۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۵۴

قیمت شیرخام 200 تومان حباب دارد

مشاور انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه دولت می‌تواند با گرانفروشی برخورد کند اما نمی‌تواند با گرانی محصولات لبنی در بازار برخورد کند، اعلام کرد: دولت باید ساز و کاری بیاندیشد تا دامداران شیر خام خود را با قیمت مصوب به کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین چمنی مشاور انجمن صنایع شیر ایران در جمع خبرنگاران در رابطه با وضعیت قیمت شیر خام و همچنین محصولات لبنی در کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت شیر خام 70 درصد از هزینه های تولید فرآورده‌های لبنی را به خود اختصاص می دهد، این موضوع موجب نوسان قیمت لبنیات در بازار شده است.

وی افزود: صنایع لبنی با قیمت‌های 770 تا 930 تومان شیر خام که از سوی دولت تعیین شده است، موافق هستم اما متاسفانه دامداران هیچگاه شیر خود را با این قیمت‌ها به تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی عرضه نمی‌کند.

مشاور انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه متوسط قیمت شیر خام دریافتی صنایع لبنی در حدود 850 تا 870 تومان است، در عین حال گفت:‌ با این وجود میانگین قیمت دریافت شیر خام صنایع لبنی در مهرماه سال جاری در حدود یکهزار و 50 تومان بوده به طوری که 200 تومان حباب قیمتی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: این حباب 200 تومانی قیمت هم موجب حذف حاشیه سود صنعت تولید فرآورده‌های لبنی شده است و هم به مصرف کنندگان فشار وارد می‌کند.

چمنی در ادامه با اشاره به نقش دولت در تعیین قیمت شیر خام و محصولات لبنی گفت: دولت بر مبنای قیمتی که بر روی شیر خام گذشته است، انواع محصولات لبنی را قیمت گذاری می کند که این امر موجب وارد شدن خسارت به تولیدکنندگان این بخش شده است، چرا که دامداران هیچگاه شیر خام خود را با قیمت‌های مصوب به تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی عرضه نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گران فروش نیستند بلکه محصولات‌شان گران تولید می‌شود، گفت: دولت می تواند با گرانفروشی برخورد کند اما نمی‌تواند با گرانی برخورد کند چرا که این موضوع یک موضوع ساختاری است و باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

به گفته وی، نمی‌توان از تولید کننده خواست که محصولات خود را گران تولید کند و آنها را ارزان بفروشد.

مشاور انجمن صنایع شیر ایران در بخش دیگری از سخنانش به افزایش هزینه بسته بندی در صنعت تولید فرآورده‌های لبنی اشاره کرد و افزود: صنایع بسته بندی در حدود 15 درصد در هزینه های تولید فرآورده‌های لبنی تاثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دو گروه صنایع بسته بندی تولید داخل و خارج در این موضوع نقش دارند، گفت: صنایع بسته بندی وارداتی از 230 تا 265 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و صنایع بسته بندی تولید پتروشیمی‌ها در کشور نیز بین 160 تا 220 درصد افزایش قیمت داشته‌اند که این موضوع به هیچوجه منطقی نیست.

چمنی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که چرا شرکت‌های پتروشیمی کشور باید به اندازه محصولات پتروشیمی وارداتی افزایش قیمت داشته باشند؟ افزود: از سال گذشته تاکنون هزینه بسته بندی محصولات لبنی حداقل 2.5 برابر شده است که این موضوع 10 درصد در قیمت تمام شده محصولات لبنی نقش دارد.

به گفته وی، هزینه نیروی انسانی در صنعت تولید فرآورده‌های لبنی نیز از سال گذشته تاکنون در حدود 18 درصد افزایش یافته است که این موضوع هم در حدود 4 درصد در بهای نهایی محصولات لبنی تاثیر دارد.

مشاور انجمن صنایع شیر ایران تصریح کرد: دولت باید ساز و کاری بیاندیشد تا دامداران شیر خام خود را با قیمت مصوب به کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی عرضه کنند و همچنین باید با اعلام نظارت نوسان قیمت محصولات پتروشیمی را در داخل کشور کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت برای محصولاتی مانند ماست و شیرهای طعم دار قانون معافیت مالیات بر ارزش افزوده را اعمال کند، می توانیم قیمت این محصولات را حداقل 5 درصد کاهش دهیم.

چمنی در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت درعدم حمایت از تولیدکنندگان این بخش در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: متاسفانه دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات لبنی بیش از حد شده ، ضمن اینکه این دخالت‌ها به هیچ‌وجه تاکنون کارساز نبوده است.

وی با بیان اینکه مشکل صنعت با تعزیر حل نمی‌شود بلکه با تدبیر حل می‌شود، گفت: با توجه به این که بازار عرضه محصولات لبنی رقابتی است و دولت باید بپذیرد که براساس سیستم عرضه و تقاضا قیمت لبنیات در بازار تعیین شود.

وی در ادامه به اجرایی نشدن طرح شیر مدرسه در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه طرح شیر مدرسه هم اکنون در کشور مغفول مانده است و این طرح باید هرچه زودتر برای تضمین سلامت نسل‌های آینده کشور اجرا شود به طوری که هر سال نسبت به سال قبل توسعه پیدا کند نه اینکه محدود شود.

چمنی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت میانسال و کهنسال کشور رو به افزایش است، گفت: در حدود 8.2 درصد جمعیت کشورمان بالای 60 سال سن دارند که 80 درصد آنها دچار مشکلات حرکتی و اسکلتی هستند و باید برای تغذیه این افراد جهت مقابله با عارضه پوکی استخوان فکر اساسی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون عرضه و تقاضای شیر خام در بازار به هم خورده است، گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری تا کنون در حدود 8.5 درصد کاهش دریافت شیر خام از دامداران داشته‌ایم.

مشاور انجمن صنایع شیر ایران تصریح کرد:‌ در حقیقت متوسط دریافت شیر خام کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی در حدود سه هزار تن است که هر سال نسبت به سال گذشته 10 درصد با کاهش مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه دامداران عرضه شیر خام خود را کاهش داده‌اند، گفت: تولیدکنندگان شیر خام با کاهش تولیدات خود هم به قیمت واقعی محصول خود دست یافتند و هم یک حباب قیمتی 200 تومانی برای عرضه محصولات خود ایجاد کردند.

چمنی در بخش دیگری از سخنانش به واردات شیر خشک به کشور اشاره کرد و افزود: دولت برای حمایت از دامداران واردات شیر خشک به کشور را قطع کرد اما با پیگیری‌های انجام شده از اواخر سال گذشته این واردات آزاد شد. وی در عین حال تصریح کرد: متاسفانه دست‌های پشت پرده نگذاشتند که به میزان کافی شیر خشک وارد کشور شود.

مشاور انجمن صنایع شیر ایران با بیان اینکه قیمت شیر خشک از سال گذشته تا ابتدای امسال از 3 هزار و 500 به 11 هزار تومان افزایش یافت، گفت: با این حال اعلام خبر آزاد شدن واردات شیر خشک موجب کاهش این قیمت به 8 هزار تومان شد ولی به دلیل تاخیر در ترخیص این محصول قیمت آن مجدداً به 9 هزار و 500 تومان افزایش یافت در حالی که قیمت واقعی شیر خشک وارداتی 6 هزار تومان محاسبه شده است.

وی اعلام کرد:‌ طی چند ماه گذشته در حدود شش هزار تن شیر خشک به کشور وارد شده که تا کنون کمتر از 3 هزار تن ا ز گمرکات کشور ترخیص شده است.

مشاور انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران گفت: 15 شرکت صنایع شیر ایران در 15 استان کشور برای دریافت شیر 930 تومانی با دامداران استانهای خود مذاکره کرده‌اند اما تنها در چند استان توانستند که دامداران را راضی کنند در ازای دریافت علوفه یارانه‌ای شیر خامشان را با این قیمت مصوب در اختیار کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی بگذارند و مابقی دامداران در استانهای دیگر حاضر نشدند که این کار را انجام دهند.

چمنی در ادامه با بیان اینکه از اول سال 90 تا مهر سال جاری 41.3 درصد قیمت محصولات لبنی افزایش یافته است، گفت: در حدود 49.7 درصد هزینه‌های تولید فقط بابت دو قلم هزینه شیر خام و هزینه بسته بندی افزایش یافت است.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع نشان می دهد که علیرغم افزایش چند باره قیمت فرآورده های شیری، این صنعت نه تنها نتوانسته هزینه های تحمیل شده به تولید فرآورده های لبنی را تامین کند بلکه این امر در کاهش شدید سود کارخانجات نسبت به سال گذشته کاملا مشهود است به طوری که حاشیه سود کارخانجات و تولید فرآورده لبنی نسبت به سال گذشته کمتر از نصف شده است.

به گفته این فعال صنعت لبنیات، سود کارخانجات فرآورده های لبنی از سال گذشته تاکنون از 2.8 به 1.3 درصد کاهش یافته است.

کد خبر 1732859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha