 1386 میزبان بیست‍‌‌ ویکمین دوره جشنواره کودک بود که در بخش سینمای ایران پروانه زرین به سپنتا سمندریان بازیگر فیلم "آیین دلبری" و در بخش بین‌الملل به علی احمدی فر بازیگر"بچه های ابدی" اهدا شد.

اما جشنواره فیلم کودک در تاریخ برگزاری خود تنها یک دوره در تیرماه برگزار شده که آن هم بیست و دومین دوره و به میزبانی شهر همدان در سال 87 بوده است. در این دوره علی شادمان برای  فیلم "زمانی برای دوست داشتن" در دو بخش بین‌الملل و سینمای ایران توانست پروانه زرین بگیرد.

جشنواره کودک همچنین تنها یک بار در مرداد ماه برگزار شده است که این بار هم همدان میزبان جشنواره بیست و سوم در سال 88 بوده است. مهرشاد اسفندیاری به خاطر بازی در فیلم  "و کسی در راه است" در بخش بین‌الملل و محمدجواد جعفرپور برای بازی در فیلم "۱۲روز" در بخش ایران موفق به دریافت پروانه زرین شدند.

شهر همدان شاهد آخرین میزبانی جشنواره کودک در بیست و چهارمین دوره این رویداد بین‌المللی در مهرماه سال 89 بود. در این سال و در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان به سائه رون کیم برای فیلم "زندگی کاملا نو" به کارگردانی اونی لوکونت اهدا شد و در بخش ایران فاطمه ولی محمدی برای فیلم "علفزار" و محمدجواد جعفرپور برای "شکارچی شنبه" پراونه زرین گرفتند.

سال 90 شاهد بازگشت دوباره جشنواره کودک به شهر اصفهان پس از 4 سال بودیم و اصفهان بار دیگر میزبان بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک شد که ترلان پروانه برای بازی در فیلم "آهوی پیشونی سفید" و علی شادمان برای بازی در فیلم "رویای سینما"  پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان را کسب کردند. همچنین کیمیا حسینی برای بازی در فیلم "سلام بر فرشتگان" و پیام اریس  بازیگر فیلم "باد و مه" پروانه زرین بهترین بازیگر کودک را از جشنواره بیست و پنجم فیلم کودک دریافت کردند.

کد خبر 1672023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha