۷ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۲۲

یک کارشناس مسائل بین الملل:

شرایط اقتضا می کند 5+1 به دنبال نتیجه بخش بودن مذاکرات باشد/ تلاش قزاقستان برای به نتیجه رساندن مذاکرات

شرایط اقتضا می کند 5+1 به دنبال نتیجه بخش بودن مذاکرات باشد/ تلاش قزاقستان برای به نتیجه رساندن مذاکرات

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شرایط متفاوت کنونی اقتضا می کند که 5+1 به دنبال نتیجه بخش بودن مذاکرات باشد، بیان کرد: چون قزاقستان کشوری است که بازی برد-برد را در سیاست خارجی خود دنبال می کند، تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات انجام خواهد داد.

مهدی سنایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه ما با دو واقعیت همزمان و متفاوت در مذاکرات آلماتی مواجه هستیم، بیان کرد: واقعیت نخست این است که این مذاکرات به سه دلیل با مذاکرات پیشین متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه دلیل اول مرتبط با رشد بیشتر توانایی هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است، بیان کرد: دلیل دیگر این است که تردیدی برای طرف مذاکره کننده باقی نمانده که ایران به هیچ وجه از حق مسلم خود درباره دانش صلح آمیز هسته ای صرفنظر نخواهد کرد.

سنایی با تاکید بر اینکه سومین دلیل در خصوص متفاوت بودن این دور از مذاکرات مرتبط با ابعاد منطقه ای و بین المللی است، تاکید کرد: شرایط متفاوت کنونی اقتضا می کند که 5+1 به دنبال نتیجه بخش بودن مذاکرات باشد.

وی با بیان اینکه ناکامی های آمریکا در منطقه بیش از گذشته روشن شده است، اظهار داشت: اکنون مولفه های قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بخصوص در مورد سوریه بیش از پیش به نمایش گذاشته شده است.

این نماینده مجلس با اظهاراینکه یکی از دلایل عمده حاکم شدن فضای تند بر مذاکرات هسته ای در یکسال اخیر انتخابات آمریکا بوده است، تاکید کرد: در این راستا اوباما و دموکرات ها تلاش می کردند تا از جمهوری خواهان عقب نمانند و خواست های رژیم صهیونیستی را برآورده سازند.

وی با با بیان اینکه روسیه هم در شرایط فعلی احساس توانمندی بیشتری نسبت به سال گذشته می کند، گفت: روسیه اکنون احساس می کند که در مسئله سوریه باعث تعدیل مواضع غرب شده است.

سنایی تصریح کرد: مجموعه این واقعیت ها امیدوارکننده به نظر می رسد.

در اظهارات مقامات آمریکایی تغییر چندانی مشاهده نمی شود

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در برابر این واقعیت ها، مجموعه دیگری از واقعیت ها نیز وجود دارد، اضافه کرد: یکی از این موارد اظهارات مقامات آمریکایی است که تغییر چندانی در رویکردهای آنها مشاهده نمی شود.

سنایی با اظهار اینکه مورد دیگر گزارش اخیر آژانس است که ایجاد دغدغه و نگرانی می کند، بیان کرد: اظهارات دیبرکل که چندان هم در چارچوب اختیارات دبیرکل به نظر نمی رسد در این زمینه قابل اشاره است.

وی ادامه داد: پیشنهاد تعاملی که به صورت غیر رسمی طرح گردیده که ایران سایت فردو را در مقابل موضوع ناچیزی تعطیل کند، نشان می دهد که 5+1  هنوز به مسائل واقع بینانه نمی نگرد.

سنایی تاکید کرد: علائم فوق بیانگر این است که غرب همچنان رویکرد  فشار و مذاکره متقابل را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه بنابراین ما با دو مجموعه متفاوت از واقعیات روبرو هستیم، اظهار داشت: در عین حال تیم مذاکره کننده می بایست با امیدواری وارد مذاکرات آلماتی شود.

سنایی با تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، اظهار داشت: آنها مذاکرات را باید بگونه ای پیش برند که ضمن دفاع از حقوق هسته ای ایران، بیشترین امتیاز را از تیم مذاکره کننده هسته ای غرب بگیرد.

قزاقستان تمام امکانات خود را برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات بسیج کرده است

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به محل مذاکرات ایران با 5+1 اظهار داشت: انتخاب قزاقستان به عنوان یک کشور مستقل برای انجام این دور از مذاکرات حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس با اظهار اینکه در دیپلماسی محل مذاکره هم یک عامل تاثیرگذار است، بیان کرد: طبق شنیده ها قزاقستان به دستور رییس جمهور این کشور همه امکانات خود را برای خوب برگزار شدن مذاکرات بسیج کرده است.

 وی با بیان اینکه به دو دلیل به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات است، اظهار داشت: دلیل اول مرتبط  با اتخاذ راهبرد برد-برد در سیاست خارجی قزاقستان در مواجهه با کشورهای مختلف است.

سنایی در خصوص علت دوم تلاش قزاقستان اظهار داشت: کشور قزاقستان همزمان روابط خوبی با آمریکا و رژیم صهیونیستی از یکسو و از سوی دیگر با ایران و روسیه دارد.

وی ادامه داد: چون قزاقستان کشوری است که بازی برد-برد را در سیاست خارجی خود دنبال می کند، تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات انجام خواهد داد.

این نماینده مجلس با اظهار اینکه قزاقستان به بهبود روابط ایران با غرب علاقه مند است، تاکید کرد: این کشور به دلیل زیانی که از نبود روابط مناسب میان باران و آمریکا تا کنون تلاش زیادی در این خصوص انجام داده است.

وی با بیان اینکه ایران بهترین راه انتقال انرژی و دسترسی به آبهای آزاد برای قزاقستان است، اظهار کرد: مقامات این کشور تاکنون بارها اذعان داشته اند که مخالفت آمریکا باعث شده از این ظرفیت استفاده نشود.

کد خبر 2005545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha