۲۹ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۲۷

در کنسرتی پژوهشی/

شیوه آواز نخستین خواننده مرد در رادیو بررسی می‌شود

شیوه آواز نخستین خواننده مرد در رادیو بررسی می‌شود

کنسرت پژوهشی بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی به یاد اسماعیل ادیب خوانساری و منوچهر همایون پور، با هدف آشنایی با شیوه آوازی این دو استاد آواز ایران، 4 و 5 آبان ماه در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مهدی رستمی نوازنده سه تار که به عنوان بداهه نواز و حسین علیشاپور که به عنوان بداهه‌خوان در این کنسرت پژوهشی حضور دارد با اعلام این خبر و درباره کم و کیف برگزاری این کارگاه آموزشی به خبرنگار مهر، گفت: این کنسرت پژوهشی بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی به یاد اسماعیل ادیب خوانساری و منوچهر همایون پور، با هدف آشنایی با شیوه آوازی این دو استاد آواز است که به همت خانه موسیقی برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: در ابتدای این برنامه درباره زندگی و آثار اسماعیل ادیب خوانساری و منوچهر همایون‌پور به عنوان استادان آواز موسیقی ایرانی صحبت و در ادامه بر پایه شیوه آوازی این دو هنرمند، ساز و آواز بداهه اجرا می‌شود.

ادیب خوانساری در سال 1280 متولد شد و  در سال 1334 به عنوان نخستین مرد خواننده به رادیو رفت. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این استاد آواز اجرای صحیح شعر و حفظ حالت درونی آن بود. همکاری او با رادیو در تهیه برنامه گلها و برگ سبز ادامه داشت ولی بعدها به دلیل پخش آثاری از رادیو که غالبا از اصالت‌های هنری دور بود رفته رفته از رادیو کناره گرفت تا این که در سال 1340 رسما از این سازمان بیرون رفت ولی از صدای ادیب کارهای اندکی در برنامه برگ سبز و گلها ادامه داشت.

این استاد آواز ایران در سال 1361 دیده از جهان فرو بست.

کد خبر 1723797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha