۲۷ بهمن ۱۳۹۱، ۱۵:۲۲

نفس های تراکتور به شمارش افتاد/ لزوم توجه بیشتر به صنعت تراکتور سازی

نفس های تراکتور به شمارش افتاد/ لزوم توجه بیشتر به صنعت تراکتور سازی

تبریز – خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت تراکتورسازی ایران گفت: شرکت تراکتورسازی با مشکل اساسی مواجه خواهد شد اگر فکری برای افزایش قیمت و واقعی کردن آن اندیشیده نشود.

به گزارش خبرنگار مهر ،ابوالفتح ابراهیمی در جلسه هم اندیشی با مسئولین خبرگزاری های استان با بیان این مطلب اظهار داشت: قیمت های صادراتی همواره بالاتر از قیمت های داخلی است و انتظار می رود که با شرکت تراکتورسازی به عنوان ثروت ملی کشور ، مثل خودرو سازان رفتار شود.

وی افزود: متاسفانه قیمت تراکتور بر خلاف دیگر محصولات بی کیفیت که شاهد رشد نجومی قیمت هایشان بودیم ، افزایش نیافته است، این در حالی است که مواد اولیه تراکتور، شامل قراضه های فلزی و حامل های انرژی، تا دو برابر افزایش قیمت داشته است.

ابراهیمی با انتقاد شدید از وضعیت قیمت های داخلی ادامه داد: قیمت الان تراکتور نزدیک به 18 میلیون تومان در داخل کشور به فروش می رسد که قیمت واقعی آن باید 40 میلیون تومان باشد و تنها راه چاره برای دوام شرکت، افزایش قیمت تثبیت شده در داخل کشور است.

وی در خصوص کیفیت های تراکتورهای ساخت تبریز به صراحت عنوان کرد: کیفیت این تراکتورها قابل قیاس با تراکتورهای هندی و چینی نیست ، طوری که تراکتورهای دست دوم ساخت تبریز هم در اکثر بازارهای کشورهای خارجی معامله می شود.

ابراهیمی ادامه داد: کمبود تراکتورهای ایرانی در برابر مدل های مشابه اروپایی، نداشتن سیستم دیجیتالی برای کنترل وسیله است.

وی در خصوص افت قیمت ها در کشورهای همسایه گفت: فروش بی رویه تراکتور به قیمت ریال در داخل کشور سبب شده تا دلالان تراکتور که روز به روز به تعداد آنها افزوده میشود، با خرید از داخل و فروش در مرزها باعث این افت قیمت ها شوند.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی با اشاره به ضرر و زیان های محصولات تولیدی افزود: سود عمده بازار به جیب دلالان می رسد و تنها راه چاره این است که قیمت های تراکتور در داخل کشور به قیمت واقعی بفروش برسد تا ضمن سوددهی به شرکت ، شاهد خرید تراکتور از طرف خریداران واقعی که کشاورزان هستند، باشیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت تراکتور برای کشاورزان با توجه به افزایش قیمت محصولات کشاورزی ، توجیه اقتصادی دارد و با اندکی توجه دولتمردان به این شرکت، سال آینده سال درخشانی میتواند برای توسعه کشاورزی کشور باشد.

وی با اشاره به عدم دریافت کمک های دولتی گفت: این شرکت بدون دریافت هیچ وجهی از دولت همچنان روی پای خود ایستاده است و انتظار هم غیر از این نیست، تنها خواسته ما این است که دولت مطالبات 54 میلیارد تومانی با ارز 800 تومانی سالهای 82 تا85 را پرداخت کند.

ابراهیمی درخصوص مشکلات فروش به کشورهای ونزوئلا و ارمنستان گفت: با ونزوئلا مشکل خاصی جزء کند بودن دریافت مطالبات نداریم، در مورد ارمنستان هم چون مرز مشترک با این کشور داریم و صادرات هم به این کشور محدود است، به قیمت داخلی به فروش میرسد.

 

وی ادامه داد: با وجود همه ی تحریم ها و مشکلات متعدد اقتصادی ، نسبت به سال گذشته 29 درصد رشد تولید داشتیم و در 10 ماهه نخست امسال نزدیک به 18 هزار و 600 دستگاه تراکتور با 13 نوع مختلف تولید کردیم.

 

ابراهیمی همچنین افزود: نسبت به سال گذشته 16 درصد فروش داخلی افزایش یافته و به 11 هزار و 90 دستگاه رسیده است، همچنین در بحث صادرات هم شاهد رشد 30 درصدی بودیم که در 10 ماهه امسال نزدیک به چهار هزار و 850 دستگاه به فروش رسیده است.

 

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی در خصوص سودهی فروش داخلی گفت: مجموعه نراکتورسازی جزء معدود شرکت هایی است که نیازی به فروش داخلی به دلیل عدم سود دهی، ندارد و تنها با صادرات می توان مجموعه را چرخاند.
 

وی همچنین با اشاره به موقعیت خاص این شرکت افزود: افکار برخی از کشورهای خارجی که کشاورزی اصلی ترین صنعت آن کشور است، به دلیل شرکت تراکتورسازی به کشور ما معطوف است.

 

وی خواستار شناور بودن قیمت تراکتور شد و افزود: این شرکت یک شرکت خصوصی است که از طرف دولت حمایت نمی شود و مهمتر از آن اصلی ترین سهامداران این شرکت مردم و بازنشستگان هستند که عدم سود دهی موجب ضرر مالی این مردم میشود.

 

ابراهیمی همچنین از طراحی موتور تراکتورهای سنگین برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: این تراکتورها که تحول عظیمی در بخش کشاورزی بوجود خواهند آورد ، در حال تکمیل است که علاوه بر موتور، طراحی دیگر قسمت ها مثل گیربکس ، بدنه و دیفرانسیل انجام یافته است.

 

وی ادامه داد: قیمت تراکتورهای سنگین در کشورهای اروپایی نزدیک به 300 میلیون تومان است که با طراحی در ایران این قیمت تا نصف کاهش خواهد یافت.

 

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی از محدود شدن فروش تراکتور خبر داد و گفت: متاسفانه در نمایندگی ها محدودیت فروش برای غیر کشاورزان نداریم و تصمیمات جدیدی گرفته شده است که بزودی به مراکز فروش ابلاغ خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به پروژه های جدید این شرکت گفت: با نو آوری جوانان و مهندسان این شرکت ، نوع جدید تراکتورها با دستگاههای تست کاملا ایرانی تولید خواهند شد.

 

وی همچنین ادامه داد: خودکفائی در تولید مجموعه اکسل های جلوی تراکتورهای مدل چهار سیلندر و دو دیفرانسیل و مدل شش سیلندر و دو دیفرانسیل ، خودکفائی در تولید گاردان برای تراکتورهای دو دیفرانسیل، مجموعه باک یکپارچه و همگن و مجموعه گیربکس های میانی برای تراکتورهای دو دیفرانسیل مدل چهار سیلندر و شش سیلندر از جمله تولیدات داخلی است.

 

ابراهیمی ادامه داد: شرکت تراکتورسازی در حدود 700 شرکت قطعه ساز دارد که به طور غیرمستقیم برای 200 هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است که بزرگترین آن ها شرکت ریخته گری تراکتورسازی است که حرف اول را در خاورمیانه میزند.

 

وی در خصوص شرکت های زیر نظر تراکتور سازی تبریز گفت: علاوه بر همه ی کارخانجات تولید تراکتور در کشور از جمله کردستان و ارومیه ، در کشورهای تاجیکستان ، ونزوئلا ، آفریقا و زیمباوه کارخانه فعال داریم.

کد خبر 1815547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha