۲۴ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۱۷

گزارش خبری مهر/

نقشه برداری از 1500 غار در ایران/ ناامنی از غار نخجیر می رود

نقشه برداری از 1500 غار در ایران/ ناامنی از غار نخجیر می رود

شهریار – خبرگزاری مهر: کار نقشه برداری از هزار و 500 غار در نقاط مختلف ایران از چندی پیش آغاز شده است که با تحقق این مهم، علاوه بر کشف شواهد تاریخی جدید، نا امنی در غارها از بین می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، با مراجعه به تاریخ ایران و سایر کشورهای جهان درمی یابیم که انسانهای اولیه در غار زندگی می کردند و با امکانات محدود به گذران زندگی خود می پرداختند.

در واقع در سالهای دور، غار سرپناه و مامن امنی برای انسانهای اولیه بود اما با گذر زمان و دست یابی انسانهای اولیه به سنگ، چوب، آبهای روان و ...، آلونک های دست ساز جای خود را به غار داد.

در آن زمان انسانها با بهره گیری از سنگ و گل و دست یابی به آبهای روان، چگونگی ساخت آلونک و سرپناه را فرا گرفتند و سکونت در آلونکها را جایگزین غار کردند.

استفاده از تکنولوژی انسانها را از زندگی در دامان طبیعت دور کرد

این روال طی تاریخ با فراز و نشیبهای مختلفی همراه بود که منجر به ایجاد بافت شهری شد و هم اکنون شاهد محسور شدن شهر بین خانه ها و برجهای سر به فلک کشیده هستیم.

در واقع دست یابی به امکانات و تجهیزات مختلف، ناخودآگاه انسانها را از زندگی در طبیعت و طبیعت گردی دور کرد و آنها را به شهرها و استفاده از تکنولوژیها حرکت داد.

ایران دارای 1500 غار تاریخی و توریستی است

در حال حال حاضر هزار و 500 غار در نقاط مختلف کشور ایران وجود دارد که به مکانی برای گردشگری تبدیل شده اند، معمولا باستان شناسان و گردشگران برای کشف وقایع و شواهد تاریخی به غارها می روند و به جستجو و کنکاش می پردازند.

در این زمینه طی سه روز گذشته پنجمین همایش کشوری امداد در غار از سوی انجمن غارشناسی ایران در محل اردوگاه تفریحی جمعیت هلال احمر شهرستان شهریار برگزار شد. در این همایش 50 نفر از غارنوردان استانهای مختلف کشور از جمله اصفهان، شیراز، کرج، مشهد، شهریار، قزوین، تبریز و تهران حضور داشتند و به تمرین و فراگیری نکات ارائه شده پرداختند.

امداد در غار و ارائه نکات آموزشی به غارنوردان

رئیس انجمن غارشناسی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان در راستای چهار دوره مانور امداد و نجات در غار، اقدام به برگزاری پنجمین همایش امداد در غار کرده است که با همکاری جمعیت امداد و نجات هلال احمر در شهریار از امروز برگزار شده است.

جواد نظام دوست افزود: مانور امداد در غار با اهداف تمرین روشهای خود امدادی و امداد روی طناب، رهاسازی فرد مصدوم از طناب، ارتقای توان و تقویت جسمی و تکنیکی اعضا و تمرین کار گروهی در هنگام بروز حادثه و حوادث احتمالی در غار که به هر دلیل ممکن است برای غارنورد اتفاق بیفتد، برگزار شد.

چالش انجمن غارنوردی مسائل اعتباری است

این مسئول  عنوان کرد: در مانور مذکور 50 غارنورد با هزینه شخصی خود شرکت کردند و از سوی جمعیت هلال احمر کشور امکاناتی از قبیل مواد غذایی، وسایل گرمایشی و ... اختصاص یافت.

وی در بخش دیگری ادامه داد: در حال حاضر یکی از چالشهای این انجمن، مشکلات مالی و اعتباری می باشد این درحالیست که NGO ها یکی از بازوان توانمند دولت در حوزه بخش خصوصی محسوب می شوند و باید از آنها حمایت شود.

یک سوم غارنوردان کشور را بانوان تشکیل می دهند

نظام دوست یادآور شد: در کشور ایران، غارنوردی به صورت تخصصی یکی از رشته های نوپا و تازه است که در گذشته زیرمجموعه رشته کوهنوردی بود اما از سال 89 با تشکیل و راه اندازی این انجمن، شکل تازه ای به خود گرفت و مستقل شد.

رئیس انجمن غارشناسی ایران گفت: در حال حاضر 200 نفر عضو این انجمن هستند که یک سوم از این تعداد را بانوان غارنورد تشکیل می دهند که در آینده قرار است برای بانوان نیز دوره های ویژه و تخصصی برگزار شود.

انجام نقشه برداری در 80 غار ایران

این مسئول اظهار داشت: با توجه به تشکیل کارگروه غارنوردی کشور به سرپرستی سازمان حفاظت محیط زیست، کار نقشه برداری از غارهای کشور از سال 90 در کشور آغاز شده که هم اکنون 90 غاز توسط اعضای این انجمن و علاقمندان این حوزه نقشه برداری شده است.

وی متذکر شد: در حال حاضر در کشور ایران هزار و 500 غار وجود دارد که با توجه به مصوبه این کارگروه باید نقشه برداری در تمامی این غارها انجام شود.

گشایش غار نخجیر استان مرکزی

نظام دوست از اجرای پروژه گشایش غار نخجیر در استان مرکزی خبر داد و گفت: این غار یکی از هفت غار توریستی کشور ایران است که دلایل تعطیلی این غار غیر امن بودن و قرار داشتن بر روی گسل اعلام شده بود اما به دلیل عدم کارشناسی در هنگام توریستی شدن این مکان توریستی تاریخی تخریب شد و خطر ریزش سقف افراد را تهدید می کرد.

رئیس انجمن غارشناسی ایران افزود: با همکاری سازمان میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست قرار است که در آینده این غار بازگشایی شود تا بتوان از جاذبه های توریستی و تاریخی آن استفاده کرد و بهره برد.

این مسئول از برگزاری همایش روش صحیح توریستی کردن غارها در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: در این همایش کارشناسان طبیعت گردی کشور گردهم می آیند و مشکلات غارها به خصوص تامین امنیت آنها را بررسی می کنند.

--------------

مهشید رضایی

کد خبر 1789367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha