۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۵۷

یک کارگردان انیمیشن:

قیاس انیمیشن سازی در ایران با جهان اشتباه است/"هدیه روز مادر" در جشنواره رشد

قیاس انیمیشن سازی در ایران با جهان اشتباه است/"هدیه روز مادر" در جشنواره رشد

پیمان دهقانی کارگردان فیلم انیمیشن" هدیه روز مادر" که در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد با فیلمی با موضوع بومی و محلی حضور پیدا کرده معتقد است انیماتورهای ایرانی آثار خود را با انیمیشن‌های جهان مقایسه می‌کنند در حالی متر و مقیاس این هنر در ایران با توجه به شرایط و فرهنگ زیست محیطی ما متفاوت از جهان است .

به گزارش خبرنگار مهر،پیمان دهقانی کارگردان فیلم انیمیشن"هدیه روز مادر" ضمن بیان این مطلب در توضیح دلایل ساخت این انیمیشن با نگاهی به زندگی بومی و عشایری در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: نگاه به آثاربومی و محلی در نقاط مختلف ایران در آثار انیمیشن بسیار اندک بوده است و اغلب آثار حول داستان های فانتزی و یا روایت های تاریخی می گذشت از همین رو معتقدم که نیاز به ساخت انیمیشن هایی از این دست مهم و ضروری است.

این کارگردان در ادامه صحبت های خود با اشاره به این سئوال که جشنواره فیلم رشد، جشنواره ای آموزشی است و تا چه اندازه فیلم هایی از این دست در گروه آموزشی در این جشنواره جای می گیرد گفت: در دورانی از حیات انیمیشن در ایران این هنر بسیار شکوفا بود و به به نوعی به عنوان مکتب تهران در جهان شناخته شده بود. در واقع آثار ارزشمندی از علی اکبر صادقی و نورالدین زرین کلک این مهم را میسر کرده بود و آثاری با حال و هوای هنر ایرانی  آفریده می شد و علت اصلی این اتفاق هم دغدغه هنرمند بود که به عنوان کارگردان ، اثر آفرینی می کرد.

وی در ادامه افزود: رفته رفته برای گسترش انیمیشن در ایران به تولید انبوه دست زده شد اما متاسفانه فیلم کوتاه و تجربی که عمده انیمیشن با اصالت ایران را تشکیل می داد از دستور کار مسئولان خارج شد و تولید سریال و مجموعه های بلند جای آن را گرفت.

این کارگردان در ادامه افزود:هنر انیمیشن نیاز به سرمایه گذاری دارد و مسئولان مربوطه حاضر به سرمایه گذاری در این زمینه نیستند و در صورتی که روند برنامه ریزی مسئولان در عرصه سرمایه گذاری برای این هنر صنعت به همین منوال پیش رود دیگر به انیمیشن به عنوان یک صنعت نگاه نخواهد شد و بدیهی است هنرمندان که اغلب انیمیشن های خوبی در آثار خود دارند جای خود را به کارگردان هایی خواهند داد که به مقوله پول سازی در هنر توجه دارند.در نتیجه انیمیشن ایران و به ناچار همه زیر مجموعه های آن تهی می شود. 

دهقانی در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم " هدیه روز مادر" را آموزشی می داند گفت: قطعا یک انیمیشن آموزشی است چراک همانطور که می دانیم بهترین نوع بیان در آموزش طرح مسائل به شکل غیر مستقیم است -البته نه اینکه نوع مستقیم را نفی کنم- از همین رو معتقدم انیمیشن" مهدیه روز مادر"هم به شکل غیر مستقیم ذهن را درگیر مفهوم دوست داشتن و مهر مادری می کند و از جنبه های آموزشی به دور نیست.

این انیماتور در پایان صحبت های خود با اشاره به ضرورت حضور فیلم هایی از این دست در جشنواره فیلم رشد گفت: انیمیشن در ایران با توجه به تعاریف خاصی در مفاهیم دینی و تاریخی شیوه ای جدید در سبک بیانی انیمیشن ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: اگر پای صحبت هنرمندان و دست اندرکاران انیمیشن در ایران بنشینیم همگی از نوعی عقب ماندگی در نحوه بیان و یا تکنیک در انیمیشن سخن می گویند؛ اما با اندکی تامل می توان فهمید که اشتباه ما در این زمینه مقایسه انیمیشن ایران با انیمیشن جهان است به این معنا که هنوز نپذیرفتیم که نحوه بیان مقصود و هدف در هنر انیمیشن ایران با جهان متفاوت است.

لازم به ذکر است  فیلم "هدیه روز مادر" روایت پسری است که یک روز قبل از روز مادر متوجه می شود باید هدیه ای برای مادرش تهیه کند. او به دنبال یافتن این هدیه ایل خود را جستجو می کند تا بهترین هدیه را برای مادرش بیاید.پیمان دقانی پیش از این فیلم های انیمیشن صبح بخیر آفتاب، بادکنک سیاه، سریال 13 قسمتی من وماهی ها در صدا وسیمای مرکز بوشهر، سیگار، هدیه روز مادر، سریال 13 قسمتی دومان در صدا وسیمای مرکز شیراز، بهار کی میاد؟، کدام طرف؟، رویش دوباره، قاصدک سرخ در سینمای جوان شیراز، شکوفه فولاد، سلطان و کاتب، فتح باغ را در کارنامه کاری خود دارد.

کد خبر 1732716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha