۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۵۹

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

اصلاح گونه‌های استراتژیک کشاورزی با بیوتکنولوژی/ عرضه چغندر قند مقاوم به بیماری

اصلاح گونه‌های استراتژیک کشاورزی با بیوتکنولوژی/ عرضه چغندر قند مقاوم به بیماری

رئیس بخش بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از اصلاح گونه‌های زراعی استراتژیک با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی خبر داد و گفت: در این راستا اقدام به تولید گندم و چغندر قند مقاوم به بیماری شده است.

دکتر امیر موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بخش بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در 6 گروه اولویت‌های تحقیقاتی خود را اجرایی می‌کند، افزود: در این گروه‌ها پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های بیوتکنولوژی زیتون، پسته، گندم، مرکبات، کلزا و چغندر قند پروژه‌های تحقیقاتی را در دستور کار قرار داده است.

رئیس بخش بیوتکنولوژی کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر اینکه با روش‌های بیوتکنولوژی اقدام به اصلاح محصولات استراتژیک کردیم، اظهار داشت: در این راستا اقدام به تولید گونه‌های استراتژیک مقاوم در برابر تنش‌هایی چون خشکی و شوری و بیماری‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی کردیم.

وی گندم را یکی از اولویت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه ذکر کرد و یادآور شد: از آنجایی که کیفیت نان بستگی به کیفیت گندم دارد از این رو تحقیقاتی در این زمینه در دستور کار داریم.

موسوی ادامه داد: در این تحقیقات در کنار مطالعه بر روی بیماری‌های خطرناک و ویرانگری چون زنگ گندم و فوزاریوم در گندم، اخیرا مطالعاتی در زمینه تولید گونه‌های مقاوم به تنش خشکی و شوری تعریف و در حال اجرا است. در این تحقیقات در تلاش هستیم تا ارقام مقاوم به تنش‌های خشکی و شوری تولید کنیم.

وی چغندر قند را از دیگر زمینه‌های تحقیقات این پژوهشگاه نام برد و در این باره توضیح داد: یکی از مخرب‌ترین و خسارت بار‌ترین بیماری‌های چغندرقند ریزومانیا است که در مناطق مختلف کشور به ویژه در دشت مغان، اصفهان و خراسان شیوع یافته است.

وی با اشاره به جزئیات تحقیقات در این زمینه خاطر نشان کرد: در این راستا گونه‌های چغندر قند مقاوم به ویروس ریزومانیا تولید کردیم.

کد خبر 2003448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha