۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۳۶

گزارش خبری/

حکایت آب سربالا و ابوعطای اسرائیل/جنجال رسانه ای در مورد یک پیشنهاد

حکایت آب سربالا و ابوعطای اسرائیل/جنجال رسانه ای در مورد یک پیشنهاد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : دور جدید گفتگوهای ایران و کشورهای 1+5 از پیش ازظهر امروز سه شنبه در آلماتی قزاقستان آغاز شده و درست در همین روز مقامات صهیونیستی خواستار خروج تمامی اورانیوم غنی شده از جمهوری اسلامی شده اند.

یک مقام صهیونیستی که روزنامه جروزالیم پست اشاره ای یا به نام وی نکرده خواستار خروج تمامی اورانیوم غنی شده از ایران و توقف غنی سازی در جمهوری اسلامی شد.

این مقام صهیونیستی همچنین خواستار آن شده که در مذاکرات امروز آلماتی این دو موضوع حتما از سوی کشورهای 1+5 مورد تاکید قرار بگیرد.

کشورهای 1+5 برای پایان دادن به موضوع هسته ای ایران سه شرط تعیین کرده اند که دو مورد آن همین موضعاتی است که از سوی این مقام صهیونیستی مورد اشاره قرار گرفته و همین امر نشانگر هم راستا بودن سیاست های 1+5 با رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی است. شرط سوم نیز تعطیلی سایت فوردو است.

اما کشورهای غربی درعوض این سه شرط خود هیچ امکان و یا پیشنهاد مناسبی را به ایران ارائه نمی دهند و این نکته بارها از سوی روزنامه نگارانی چون اسکات پترسون، خبرنگار قدیمی کریستین ساینس مونیتور، و "لورا روزن" سردبیر المونیتور مورد تاکید قرار گرفته است.

جنجال رسانه ای در خصوص یک پیشنهاد کودکانه

در این میان روز گذشته رویترز خبری را منتشر کرد که کشورهای غربی در مذاکرات امروز پیشنهاد جدیدی را به ایران ارائه می کنند. این خبرگزاری اشاره ای به اینکه این پیشنهاد چه خواهد بود نکرده اما چند روز قبل اعلام شده بود که غرب در ازای تعطیلی فوردو تحریم های خود علیه صادرات طلا و فلزات گرانبها به ایران را لغو می کند اما این پیشنهاد به هیچ وجه منصفانه نیست و المونیتور نیز در همین خصوص در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه می نویسد: پیشنهاد آلماتی درواقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است.

این منبع اضافه کرد در بسته ای که قرار است امروز سه شنبه به ایران ارائه شود کاهش جزئی برخی تحریم ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد شده است.

اما همین پیشنهاد غیر منصفانه بازتاب زیادی در رسانه های غربی داشته بطوریکه امروز سه شنبه اغلب روزنامه های غربی از جمله گاردین، دیلی تلگراف، کریستین ساینس مونتیور، نیویورک تایمز و ... به آن اشاره کرده و اقدام به ارائه تحلیل در مورد آن کرده اند و نکته جالب آنکه اشاره ای به اینکه پیشنهاد ارائه شده از سوی غرب به هیچ وجه همطراز با خواسته آنها از ایران نیست نشده است.

این در حالی است که پیشتر اغلب کارشناشان مسائل ایران اعلام کرده بودند که اگر غرب خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات با ایران است باید پیشنهادات بهتری به تهران ارائه کند و در همین راستا رسانه های غربی تبلغات گسترده ای در این مورد که غرب در مذکرات آلماتی پیشنهادات بهتری به ایران ارائه می کند به راه انداخته بودند اما اگر گزارش المونیتور که مدیر آن با تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات 1+5 در ارتباط نردیک است درست بوده باشد از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که با توجه به غیر منصفانه بودن پیشنهادات غرب مذاکرات آلماتی نیز بدون نتیجه به پایان می رسد.

کد خبر 2006697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha