۲۳ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۲۸

گزارش خبری/

عزاداری های حسینی در خراسان شمالی/ مرثیه عزای لاله ها

عزاداری های حسینی در خراسان شمالی/ مرثیه عزای لاله ها

بجنورد - خبرگزاری مهر: آیین های عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) در شهرها و روستاهای خراسان شمالی با شکوه و اندوه خاصی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گذشت زمان نحوه عزاداری مردم خراسان شمالی را در ماه محرم آنچنان تغییری نداده است، تنها استفاده از لوازم و امکانات جدید افزایش یافته اما آنچه که مشخص است هنوز خلوص عزاداری حسینی در میان این مردم همچون گذشته موج می زند.

از حدود 20 روز مانده به ماه محرم، اعضای هیئت های عزاداری در مساجد و حسینیه ها جمع شده و برای تامین اقلام مورد نیاز مراسمات عزاداری و نیز برگزاری بهتر این مراسمات، برنامه ریزی می کنند.

بانوان نیز پا به پای مردان، برای آماده سازی مساجد و حسینیه ها همراه می شوند و ضمن نظافت این اماکن، سعی می کنند کمبودهای ظروف و دیگر لوازم مورد نیاز عزاداری را از طریق خرید و یا اهدا تامین کنند.

با نزدیک شدن محرم مساجد و حسینیه ها را سیاه پوش کرده و علم ها را می بندند، در تمام این اقدامات نیز روحانی و یا بزرگ محله، به عنوان راهنما بر فعالیت های آماده سازی نظارت می کنند.

مراسم عزاداری از شب نخست ماه محرم آغاز می شود و در مساجد و حسینیه ها نیز غالبا پس از سینه زنی و روضه خوانی، با خوراک حلیم از عزاداران پذیرایی می شود.

دسته روی عزاداران از روز هفتم آغاز می شود و دسته های سینه زنی و زنجیرزنی هیئت های مذهبی در کوچه و خیابان های شهر و روستا حرکت می کنند.

شبیه خوانی نیز در برخی از این هیئت های مذهبی برگزار می شود، اولیاء خوان ها با لباس سبز و اشقیاء خوان ها با لباس های قرمز خود، اتفاقات حادثه کربلا را به صورت نمادین برگزار می کنند.

در شامگاه روز عاشورا مراسم شام غریبان با حزن و اندوه خاصی برگزار می شود، جوانان و نوجوانان عزادار، شمع هایی در دست گرفته و در هیئت اسرا به محله های مختلف می روند و در هر منطقه توقف کرده و به عزاداری و ذکر مصائب کاروان اسرا و حضرت زینت(س) می پردازند.

در روز سوم شهادت و اربعین حسینی نیز بار دیگر هیئت های عزاداری دسته روی می کنند و پس از مراسم عزاداری نیز در محل مسجد و یا حسینیه مجلس ختم برگزار می شود.

برای روز شهادت امام رضا(ع) که با چهل  هشتمین روز از شهادت امام حسین(ع) مصادف است، تعدادی از اعضای هر هیئت مذهبی به مشهد و بارگاه امام رضا(ع) رهسپار می شوند و مراسمات عزاداری را با دیگر هیئات حاضر در مشهد برگزار می کنند.

اعزام 900 روحانی به مساجد و حسینیه های خراسان شمالی
 
مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان شمالی می گوید: در ماه محرم سال جاری بیش از 900 مبلغ و مبلغه از حوزه های علمیه شهرهای قم و مشهد و نیز حوزه های داخلی خراسان شمالی به مساجد شهرها و روستاهای این استان اعزام خواهند شد.
 
حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا می افزاید: گردهمایی این روحانیون چهارشنبه هفته جاری تحت عنوان همایش طلایه داران رهروان ولایت در محل مصلی امام خمینی(ره) بجنورد برگزار می شود و پس از آن این مبلغان متناسب با نیاز مناطق مختلف، از سوی کارشناسان فرهنگی به مناطق هدف اعزام می شوند.
 
حجت الاسلام روحانی نیا با تاکید بر محتوا محور بودن برنامه های ایام عزاداری امام حسین(ع) تصریح می کند: روحانیون اعزامی در ماه محرم برنامه هایی چون سخنرانی در آیین های عزاداری، برگزاری کلاس های آموزشی احکام و عقاید، اقامه نمازهای جماعت، برگزاری کلاس های قرآنی و ... را در مساجد برگزار می کنند.
 
 
وی می گوید: در ماه محرم سال جاری در مجموع هزار و 62 هیئت مذهبی فعالیت های عزاداری امام حسین(ع) را در مساجد و حسینیه های شهری و روستایی خراسان شمالی بر عهده دارند.
 
این مسئول می افزاید: از تعداد کل هیئت های موجود در استان، 792 هیئت ثبت رسمی شده و 270 هیئت نیز به صورت غیررسمی فعالیت می کنند.
 
حجت الاسلام روحانی نیا اظهار می کند: از هزار و 62 هیئت خراسان شمالی، 625 هیئت در مناطق روستایی و 437 هیئت نیز در شهرهای استان فعال هستند.
 
به گفته وی از تعداد کل هزار و 62 هیئت موجود در استان، 810 هیئت مذهبی توسط برادران و 252 هیئت نیز توسط خواهران تشکیل شده و فعالیت می کنند.
 
وی برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌هیئت‌های مذهبی در راستای حذف خرافات و پیرایه‌ها، تغذیه فکری هیئت‌های مذهبی، اعزام روحانی برای هدایت و راهنمایی در زمینه برگزاری برنامه های مذهبی و عزاداری این هیئت ها و ... را از مهم‌ترین اقدامات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در قبال این هیئت ها اعلام کرده و می گوید: روحانی‌محور بودن برنامه‌ها، تلاوت قرآن، بیان احکام اسلامی، تبیین سیره اهل‌بیت(ع)، خرافه‌زدایی و حذف پیرایه‌ها و ... نیز از جمله برنامه های هیئت های مذهبی در ایام ماه محرم خواهد بود.
کد خبر 1742672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha