۲۹ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۰

گزارش خبری/

خسارات 20 درصدی ریزگردها به جنگلهای لرستان/ شاهد مرگ بلوطها هستیم

خسارات 20 درصدی ریزگردها به جنگلهای لرستان/ شاهد مرگ بلوطها هستیم

پلدختر - خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان از خسارت 20 درصدی ریزگردهای عربی به جنگلهای استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا احمدوند شامگاه سه شنبه در جلسه شورای اداری پلدختر در سخنانی اظهار داشت: مردم، متولیان امر و دستگاههای مسئول باید تدابیری بیاندیشند تا شادابی و سرسبزی به زاگرس برگردد و ما دیگر شاهد مرگ بلوطها در زاگرس نباشیم.

وی با بیان اینکه لرستان از لحاظ جنگل و مرتع رتبه سوم کشور را دارد و شهرستان پلدختر نیز در میان شهرستان استان دارای رتبه چهارم است، گفت: متاسفانه چند سالی است که منابع طبیعی مظلوم واقع شده و عوامل طبیعی و غیر طبیعی به طور مستقیم و غیر مستقیم فشارهای زیادی را به عرصه های طبیعی کشور و استان وارد کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان افزود: این در حالیست که مراتع، جنگلها و عرصه طبیعی استانهای زاگرس نشین متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد تخریبهای ناشی از عوامل طبیعی مانند ریزگردها بوده که این پدیده خسارت فرآوانی به 20 درصد جنگل های استان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه خشکیدگی بلوطها از پیامدهای ورود ریزگردهای عربی به لرستان است، یادآور شد: همچنین علاوه بر خشکسالی های متوالی در استان، آفت ها و بیماریهایی به دنبال ورود ریزگرده ها در میان درختان بلوط ایجاد شده است.

احمدوند تصریح کرد: ریزگردهای عربی با حضور خود در سطح استان بر روی برگهای درختان نشسته و با ایجاد یک لایه غبار موجب عدم تنفس در گیاه می شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان افزود: این امر موجب می شود که درخت با مشکل تنفسی مواجه شده و به مرور زمان درخت خشک می شود.

احمدوند خواستار مشارکت مردم در حفظ عرصه های طبیعی استان شد و بیان داشت: مردم باید توجه بیشتری به منابع طبیعی داشته باشند چرا که طی سالهای گذشته در شهرستان پلدختر بر اثر سهل انگاری فردی 600 هکتار از جنگلها و مراتع این شهرستان از بین رفت.

وی منابع طبیعی را متعلق به همه مردم دانست و افزود: همه باید از این نعمت خدادادی درست استفاده کند چرا که تبعات تخریب زاگرس در ابعاد مختلف گریبان ما را خواهد گرفت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با انتقاد از معضل ذغالگیری از بلوطهای زاگرس، بیان داشت: متاسفانه برخی افراد سودجو در استان و شهرستان پلدختر با قطع درختان زمینه توسعه اراضی کشاورزی، تغییر کابردی مراتع و همچنین تبدیل بلوطها به ذغال را فراهم می کنند.

وی درختان بلوط را به لحاظ نقش آنها در محیط زیست پایدار ارزشمند دانست و افزود: این در حالیست که این درختان سوزانده می شوند تا یک گونی ذغال به ارزش 70 هزار تومان تولید شود.

بنابر این گزارش امروز سرزمین زاگرس بیش از گذشته نیازمند حراست و حفاظت است، زیرا در سالهای اخیر به دلیل شتاب توسعه، افزایش جمعیت و بهره برداری بیش از حد توان در معرض شدیدترین تخریب های زیست محیطی قرار گرفته است.

در این شرایط وظیفه اصلی تمامی فعالان، مدیران و پژوهشگران حوزه محیط زیست در قبال این منطقه حرکت به سمت کاهش اثرات منفی توسعه با کمک دانش روز جهان است؛ راهبردی که می تواند از بروز بحران های خاص اقلیمی کاسته و سلامت محیط زیست انسانی این منطقه را فراهم آورد.

بر اساس آمارهای به دست آمده در سال آبی 90 ـ 91 منطقه زاگرس بین 20 تا 45 درصد با کاهش بارش مواجه بوده که در همین راستا بین نیم تا 1.5 درجه نسبت به میانگین دوره مشابه با افزایش دما روبرو بوده است.

تخریب جنگلهای زاگرس یکی از مهمترین دلایل تغییرات اقلیمی این سرزمین است که گسترش کشاورزی ناپایدار، ذغال گیری و اثرات توسعه به این منطقه تحمیل کرده است.

این در حالیست که زاگرس از لحاظ منابع آب و خاک مهمترین و راهبردی ترین منطقه کشور به شمار می آید که لزوم حفاظت از داشته های طبیعی آن باید یکی از دغدغه های اصلی دولتمردان این سرزمین باشد.

در سالهای اخیر محیط زیست استانهای زاگرس نشین صدمات بی شماری را تجربه کرده و در این بین خسارات غیر قابل جبرانی را نیز متحمل شده اند؛ آتش سوزی های گاه و بی گاه و از بین رفتن تنوع زیستی زاگرس، قاچاق گونه های در معرض خطر به سایر استان ها و حتی خارج از کشور و آلودگی بی سابقه هوا به وسیله حضور ریز گردهای داخلی و خارجی تنها گوشه ای از آسیب های بسیار فراوانی که این سرزمین در چند سال اخیر به خود دیده است.

این در حالیست که در میان استانهای زاگرس نشین استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

در سالهای اخیر که جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند، استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را تجربه کرده است.

کد خبر 1770294

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha