۱ دی ۱۳۹۱، ۹:۲۶

گزارش مهر/

یلدا زیر سایه خورشید/ شب عاشقان بیدل هر جمعه در انتظار ظهور می گذرد

یلدا زیر سایه خورشید/ شب عاشقان بیدل هر جمعه در انتظار ظهور می گذرد

مشهد - خبرگزاری مهر: سفره دل مشتاقان امام مهربانی با طبقهای نور آن حضرت صفای دیگری گرفته زائران زیر سایه ولایت طولانی ترین شب سال را در حالی گذراندند که دست دعا به آستان دوست گره کرده و ظهور قائم آل محمد را انتظار می کشند.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته زائران و عاشقان اهل بیت (ع)، جام های اخلاص و معرفت به امام موسی کاظم (ع) را در حالی می نوشند که آرزو دارند این جمعه شب طولانی با سپیده صبح ظهور مهدی موعود پیوند بخورد.

ما چله نشین آقا هستیم

همه ارادتمندان یوسف زهرا(س) با کوله باری از توسل عمری است که چله نشین آقا هستند، همه منتظرند، درست مانند همه جمعه شب های دراز یلدایی که در حسرت طلوع خورشید هر هفته تکرار می شود.

واژه طولانی ترین را ما، نه در اولین شب دی ماه هر سال، که در انتظار فرج می جوییم؛ از کودکی تا جوانی، از جوانی تا پیری، مشتاقانه دل را جارو می کنیم به امیدی که چشمان گناهکارمان به جمال آقا روشن شود.

هر سال، هر ماه، هر جمعه ثانیه ها را می شماریم، شاید اتفاقی بیفتد تا این طولانی ترین انتظار به آخر خط و این طولانی ترین ذکر به اجابت برسد.

شاید این توفیق نصیب شود که جمال بی مثال یوسف فاطمه (س) را ببینیم و در جوار مقتدایمان در طولانی ترین نبرد با آنهایی که عدالت را ذبح کردند و در خاکسپاری حق، مروت و انصاف شرکت داشته اند حضور پیدا کنیم.

هر چله، چهل بار دعا می کنیم، آن غائب از نظر بیاید و امسال تقارن جمعه و یلدا و ولادت جد بزرگوار حضرت مهدی (عج) حلاوتی را می بخشد تا امیدوارتر، انتظار را با قبای صبر، در این زمستان پر سرما، زینت دهیم و بمانیم و بدانیم که روزی در همین حوالی، سید سبز قبا به خونخواهی بی بی خفته در بقیع شمیر از نیام می کشد.

عطر معرفت باب الحوائج در روضه رضوی

قصد زیارت می‌کنم.زائران بی‌قرار، به سرعت از ورودی حرم عبور می‌کنند، بوی بهشتی که فضای صحن را پر کرده عطش دیداررا بیشتر می‌کند.

در یک لحظه همه‌نگاه‌ها به سمت نقطه مشترکی می‌رود، همه زیر لب زمزمه می‌کنیم: "السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا، السلام علیکم و رحمۀالله و برکاته"و من نیم نگاهی به کبوترهای آقا می‌اندازم، انگار کبوترهای حرم، امروز حال و هوای دیگری دارند، شاید به نیابت از مهمانان غریب حضرت دارند دور حرمش طواف می‌کنند.

لحظه‌‌تماشایی است، وقتی زائران دستهایشان را مثل قفل‌های آویزان و پارچه های سبز دخیل پنجره‌مهربانی می‌کنند، آنها به این امیدآمده‌اند که حضرت مشگل‌گشا همه‌گره‌های زندگی‌شان را با نیم نگاهی باز‌کند.

زائران مدهوش عطر ولایت دست بر سینه‌ چشم به گنبد طلایی دوخته و عرض ادب را پشت پنجره طلا هر لحظه تکرار می کنند.

شب یلدا کنار چشمه زلال فیض امام

حریر نازک سرما که با آغاز زمستان به روی شهر کشیده شد، ارزش لحظه های گرم همدلی و مهرورزی را در حرم رضوی بیشتر می کند، تمامی رواق ها و صحن پر شده از صدای صلوات و دعای زائرانی که از دورترین نقاط این سرزمین به مشهد سفر کرده اند.

داخل صحن امام خمینی می شوم، هر کسی برای خودش دنبال خلوتی می‌گردد تا حرف‌های نگفتنی‌اش را آرام برای امامش زمزمه کند.

تصویر صورت‌های خسته و چشم‌های بی رمق‌را که مدام در آیینه‌های حرم تکرار می‌‌شود، نگاه‌می‌کنم،می‌دانم  هرکسی که اینجاست، آمده  تا امشب، طولانی ترین شب سال را کنار چشمه‌زلال فیض امام، خانه‌ دلش را غبار‌روبی کند و در این لحظات هیچ هم‌صحبتی بهتر از آقای کرامت نیست.

نام باب الحوائج ورد زبان حاجتمندان است

حرم مطهر همیشه پناهگاه زائران و مجاوران دردمندی است که نیاز خویش را تنها به درگاه امام هشتم (ع) و ائمه اطهار (ع) عرضه می دارند و امشب نام باب الحوائج در این صحن و سرا ورد زبان حاجتمندان است.

امشب میلاد نهمین معصوم بزرگواری است که در علم، تواضع، مکارم اخلاق، کثرت صدقات، سخاوت و بخشندگی سرآمد بشریت بوده است کسی که بداندیشان را با عفو و احسان بیکران خویش تربیت می کرده است.

در حالی که نسیم سرد اولین شب زمستان به نیت تبرک گونه های خیس زائران را نوازش کرده و از دیدگان تر آنان با حسرت عبور می کند، ذاکران اهل بیت (ع) نیز از زندگانی، سیره و فضائل اخلاقی این امام همام می گویند و با مدیحه‌سرایی عطر معرفت به او و خاندان مطهرش را در فضای روضه رضوان فرزندش علی ابن موسی الرضا (ع) پراکنده می کنند.

زیارتنامه ها ورق می خورند و واژه های آسمانی، شوری در دلهای شکسته و زنگار گرفته پدید می آورد که جز با نگاه ولایتی اهل بیت(ع) آرام نمی گیرد.

داخل روضه منوره زائران و مجاوران برای عرض حاجت، دامن ضریح را چسبیده‌اند، آنها خوب می‌دانند اینجا دل‌های شکسته را خوب می‌خرند و هیچ دستی را خالی برنمی‌گردانند و براستی چه کسی جز ائمه اطهار (ع) می‌تواند جای خالی دریغ‌های عاطفی و معنوی دردمندان و دلسوختگان را پرکند.

من نیز چونان قطره ای به دریای متلاطم زائرین حضرتش می پیوندم و برای عرض ارادت به آن ساحت قدسی زیر لب زمزمه می کنم "اَللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضاالمَرُتَضی اَلاِمامِ التَّقیِّ النَّقیِّ وَ حُجَتِکَ عَلی مَن فَوقَ الاَرضِ وَ مَن تَحتَ الثَّری اَلصِدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تآمَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفضَلِ ما صَلَّیتَ عَلی اَحَدٍ مِن اَولیائِکَ...

.............................

گزارش: زهرا طوسی

کد خبر 1771513

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha