۲۵ مرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۲۱

امروز گرد هم می آییم؛

هفتمین روز فقدان/ عباسی؛ مدیری با جاذبه‌ ثانویه و بیگانه با صندلیها

هفتمین روز فقدان/ عباسی؛ مدیری با جاذبه‌ ثانویه و بیگانه با صندلیها

امروز هفت روز از فقدان دکتر محمد رضا عباسی از جانبازان دوران دفاع مقدس بر ما گذشت. وی مردی از جنس گرما، و تکرار نشدنی بود و هرگز تلاش برای ارتقاء سطح مدیریت در ایران او را خسته نکرد.

به گزارش خبرگزای مهر، دکتر محمد رضا عباسی از جانبازان و یادگاران سال‌های دفاع مقدس به دلیل عارضه قلبی و پس از انجام عمل جراحی روز چهارشنبه هجدهم مردادماه دار فانی را وداع گفت.

وی در سال‌های دفاع مقدس و پس از آزادسازی خرمشهر در فاصله سال‌های ۶۱ تا ۶۵ فرماندار این شهر مقاوم بود. فرماندهی ستاد مقاومت خرمشهر، عضو شورای جهادسازندگی شهرستان خرمشهر، فرمانده ستاد مقاومت خرمشهر، فرماندار خرمشهر، عضو هیأت مؤسس دانشگاه آزاد آبادان - خرمشهر، عضو هیأت مؤسس دانشگاه اروندان خرمشهر، مدیر کل دفتر فرهنگی و آموزشی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاون اجرایی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، رئیس سازمان اسناد ملی ایران، رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی استان تهران، معاون آموزشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل جامعه کیفیت ایران، رئیس مرکز اسناد و مطالعات راهبردی فلسطین - خاورمیانه، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد اروند (آبادان - خرمشهر)، معاون طرح و توسعه دانشگاه پیام نور کشور، مدیر عامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بیمه معلم، عضو هیأت مدیره شرکت پتروشیمی باختر از جمله مسؤولیت‌های ایشان در زمان حیات پر برکتش بود.

او مردی است که هم در حوزه عمل و هم در حوزه نظر یکی از مدیران موفق ایرانی بود و هرگز از ارتقاع بخشی به مدیریت کیفیت در ایران خسته نشد.

                                                   

دکتر عباسی یکی از مدیرانی بود که از خاک جبهه ها برخاسته بود از خرمشهر شهر شهیدان بی ادعا. وی در دوران دفاع مقدس خدمات شایسته ای را در خرمشهر کرد و پس از جنگ نیز در امر بازسازی بسیار پیشتاز بود. اما این موراد او را قانع نکرد و چون فردی بود که همانند همرزمانش همچون محمد جهان آرا، سردار شهید موسوی، و محمد علی نورانی برای ایران می تپید عازم انگستان شد و دکترای خود را در مدیرت کنترل کیفیت گرفت.

وی پس از بازگشت به ایران مدیریت کیفیت جامع یا (TQM) را در ایران پایه گذاری و آن را توسعه و بست داد. وی دغدغه مدیریت ضابطه مند را در ایران داشت و تا آخرین لحظه رد این راستا تلاش و به تعبیری بهتر مبارزه کرد.

وی مردی صریح، رک، و صادق بود و هرگز در گفتن واقعیت ملاحظه کسی را نمی کرد. به همین دلیل بود که در صندلی ها زیاد دوام نمی آورد و برنامه "صندلی داغ " که او میهمان "احمد نجفی" بود هرگز اجازه پخش دریافت نکرد و علاقمندان وی تنها به دیدن بخش کوتاهی از این گفتگو در شبکه های اجتماعی بسنده کردند. زیرا که وی در انتقادات خود در این برنامه گرچه تبسم را بر لبها می آورد در همان حین طنز تلخی هم از مدیریت در کشور برای بینندگان بیان می کرد.

عباسی در عین حال هرگز از ناملایمات معمولی که در سطح مدیریتها در جهان سوم و ایران بود خسته نشد و هر روز با تلاشی بیش از گذشته به کار خود ادامه و داد و در تمامی عرضه های مدیریت واگذار شده هم موفق بود.

 خاطرات دوران دفاع مقدس وی که برای دوستان و نزدیکان تعریف می کرد همیشه مملو از شیرینی ها و تلخی های خاص خود بود. وی خود را سرمایه دار می دانست و می گفت قانع بودن در واقع بزرگترین سرمایه است و چون "من هم قانع هستم لذا سرمایه دار هستم."

وی مردی بود که در نگاه اول دافعه عجیبی برای ما ایرانی هایی داشت که عادت به برخوردهای واقع بینانه نداریم اما یکی از خصوصیات دکتر جاذبه عجیب وی بود که در برخوردهای بعدی ایجاد می کرد و با شوخ طبعی خاص جنوبی ها، همه را مجذوب خود می کرد. 

خلاصه این که دکتر مردی بسیارصبور ومظلوم بود که علی گونه زندگی کرد و در روز شهادت حضرت علی به لقاءالله پیوست. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

به همین مناسبت دوستان و یارانش امروز چهارشنبه 25/5/91 از ساعت 16 تا 17.30درمسجد ولی عصر واقع در خیابان خالد اسلامبولی(وزراء) جنب پارک ساعی برای بزرگداشت آن عزیز سفر کرده دور هم گرد جمع خواهند شد.

-------------------------------------------------------------------------
* حسین امیری

کد خبر 1673965

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha