۵ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۵۳

محمدزاده در گفتگو با مهر:

"هفت ترانه" تونل زمان برای مرور خاطرات روزهای دور است

"هفت ترانه" تونل زمان برای مرور خاطرات روزهای دور است

مدیر گروه برنامه ساز "هفت ترانه" که یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه شما است، رویکرد نوستالژیک این برنامه را برای مرور ذائقه‌های شعری مردم در گذر از یک تونل زمان معرفی کرد.

رقیه محمدزاده مدیر گروه برنامه‌ساز "هفت ترانه" درباره تولید این برنامه به خبرنگار مهر گفت: فضای جذاب و شاد جزو ضروریاتی است که مخاطب به آن نیاز دارد و رسانه باید زمینه‌ای را فراهم کند که مخاطب یک فضای مفرح و آرام برای تجربه داشته باشد. کار و زندگی امروز شرایطی را برای مخاطب ایجاد کرده که برای رهایی از فشارهای زندگی تکنولوژیک، پناهگاه‌هایی را جستجو کند که یکی از بهترین مفرح‌ها، شنیدن موسیقی است.

وی با اشاره به موسیقی غنی ایران ادامه داد: موسیقی ایران آنقدر غنی است که می‌تواند نیازهای روحی مخاطب را در کنار به وجود آوردن یک فضای جذاب و شاد تأمین کند. به واسطه این، به نظر رسید طراحی یک برنامه ساده موسیقایی که خیلی هم پیچیده نباشد این فرصت را برای مخاطب فراهم می‌آورد.

محمدزاده تعدد قومیت‌ها و نواهای محلی را پتانسیلی قابل تأمل دانست و یادآور شد: با توجه به تعدد قومیت‌های مختلف در ایران و اینکه هرکدام از این اقوام موسیقی‌های خاص خودشان را دارند؛ بستر موسیقایی ایران این قابلیت را دارد که با استفاده از موسیقی‌های فولکلور و محلی در کنار موسیقی‌های امروزی سنتی و کلاسیک، یک فضای آهنگین جذاب را برای مخاطب فراهم کند و در کنار آشنایی اقوام مختلف با یکدیگر، فرهنگ‌های گوشه گوشه ایران را به اشتراک بگذارد.


مدیرطرح و برنامه ریزی و نظارت شبکه شما در پاسخ به اینکه با توجه به مقبولیت برنامه، بعد از اتمام برنامه "هفت ترانه" آیا در تدارک و ساخت سری جدید برنامه‌های مشابه از این دست هستید، اظهار کرد: نگاه ما، کوتاه مدت و ایستگاهی نیست. این برنامه قابلیت آن را دارد که تبدیل به یک برنامه ثابت و همیشگی در شبکه شود.

نگاهمان به "هفت ترانه" ایستگاهی نیست

وی ادامه داد: تغییراتی از نظر ساختار و شکل ممکن است در گذر زمان و حسب نیاز مخاطب در آن به وجود بیاید. اما اینطور نیست که بخواهیم به آن به عنوان برنامه ایستگاهی نگاه کنیم که در کوتاه مدت قرار است تمام شود. نگاه من و گروهی که با این برنامه کار می‌کنند، نگاهی بلند مدت است.

محمدزاده درباره معیارهای جذب مخاطب، توضیح داد: برای جذب بیشتر، هم ذائقه مخاطب را مد نظر قرار می‌دهیم و هم با خوراک‌های جذاب و زیبا آنان را با این حوزه آشنا می‌کنیم. آوردن موسیقی‌های فولکلور و انتخاب آیتم‌هایی که در برنامه قرار داده می‌شود ناظر بر این نکته است.

وی هدف از پخش برنامه "هفت ترانه" را چنین بیان کرد: جوان شمال ایران ممکن است با موسیقی سیستانی، لری و کردی آشنا نباشد. برنامه این فرصت را فراهم می‌آورد که با پخش موسیقی‌های فولکلور مردم سایر مناطق را با این موسیقی‌ها بیشتر آشنا کنیم و به معرفی هرچه بهتر نواهای سنتی بخش‌های مختلف ایران بپردازیم.

جان گرفتن آثار فاخر دهه‌های گذشته

مدیر گروه برنامه ساز "هفت ترانه" با اشاره به آشنایی با آثار فاخر کشور، یادآور شد: آثار فاخر و ارزشمندی که در دهه و سال‌های گذشته ایران تولید شده و اکنون به واسطه رجوع بیشتر به آثار امروزی کمتر به آن آثار فرصت مطرح شدن داده شده، با پخش در این برنامه دوباره جان گرفته و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است که این امر کارکرد چند وجهی برنامه "هفت ترانه" را به اثبات می‌رساند.

محمدزاده مرور ذائقه‌های شعری و موسیقی مردم را از دیگر اهداف‌ برنامه دانست و گفت: رویکرد نوستالژیک برنامه بر این است که ذائقه‌های شعری و موسیقایی مردم را یادآوری و مرور کند. برای این آیتم مصاحبه مردمی درنظر گرفته شده که مردم شعرها و آوازهای محلی دلخواه و مورد علاقه خود را بخوانند. بستر برنامه را یک بستر ملی و بومی طراحی کرده‌ایم که در آن هر آیتم به هنری که با ذات و روح انسان ارتباط دارد بازمی‌گردد.

وی اظهار کرد: وقتی از موسیقی استفاده می‌کنیم، هم یک فضای مفرح و شاد را برای مخاطب فراهم کرده‌ایم و هم فضایی را برای مردم ایجاد کرده‌ایم که به مرور خاطرات ذهنی و موسیقایی خود بپردازند. این شبیه تونل زمان است که مخاطب می‌تواند در آن تونل، شادی‌ها، خوشی‌ها و خاطرات گذشته را یکبار دیگر مرور کند و لحظات شاد و به یاد ماندنی در بین خانواده‌ها ایجاد کند.

مدیر گروه برنامه‌ساز "هفت ترانه" درباره رویکرد این برنامه در مناسباتی چون دهه فجر، تأکید کرد: رویکرد مناسبتی برنامه متفاوت با رویکرد کلی آن نیست. برنامه‌های مناسبت‌های ملی، مذهبی و دینی نیز به همین سبک پرداخت می‌شود. در این ایام 32 ترانه قدیمی ویژه مناسب همین روزها برای پخش پیش بینی شده بود. علاوه بر آن با حوزه‌های قومی و محلی استانها نیز هماهنگی صورت گرفت تا از تولیدات آنها نیز در این حوزه استفاده شود.

محمدزاده درباره آثار مناسبتی به طور نمونه در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: در برنامه متناسب با ایامی که در آن قرار داریم دست به انتخاب آواها و نماها می‌زنیم. در ایام محرم نیز با تدارک هفت مرثیه شامل ترانه‌های مذهبی، مداحی و روضه‌ها، آثاری برای مخاطب گلچین شده بود.

کد خبر 2001902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha