۹ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۳۷

میمنت آبادی خبرداد:

صادرات 12 میلیارد تومان صنایع دستی کردستان/ 10 میلیون نفر از استان دیدن کردند

صادرات 12 میلیارد تومان صنایع دستی کردستان/ 10 میلیون نفر از استان دیدن کردند

سنندج - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: طی شش ماهه اول سال جاری 12 میلیارد تومان صنایع دستی استان کردستان از مرزهای رسمی استان به خارج کشور صادر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد میمنت آبادی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان در سنندج اظهار داشت: استان کردستان در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پتانسیل ها و ظرفیت های بسیاری برخوردار است و یکی از استان های سرآمد کشور است.

وی به آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده استان اشاره کرد و افزود: تا کنون هزار و 772 اثر فرهنگی و تاریخی استان کردستان شده که از این تعداد 20 اثر معنوی هستند .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: دو اثر منقول فرش حسینیه شهرستان بیجار و قرآن تاریخی نگل مریوان نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

شناسایی 1518 اثر تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی

میمنت آبادی یادآور شد: در حال حاضر نیز هزار و 518 اثر دیگر سطح استان شناسایی شده که به دنبال ثبت این آثار در آثار ملی هستیم.

وی بیان کرد: سالانه بیش از 100 هزار نفر توریست داخلی و خارجی از اماکن تاریخی و فرهنگی استان کردستان بازدید می کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ادامه گفت: اکثر مساجد سطح استان کردستان بناهای تاریخی هستند و با توجه به اینکه با بی توجهی از سوی مسئولان امر مواجه شده نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

میمنت آبادی افزود: تا کنون برای مرمت و بازسازی 20 مسجد تاریخی استان کردستان یک میلیارد و 250 میلیون تومان اعتبار صرف شده است.

فعالیت 110 هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت: چند سالی است که استان به لحاظ اشتغالزایی بر صنایع کشاورزی و مبادلات تجاری تکیه کرده و این در حالی است که حوزه صنایع دستی پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال پایدار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: در حال حاضر 32 رشته فعال در حوزه صنایع دستی در سطح استان کردستان وجود دارد و در طول سال نیز هنرجویان بسیاری آموزش داده می شوند.

میمنت آبادی یادآور شد: 110 هزار نفر هنرمند نیز در استان کردستان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد 11 هزار نفر دارای گواهینامه و کارت شناسایی صنایع دستی هستند و ساماندهی شده اند.

وی بیان کرد: در مجموع از هنرمندان حوزه صنایع دستی استان کردستان دو هزار و 400 نفر تحت پوشش بیمه های مختلف هستند که نیاز است نسبت به بیمه تمامی هنرمندان این حوزه اقداماتی صورت گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: متاسفانه تاکنون تنها هشت اثر صنایع دستی این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و تا پایان سال جاری 14 رشته دیگر نیز به ثبت می رسد.

میمنت آبادی با بیان اینکه 12 اثر صنایع دستی استان کردستان تاکنون مهر و نشان اصالت گرفته اند، افزود: در حوزه صنایع دستی چهار هزار و 430 نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: باید زمینه حضور هنرمندان در عرصه صنایع دستی فراهم شود و ایجاد و راه اندازی بازرچه های دائمی و مقطعی برای ارائه صنایع دستی استان می تواند در رسیدن به این مهم موثر باشد.

بازدید سالانه 10 میلیون نفر از طبیعت کردستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ادامه سخنان خود بیان کرد: سالانه بیش از 10 میلیون توریست ایرانی و خارجی از طبیعت بکر و زیبای استان کردستان بازدید می کنند.

میمنت آبادی ادامه داد: از این تعداد در سال گذشته 50 هزار و 200 نفر بر اساس آمارهای ثبت شده از فرودگاه ها و مبادی مرزی کشور گردشگران خارجی بوده اند که بیشترین آنها از کشور هلند هستند.

وی یادآور شد: استان کردستان با توجه به طبیعت بکر و ناب خود می تواند در حوزه گردشگری فعالیت بیشتری داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: باید زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان کردستان فراهم شود و این امر بدون ایجاد زیرساخت های توسعه محقق نمی شود.

میمنت آبادی اظهار داشت: توسعه راه های مواصلاتی سطح استان کردستان و وجود راه آهن می تواند در تحقق این مهم نقش موثری داشته باشد.

کد خبر 1732175

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha