۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۵۲

واعظی در گفتگو با مهر:

فلسفه سیاسی اسلامی در ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است

فلسفه سیاسی اسلامی در ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه در دهه‌های پس از انقلاب شاهد رشد مکتوبات سیاسی در فضای جامعه ایران هستیم، گفت: اگرچه تک‌نگاره‌هایی درباره برخی موضوعات فلسفه سیاسی منتشر شده، اما تاکنون فلسفه سیاسی اسلامی به عنوان یک دانش و شاخه‌ای از مطالعات سیاسی مانند فقه سیاسی مورد توجه قرار گرفته نشده است.

حجت‌الاسلام احمد واعظی مدرس فلسفه و رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم در گفتگو با خبرنگا مهر  درباره کتابی که در دست تالیف دارد، گفت: این اثر «فلسفه سیاسی اسلامی» نام دارد که کار سنگینی است به این زودی به ثمر نمی‌نشیند. اشتغال در کارهای اجرایی نیز به کندی این کار می‌افزاید. این مجموعه دو جلدی حدود 900 یا 1000 صفحه خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در دهه‌های پس از انقلاب شاهد رشد مکتوبات سیاسی در فضای جامعه ایران و نیز کشورهای اسلامی هستیم، گفت: عمده تلاش‌های علمی در این حوزه بیشتر به فقه سیاسی و اثبات یا رد ولایت فقیه و حکومت دینی معطوف بوده است، در حالی که در حوزه فلسفه سیاسی به عنوان یکی از شاخه‌های مطالعات سیاسی اسلامی کمتر کار شده است.
واعظی ادامه داد: اگرچه تک‌نگاره‌هایی درباره برخی موضوعات فلسفه سیاسی مانند آزادی و مردم‌سالاری منتشر شده‌اند، اما تاکنون فلسفه سیاسی اسلامی به عنوان یک دانش و شاخه‌ای از مطالعات سیاسی مانند فقه سیاسی مورد توجه قرار گرفته نشده است.
 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم به تبیین فلسفه سیاسی اسلامی به عنوان یک دانش در کتابش اشاره کرد و گفت: جلد نخست این اثر به چیستی فلسفه سیاسی اسلامی و مبانی روش‌شناختی، معرفتی و انسان‌شناختی آن می‌پردازد. امکان فلسفه سیاسی اسلامی و همچنین ارتباط آن با دیگر شاخه‌های مطالعات سیاسی از دیگر موضوعاتی است که در جلد نخست مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: جلد دوم به مسایل فلسفه سیاسی می‌پردازد. مسایل جامعه از منظر فلسفه سیاسی اسلامی و جایگاه مردم، عدالت و آزادی در این فلسفه در این جلد بررسی شده‌اند.
 
واعظی با اشاره به رویکرد تطبیقی در تمامی مباحث این اثر، گفت: درباره هر موضوع، دیدگاه دیگر فسلفه‌های سیاسی را نیز بررسی کردم، اما هدف اصلی تمامی این بحث‌ها منقح کردن دیدگاه‌های فسلفه سیاسی اسلامی است.
 
وی به ثمر رساندن این تحقیق را دشوار دانست و گفت: از آنجایی که تحقیقات کمی درباره فلسفه سیاسی اسلامی انجام شده است، تاکنون درباره برخی از منابع آن هیچ تولید علمی صورت نگرفته است. برای مثال در حوزه مبانی معرفت‌شناختی فلسفه سیاسی اسلامی تاکنون حتی یک مقاله نیز منتشر نشده است، به همین دلیل این کار به کندی پیش می‌رود.
 
به گزارش مهر، این کتاب از سوی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی منتشر می‌شود. پیش از این کتاب «نظریه تفسیر متن» از حجت‌الاسلام واعظی منتشر شد که در بیستمین دوره جایزه کتاب فصل در بخش فلسفه برگزیده شد.
کد خبر 1684616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha