۱۴ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۳

نمایندگان مجلس اعلام کردند:

عضویت نمایندگان مجلس در هیات اجرایی مرکزی انتخابات مغایر قانون اساسی است

عضویت نمایندگان مجلس در هیات اجرایی مرکزی انتخابات مغایر قانون اساسی است

نمایندگان مجلس در خصوص هیات اجرایی مرکزی انتخابات وظیفه این هیات را مبهم خواندند و عضویت نماینده مجلس در این هیات را به دلیل شان نظارتی مجلس و وظیفه اجرایی این هیات مغایر قانون اساسی خواندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس در ادامه تصویب جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد حذف بند 2 ماده 4 این قانون را که در آن گفته می‌شد یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس با انتخاب رئیس مجلس به عضویت هیات اجرایی مرکزی مشخص شود، دادند.

در همین خصوص عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در اخطار قانون اساسی خود اظهار داشت: برای حفظ جایگاه مجلس باید دقت شود که اصرار بر مصوبه‌ای که مغایر با قانون اساسی است نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: ما در انتخابات یک بحث اجرا داریم و یک بحث نظارت که معلوم نیز وظیفه این هیات اجرایی نظارت است یا اجرا که اگر اجرا باشد عضویت برخی اعضا در این هیات مشکل دارد.

لاریجانی بعد از اخطار جمیری خطاب به وی گفت: این بند اشکال قانون اساسی ندارد اما اگر می‌خواهید می توانید پیشنهاد حذف بدهید.

در ادامه جلسه فولادگر نماینده مردم اصفهان در بیان اخطاری گفت: من با کلیت طرح و ماده 4 موافقم اما عضویت برخی اعضا در این هیات اگر به عنوان ناظر باشد مغایر با کار شورای نگهبان و اگر در حوزه اجرا باشد نیز با دیگر اصول قانون اساسی مغایر است.

لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: در این هیات اجرایی غلبه بر قوه مجریه است چرا که وزیر اطلاعات و وزیر کشور در آن عضو هستند و وزیر کشور معتمدین را انتخاب می کند پس حضور دادستان و یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شان و وظیفه اجرایی این هیات را کم نمی‌کند چرا که با توجه به اعضا، غلبه بر قوه مجریه است.

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده رشت به عنوان مخالف حذف بند 2 ماده 4 گفت: نمایندگان مجلس مورد اعتماد و منتخب مردم هستند و حضور آنها در این هیات اجرایی باعث می‌شود اعتماد مردم نسبت به انتخابات بیشتر شود.

وی همچنین اظهار داشت: طراحان این طرح قصد داشتند تا سه قوه در هیات اجرایی حضور یابند تا اعتماد مردم به انتخابات بالا رود البته در گذشته نیز این اعتماد بوده اما برخی قصد دارند تا آن را مخدوش کنند.

در ادامه بررسی بند 2 ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نماینده دولت در مجلس نظر خود را به عنوان موافق حذف اعلام کرد و کمیسیون نیز مخالف حذف این بند بود که در نهایت بعد از رای گیری حذف بند 2 ماده 4 این قانون که می‌گوید یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس با انتخاب رئیس مجلس عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات باشد با 85 رای موافق و 93 رای مخالف تصویب نشد.

به گزارش مهر، ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات می گوید وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب اعضای ذیل اقدام می نماید: 1- وزیر کشور به عنوان رئیس هیات. 2- یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی (با انتخاب رئیس مجلس). 3- دادستان کل کشور 4- وزیر اطلاعات. 5- تعداد 7 نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی.

کد خبر 1758002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha