۸ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۵

گزارش خبری/

آغاز تولید کشمش طلایی در کردستان/تولید سالانه 250 تن کشمش

آغاز تولید کشمش طلایی در کردستان/تولید سالانه 250 تن کشمش

سنندج - خبرگزاری مهر: با آغاز فصل برداشت انگور از تاکستان های کردستان، باغداران کردستانی در حال تهیه و تولید کشمش طلایی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، فصل تولید کشمش طلایی در استان کردستان آغاز شد و نحوه تولید این فراورده های باغی در کردستان که به "بولاو" معروف است از روزگاران قدیم رایج بوده است و با این روش سنتی سالانه 250 تن کشمش طلایی در استان تولید می شود.

به گفته محمد بهرامی از تولید کنندگان این محصول در اورامان استان کردستان در این روش سنتی باغداران خاکستر چوب را با آب جوشانده و بعد از سرد شدن در ظرف گذاشته تا ته نشین شود و ماده ای که بدست می آید خوشاب یا تیزاب نام دارد.

وی ادامه داد: تیزاب باید به اندازه گوشت گوساله جوشانده شود، تا کشمش با کیفیتی تهیه شود و این کار سنتی از سالهای گذشته برای تولید کشمش در این منطقه رواج دارد.

این تولید کننده کشمش طلایی افزود: بعد ازبدست آمدن خوشاب انگورها را به آن آغشته می کنند سپس انگور آغشته به خوشاب را بر پشت بام در مقابل نور خورشید قرار می دهند تا خشک شود.

بهرامی یادآور شد: برای خشک شدن انگورها هفت تا 15 روز زمان صرف می شود و در نهایت کشمش تولید شده به مصرف می رسد.

گفتنی است سال گذشته حدود هزار و 500 تن کشمش طلایی از این استان به خارج از کشور صادر شد که با توجه به تولید مناسب انگور می توان این آمار را نیز افزایش داد.

استان کردستان یک از مناطق ویژه کشور در زمینه تولید انگور به شمار می رود و هم اکنون سطح تاکستان های این استان 13 هکتار است.

کد خبر 1707447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha