۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۵۵

دو روز مذاکره در آلماتی؛

غرب نسبت به گذشته واقع بین تر شده است / ابراز رضایت جلیلی و اشتون از مذاکرات آلماتی

غرب نسبت به گذشته واقع بین تر شده است / ابراز رضایت جلیلی و اشتون از مذاکرات آلماتی

مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی نیز پس از نشست خبری سعید جلیلی و اعلام دور آتی مذاکرات در 16 فروردین ماه در قزاقستان به پایان یافت و گمانه زنی ها این بار به این واقعیت بدل شد که غرب برای نزدیک شدن به پیشنهادات ایران در حال برداشتن گام های راهبردی است.

به گزارش خبرنگار مهر ،  دور اول از هشتمین دور  مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی روز گذشته به ریاست سعید جلیلی ، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران و کاترین اشتون ، سرپرست تیم مذاکره کننده گروه 1+5  آغاز شد .

 گمانه زنی ها از همان ساعات اولیه شروع مذاکرات از سوی رسانه های داخلی و خارجی آغاز شد.پایگاه اینترنتی المانیتو اعلام کرد که یک منبع که به دلیل حساس بودن اطلاعات مایل به فاش شدن نامش نبود، به گفت: پیشنهاد آلماتی درواقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است.

این منبع اضافه کرد در بسته آلماتی که قرار است روز سه شنبه به ایران ارائه شود کاهش جزئی برخی تحریم ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد شده است.

اماب از سوی دیگر  منابع نزدیک به تیم ایرانی گفتند ایران در آلماتی یک پیشنهاد مهم در دست دارد که تا کنون هیچ اشاره ای به جزئیات آن نشده است.

ایران پیشنهاد جدیدی خواهد داشت

یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی گفت: پیشنهاد ما  طیفی از گزینه ها را شامل می شود. بسته به اینکه چه پیشنهادی از جانب طرف مقابل دریافت کنیم، نسخه های متفاوتی از پیشنهاد جدید قابل عرضه است اما در هر حال، ایران پیشنهاد جدیدی خواهد داشت.

این منبع اضافه کرد: هدف ما در این پیشنهاد این است که ببینیم واقعا غربی ها نگران ماهیت برنامه هسته ای ایران هستند یا اینکه این موضوع را ابزار باج خواهی قرار داده اند.

 واکنش‌هایمان را به گزارش آژانس درباره نصب سانتریفیوژهای نسل پیشرفته در ایران اعلام کردیم

البته پیش از پایان این دور از مذاکرات مایکل مان، سخنگوی اشتون  به میان خبرنگاران مستقر در هتل اینترکانتیننتال آمد و گفت : به صورت شفاف واکنش‌هایمان را به گزارش آژانس درباره نصب سانتریفیوژهای نسل پیشرفته در ایران اعلام کردیم.

 وی مدعی شد که اقدام ایران در نصب این سانتریفیوژها خلاف قطعنامه‌های موجود است و به نگرانی‌هایی که وجود دارد دامن می زند.

مان درباره مذاکرات آلماتی گفت : این که ایران در استانبول در سال 2012 قبول کرد درباره برنامه هسته‌یی اش صحبت کند اقدام مثبتی است و من فکر می کنم که ما درحال پیشرفت هستیم.

سخنگوی اشتون اظهار کرد که ما منتظر یک حرکت واقعی هستیم و البته متوجه هستیم که این اقدامات یک شبه قابل تصمیم‌گیری نیستند.

سخنگوی اشتون در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که درباره پیشنهاد جدید ایران که گقته می شود در آلماتی ارایه خواهد کرد خبر دارید؟ گفت : اگر ایران پیشنهاد جدید ارایه کرده باشد خبری ندارم، اما اگر ایران پیشنهاد جدیدی داشته باشد از آن استقبال کرده و 1+5 آن را بررسی می‌کند.

ایران و گروه 1+5 در آلماتی مشغول رایزنی های دیپلماتیک شدند

به این ترتیب دور اول مذاکرات ایران و 1+5 که ساعت 11 صبح آغاز شده بود به پایان رسید و ادامه گفتگو ها به امروز موکول شد.


با پایان دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 دو طرف رایزنی های دیپلماتیک خود را آغاز کردند. دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 حدود ساعت 16 عصر روز گذشته به وقت آلماتی پایان یافت.

دور نهایی گفتگوهای ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان نیز صبح امروز آغاز و تا حدود ظهر ادامه داشت. به گفته برخی از منابع حاضر در محل این دور از مذاکرات کمی طولانی تر شد و تا حدود اذان ظهر ادامه داشت.

5+1 پیشنهاد جدیدی ارائه نداد/ پاسخ غرب به پیشنهادات ایران پس از 8ماه


پیش از پایان دور نهایی البته اخباری منتشر که حائز اهمیت بود. یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفت ایران در واقع پیشنهاد جدیدی از گروه 1+5 دریافت نکرده بلکه پس از 8 ماه پاسخ پیشنهادهای خود در اجلاس مسکو را گرفته است.


 این دیپلمات که در پاسخ به برخی اخبار منتشر شده از جانب منابع غربی دریاره ارائه یک پیشنهاد جدید به ایران سخن می گفت، گفت: صورت صحیح مسئله این است که گروه 1+5 پیشنهاد بغداد را به گونه ای بازنویسی کرده است که پاسخی به پیشنهاد مسکو باشد. بنابراین آنچه روز سه شنبه به تیم ایرانی ارائه شد یک پاسخ است نه یک پیشنهاد جدید.

این دیپلمات اضافه کرد: اینکه این پاسخ تا چه حد قابل قبول است محتاج بررسی است.

همچنین معلوم شد مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول برای کارشناسی و آلماتی برای مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

به هر حال دور دوم و پایانی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی نیز حدود ظهر به پایان رسید و دقایقی بعد سعید جلیلی و کاترین اشتون در نشست های خبری جداگانه از نتایج مذاکرات اخباری را در اختیار رسانه ها قرار دادند.

جلیلی: دور آتی مذاکرات 16 فروردین در آلماتی / پاسخ 1+5 را مثبت ارزیابی می کنیم

سعید جلیلی در نشست خبری  ضمن تشكر از میزبانی مناسب اجلاس و آرزوی موفقیت برای ملت قزاقستان و تشكر ویژه از رئیس جمهور این كشور گفت: جمهوری اسلامی ایران 9 ماه پیش در مسكو طرح جامعی را برای گفتگوها ارایه كرد.

وی افزود: این طرح دارای 5 محور برای همكاری بود و اصول و اهداف گفتگوها را تعیین كرده بود. قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود.

جلیلی تصریح كرد: روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به پیشنهادات و طرح جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی را ارایه كرد كه ناظر به برخی از محورهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با بیان اینكه برخی نكاتی كه در پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در گذشته مطرح می شد واقع بینانه تر بود، اظهار داشت: سعی شده بود در برخی از موارد به دیدگاه های ایران نزدیك شود كه این امر را مثبت ارزیابی می كنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: 1+5 پیشنهاد كرده برای 6 ماه آینده گام هایی برداشته شود كه پیشنهادهایی نیز در این راستا ارایه شد. تاكید ایران بر متوازن بودن گام ها بود و اینكه پیشنهادها نباید نافی حقوق جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی ادامه داد: بر این مبنا قرار شد در تاریخ 27 و 28 اسفندماه جلسه كارشناسی در استانبول و در 16 فروردین ماه جلسه سیاسی با 1+5 مجدداً در آلماتی برگزار شود.

جلیلی تاكید كرد: گفتگوها را گامی مثبت می دانیم كه با رویكردی سازنده و برداشتن گام های متقابل می تواند تكمیل شود.

اشتون: طرح ما برای اعتمادسازی است تا جلو رویم

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: ما اعلامیه مشترکی با جلیلی داشتیم و قرار شد در 18 مارس کارشناسان دو طرف در استانبول و بعد ایران و 1+5 در آلماتی دوباره دیدار کنند.

 

 کاترین اشتون، اظهار امیدواری کرد که آن‌ها (ایران) به طرح ما نگاه مثبت داشته باشند. ما به طور جمعی کار کردیم و به نمایندگی از سازمان ملل این اقدامات را داشتیم تا به نتایج ملموسی برسیم. طرح ما برای اعتمادسازی است تا جلو رویم.

اشتون ادامه داد : به دنبال راه حلی هستیم که براساس ان.پی.تی و شورای امنینت و حکام پیش رویم.

1+5 طرحی اصلاح شده به طرف ایرانی ارایه داده که سازنده بوده است و نگرانی‌های بین‌المللی را در آن انعکاس می‌دهد . در این طرح اصلاح شده پیشنهادات ایران نیز لحاظ شده است.

به هر جال این دور از مذاکرات ایران و 1+5 در حالی به پایان رسید که دو طرف بر خلاف آنچه در دوره های گذشته مطرح بود ، به آینده امیدوارتر شده اند و نکته قابل توجه نشانه های از غرب برای جلب اعتماد ایران بود.


کد خبر 2007714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha