۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰:۵۸

گزارش تحلیلی مهر/

تیم ملی ایران چگونه قهرمان جام‌جهانی شد/ آزادکارانی با کشتی ناب ایرانی

تیم ملی ایران چگونه قهرمان جام‌جهانی شد/ آزادکارانی با کشتی ناب ایرانی

رقابتهاي جام جهاني كشتي آزاد 2013 - تهران پس از دو روز جدال مدعيان 10 كشور برتر دنيا با قهرماني ملی‌پوشان كشورمان خاتمه يافت تا جام قهرماني براي يكسال ديگر در ايران ماندگار شود. در این میان آنچه مایه امیدواری بود درخشش آزادکاران ایران با ارائه کشتی‌های ناب ایرانی در این جام بود.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابتهاي جام جهاني كشتي آزاد 2013 تهران طي روزهاي سوم و چهارم اسفندماه در حالي در سالن 12 هزار نفري آزادي برگزار شد كه تمامي اهالي كشتي و ورزش دوستان ایران با توجه به قهرماني سال گذشته ملي‌پوشان در باكو، همچنان براي تكرار قهرماني گوش شكسته‌های ايراني لحظه شماري مي‌كردند. خوشبختانه اين دوره از رقابتها نيز با درخشش و قهرماني شاگردان خادم به پايان رسيد تا جام قهرماني اين پيكارها براي يكسال ديگر در ايران بماند.

جالب آنكه تيم ايران در گروه دو اين دوره از رقابتها به مصاف تيم‌هاي ژاپن، بلغارستان، گرجستان، آمريكا و روسيه رفت و در نهايت توانست با اقتدار در تمامي اين مسابقات با نتايج 7 بر صفر و 6 بر يك از سد حريفان نام آشناي خود بگذرد. در همين راستا نگاهي مي‌اندازيم به كارنامه آزادكاران كشورمان در رقابتهاي جام جهاني 2013 تهران كه هر كدام با حضور موثر خود سهم بسزايي در اين پيروزي بزرگ و غرور آفرين داشتند.

هيچكس جلودار رحيمي نبود!
به جرات مي‌توان حسن رحيمي را يكي از ستاره‌هاي بي‌بديل اين دور از رقابتها خواند. او كه به عنوان ملي پوش وزن 55 كيلوگرم بار سنگين روحي و رواني زيادي را بر دوش مي‌كشيد، با كسب چهار پيروزي در اين مسابقات، توانست در همان ابتداي كار،‌ روحيه و انگيزه مضاعفي به ديگر ملي پوشان ایران ببخشد.

رحيمي دور اول موفق شد "فومیتاکا موری شیتا" از ژاپن را از پيش رو بردارد و سپس از سد "گیوی داویدوی" از گرجستان بگذرد. دارنده مدال برنز رقابتهاي جهاني 2011 استانبول پس از كسب اين دو پيروزي روحيه بخش خود را مقابل "زاچارو لوک ساندرز" آزادكار نه چندان مطرح آمريكايي ديد و در دو تايم طوفاني، اين حريف دست و پا بسته را مقهور تكنيك و توان فني ناب خود كند. رحيمي در آخرين ديدار خود در جام جهاني تهران نيز خوش درخشيد و چراغ اول پيروزي تيم ايران در برابر روسيه مدعي را روشن كرد. آزادكار المپيكي ایران در ديدار فينال پنجه در پنجه "نریمان اسرافیلوف" مرد عنوان دار روس‌ها انداخت و در دو تايم متوالي اين روس مدعي و تكنيكي را از پيش روي برداشت.

رحيمي با درخشش در اين دوره از رقابتها ثابت كرد كه ناكامي در المپيك 2012 لندن تنها يك بدشانسي و حادثه بوده و او مي‌تواند باز هم به عنوان بهترين و آماده‌ترين سبك وزن ايران به ميدان برود. البته در اين وزن شاهد حضور جوان آينده‌اري همچون روزبه فرازمند هم بوديم كه البته در ديدار با فرایم مهمت از بلغارستان مغلوب حريف باتجربه خود شد.

ستاره‌‎اي از جويبار
مطمئنا تا مدتها خيال رسول خادم و اعضاي كادر فني از وزن 60 كيلوگرم راحت است،‌چرا كه آنان جوان تكنيكي و بااخلاقي همچون مسعود اسماعيل‌پور را در اين وزن دارند كه مي‌تواند در هر ميداني خوش بدرخشد. وي كه در بازي‌هاي المپيك 2012 لندن در جدالي جانانه و پاياپاي با كودوخوف روس، ناباورانه حذف شد اين بار در جام جهاني تهران چهار پيروزي متوالي و ارزشمند را براي كشورمان بدست آورد.

اسماعیل‌پور در نخستين ديدار به مصاف "شوگو مایدا" از ژاپن رفت و به راحتي او را شكست داد و در دور دوم "استفان ایوانف" را در دو تايم متوالي با اختلاف بالا برد. وي در دور سوم جاي خود را به حسن مرادقلي ديگر ملي پوش اين وزن داد تا اين جوان باانگيزه بتواند "مالخاز کوردیانی" از گرجستان را شكست دهد.

بدين ترتيب اسماعيل‌پور كه يك دور استراحت كرده بود به مصاف "اسکات کولمان" آمريكايي رفت و در يك كشتي سه تايمه و پر افت و خيز توانست يك پيروزي ارزشمند و ديدني را براي كادر فني و تماشاگران رقم بزند. جالب آنكه او پيروزي‌هاي خود را در لحظات پاياني هر تايم بدست آورد و نشان داد به عنوان يك آزادكار جنگنده تا آخرين لحظه براي پيروزي تلاش مي‌كند. اين ستاره جويباري در كشتي فينال هم عالي ظاهر شد و در يك ديدار حساس و نزديك توانست "الکساندر بوگوموف" از روسیه را مغلوب توان روحي و فني خود كند.

اتحاد انگيزه و تجربه
در وزن 66 كيلوگرم، محمد يوسفي و مهدي تقوي در تركيب تيم ملي كشتي آزاد ایران قرار داشتند كه اولي جوان بود و باانگيزه و دومي باتجربه و عنوان‌دار. بدين ترتيب رسول خادم در نخستين ديدار برابر ژاپن محمد يوسفي را به ميدان فرستاد كه انصافا او هم با كسب برتري مقابل "توموتسوگو ایشیدا" چشم بادامي، از اين آزمون روسفيد خارج شد.

اين آغازي بود براي كسب پيروزي در اين وزن كه مسئوليت تكرار آن در ديدارهاي بعدي بر دوش مهدي تقوي گذاشته شد. تقوي كه بعد از ناكامي در المپيك لندن با حضور در رقابتهاي ليگ و اردوهاي آماده سازي تا حدي به شرايط آرماني رسيده بود در نخستين ديدار و دومين مسابقه ايران به مصاف "نیکلای کورتیف" رفت و پس از پيروزي بر اين حريف نه چندان تكنيكي، "مالخاز زارکو" از گرجستان را هم از پيش رو برداشت.

دارنده دو مدال طلاي رقابتهاي جهاني در مصاف با ملي پوش تيم آمريكا به مصاف "هارولد برنت متکالف" رفت و در يك ديدار كم افت و خيز و نسبتا ساده سومين پيروزي‌اش را ثبت كرد. متاسفانه نوار پيروزي‌هاي مهدی تقوی در فينال و مصاف با "گوگایف" روسی قطع شد و آزادكار كشورمان در ديداري نه چندان دلچسب و ضعيف، نتيجه را به حريف واگذار كرد.

جدال سنتي ايران و آمريكا برگزار نشد
بعد از قرعه كشي پيكارها و همگروهي تيم ايران و آمريكا در رقابتهاي جام جهاني 2013 تهران، همه جا صحبت از رويارويي سنتي و جذاب وزن 74 كيلوگرم بين صادق گودرزي و جوردن باروفس امريكايي بود كه البته اين ديدار اصلا برگزار نشد! نماينده المپيكي ایران در شرايطي پاي به اين ميدان گذاشت كه به وضوح مشخص بود با آن صادق ششدانگ و قبراق هميشگي فاصله دارد.

به هر حال او به ترتيب از سد نفراتي همچون "سوهسوکی تاکاتانی" از ژاپن، "میروسلاو استفانف" از بلغارستان و "جاکوب ماکارشویلی" از گرجستان گذشت تا اينكه تيم ايران به مصاف آمريكا رفت اما در حاليكه همه منتظر حضور گودرزي در برابر باروفس بودند، كادر فني تيم ملي با تصميمي منطقي و فكورانه عزت الله اكبري را جايگزين گودرزي كرد تا از يك شكست احتمالي و بعضا يك ضربه روحي به وي جلوگيري كند.

البته اكبري جوان و آينده دار هم انصافا به رغم تحمل اين شكست قابل پيش بيني برابر قهرمان جهان و المپيك از آمريكا، مردانه جنگيد و نشان داد يك حريف دست و پابسته و از پيش باخته نيست. بطوريكه باروفس در مصاحبه خود صراحتا از دست و پاي بلند و همچنين اعتماد بنفس اكبري به عنوان يكي از مخرب‌ترين داشته‌هاي او ياد كرد كه مي‌تواند هر حريفي را در وزن 74 كيلو زمين گير كند.

به هر حال گودرزي بعد از يك استراحت، خود را در فينال و رو در روي"کابر هوژبتی" از روسیه ديد كه چندي پيش در رقابتهاي جام ياريگين هم كشتي هاي بسيار خوبي گرفته بود. آزادكار همداني ایران به واقع كشتي فينال را با اما و اگرهاي زيادي پشت سر گذاشت و در يك كشتي سه تايمه و نفس گير موفق شد به سختي از سد اين روس تكنيكي بگذرد. البته خود گودرزي هم پس از اين مسابقه عنوان كرد تا آمادگي مطلوب فاصله زيادي داشته و عدم حضور در رقابتهاي ليگ نيز ضربه زيادي به برنامه‌هاي آماده‌سازي او زده است.

قهرماني ايران با امضاي احسان
تيم ملي كشتي آزاد ایران با نتيجه سه بر يك از روسيه جلو بود كه احسان لشگري توانست با پيروزي در ديدار فينال وزن 84 كيلوگرم،‌ مهر قهرماني ايران را با قاطعيت پاي برگه جام جهاني بزند! دارنده مدال برنز المپيك 2012 لندن در ديدار فينال برابر "ماگومد ابراگیموف" روس، بار روحي و رواني زيادي را متحمل شد چرا كه برد و باخت او در سرنوشت اين ديدار تاثير زيادي داشت.

به هر حال لشگري با توجه به اين فشار به ميدان رفت و موفق شد در دو تايم با شايستگي و البته كمي هم كمك قانون كلينج از سد اين روس تكنيكي بگذرد. لشگري پيش از اين هم مقابل "ودال ايگادزه گرجستاني" و "جان اسكرين" آمريكايي هم به ميدان رفته و با پيروزي خارج شده بود.

هر چند نبايد از كنار نام احسان اميني ديگر ملي پوش وزن 84 كيلوگرم كشورمان نيز به سادگي بگذريم چرا كه او در نخستين دور مقابل شینیا "ماتسو موتو" از ژاپن به ميدان رفت و ايران را صاحب نخستين پيروزي در اين وزن كرد. ضمن اينكه اميني در ديدار با بلغارستان هم در تركيب بود كه به دليل عدم حضور حريف بلغار،‌ به عنوان برنده اين كشتي معرفي شد.

درخشش گنجي و تاتاري در غياب يزداني
دوبنده وزن 96 كيلوگرم تيم ايران در غياب رضا يزداني عنوان‌دار، به حامد تاتاري و اميرعباس مرادي گنجي سپرده شد كه انصافا اين دو آزادكار باتجربه و آماده نيز به خوبي توانستند از فرصت بدست آمده نهايت استفاده را ببرند. گنجی پس از مدتها دوري از ميادين به دليل مصدوميت، دوباره از رقابتهاي ليگ امسال دوباره استارت زد و به تيم ملي آمد.

اين جوان باتجربه مازني بازگشتي طوفاني به ميادين بين المللي داشت و در ديدار اول مقابل "تاکاشی یاماگوچی" از ژاپن در همان ثانیه‌های ابتدایی حریف را ضربه فنی کرد! گنجي در دومين ديدار نيز "گئورگی سریدکوف" از بلغارستان را شكست داد و با دو پيروزي به كار خود در جام جهاني تهران خاتمه داد، چرا كه كادر فني در ديدارهاي بعدي از حامد تاتاري در تركيب استفاده كردند.

بدين ترتيب تاتاري نيز در مصاف با "بیکا تی چیلیدزه" گرجستاني و "جیمز دانیل برگمن" آمريكايي صاحب دو پيروزي ارزشمند شد و خود را در فينال مقابل "یوری بیلونوفسکی" از روسیه ديد. خوشبختانه تاتاري به رغم قطعي شدن قهرماني ايران در فينال، باز هم با روحيه و انگيزه بالايي در برابر اين روس توانمند حاضر شد و در نهايت با كسب پيروزي،‌ كارنامه قابل قبولي از خود باقي گذاشت.

دوبنده سنگين وزن دست به دست می‌شود!
ملي پوشان وزن 120 كيلوگرم تيم كشتي آزاد ایران در كنار پيكار در رقابتهاي جام جهاني تهران،‌ هدف ديگري را نيز داشتند كه آن هم ربودن دوبنده تيم ملي از يكديگر بود. كميل قاسمي دارنده مدال برنز المپيك لندن از يك سو و محمدرضا آذرشكيب مدعي و باتجربه از سوي ديگر به هر دري زدند تا به عنوان ملي پوش اصلي اين وزن انتخاب شوند كه خوشبختانه حاصل رقابت سازنده اين دو مدعي نيز كسب پنج پيروزي متوالي در جام جهاني تهران بود!

محمدرضا آذرشکیب در نخستين ديدار خود در جام جهاني رو درروي "تومویوکی اوکا" قرار گرفت و در يك كشتي نسبتا راحت پيروز شد. سپس نوبت به کمیل قاسمی رسيد كه در مصاف با "دراگومیر استویچوف" از بلغارستان به ميدان برود كه او هم در يك كشتي فني و زيبا به برتري دست يافت. اما سومين ديدار نصيب آذرشكيب شد تا به تلافي پيروزي كميل قاسمي، شكست سنگيني را بر "تورنیک خیدشیلی" از گرجستان تحميل كند.

البته اين برد نتوانست كادر فني را همچنان نسبت به آذرشكيب خوشبين كند و رسول خادم در دو ديدار حساس بعدي در برابر آمريكا و روسيه، كميل قاسمي المپيكي را به ميدان فرستاد. دارنده مدال برنز المپيك لندن هم در مقابل پاسخ اعتماد خادم را به بهترين شكل داد و به ترتيب از سد "تراول دلاگنف" آمريكايي و همچنين "فیلیکس تساریکایف" روسي گذشت.

به هر حال تيم ملي كشتي آزاد ایران با كسب دومين قهرماني پياپي خود در رقابتهاي جام جهاني 2013 تهران كارنامه قابل قبولي از خود بر جاي گذاشت، هر چند كه به گفته اعضاي كادر فني همچنان براي رسيدن به نقطه اوج و اهدف بعدي فاصله زيادي دارد. آنچه در پايان اين رقابتها بيش از هر چيز در متن گفتگوي اهالي كشتي خودنمايي مي‌كند،‌ كشتي‌هاي كاملا ايراني و فني ملي پوشان ایران بود كه به واقع در برخي از پيكارها، جشنواره‌اي از زيرگيري و اجراي فنون ناب ايراني را به نمايش گذاشتند.

کد خبر 2004405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha