۱۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۷:۱۱

وزیر خارجه سوریه در تهران و خطاب به معارضان مسلح:

خونریزی بس است میز گفتگو منتظر شماست / تلاش برای توقف خشونت از طریق فشار به ترکیه و قطر

خونریزی بس است میز گفتگو منتظر شماست / تلاش برای توقف خشونت از طریق فشار به ترکیه و قطر

وزیر امورخارجه سوریه گفت: اکنون با گروههای مسلحانه تروریستی مواجه هستیم که با القاعده هستند و تلاش های مشترکی جهت توقف خشونت و وارد آوردن فشار علیه ترکیه و قطر که از این تروریست ها حمایت می کنند آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه در نشست خبری مشترک با وزیر امورخارجه کشورمان که بعد از ظهر امروز در وزارت امورخارجه برگزار شد ضمن ابراز تشکر و سپاسگزاری ملت و رهبران سوریه و بشار اسد، از ملت ایران و رهبران جمهوری اسلامی و در راس آنها مقام معظم رهبری که ایشان در کنار سوریه ایستاد تقدیر کرد.

وی با اشاره به اینکه گفتگوهای ثمربخشی با آقای صالحی داشتیم افزود: دیدگاههای فیمابین هماهنگ بود.

معلم ادامه داد: ما در سوریه با بحرانی روبرو هستیم که تمام جهانیان در آن شرکت می کنند. با این حال ایستاده ایم.

وی تاکید کرد: این ایستادگی در درجه اول به برکت پایداری ملت خود و رهبران کشورمان است و از سوی دیگر ایستادگی دوستان و برادرانمان که در کنار ما پایدار و مقاوم هستند.

وزیر امورخارجه سوریه خاطرنشان کرد: بشار اسد در ششم ژانویه گذشته در نامه ای راه حل سیاسی همه جانبه برای سوریه ارائه کردند و دولت سوریه آن را تایید و تصویب کرد.

وی افزود: پس از آن یک کمیته نظارتی به ریاست نخست وزیر سوریه تشکیل شد که تاکنون 22 نشست با فعالان و احزاب سیاسی در داخل کشور داشته است و همچنان در ارتباط با معارضین در خارج از کشور به سر می بریم و اقدامات لازم را در مورد هر کسی که خواهان گفتگو در داخل و خارج از کشور است انجام می دهیم.

وی با اشاره به اینکه گفتگو به راه افتاده است بیان کرد: این مسئله در اثر اعتقادات خود ما مبنی بر اینکه راه حل بحران سوریه یک راه حل سیاسی که باید از طریق گفتگوهای همه جانبه و نظرخواهی از دیدگاه ملت سوریه صورت بگیرد نشات گرفته است.

وزیر امورخارجه سوریه ادامه داد: هر قدر قطار گفتگوها به پیش رود و به ایستگاه تازه ای برسد  اعمال خشونت آمیز در عرصه سوریه کاهش می یابد.

ولید معلم افزود: دریافتیم هماهنگی و رایزنی با دوستان برای اینکه به موفقیت گفتگوهای سیاسی برسیم، لازم است. باید خشونت در ابتدا متوقف شود و توقف خشونت نیز باید با از بین بردن منابع آن صورت گیرد.

وی گفت: ما با گروههای مسلحانه تروریستی مواجه هستیم که در ارتباط با سازمان القاعده هستند. تلاش های مشترکی جهت توقف خشونت از طریق وارد آوردن فشار علیه ترکیه و قطر و دیگران که به حمایت از تروریستها می پردازند و هزینه های آن را تامین و آنها را مسلح می کنند آغاز می شود.

وزیر امورخارجه سوریه ادامه داد: اقدامات تروریستهایی که خون شهروندان سوریه را می ریزند و زیرساخت های اقتصادی و سیاسی را از بین می برند باید متوقف شود.

معلم افزود: زمانی که آمریکا که خود به اتحادیه اروپا و بعضی از اعراب که تحریم های اقتصادی علیه سوریه اعمال می کنند که در زندگی هر شهروند سوری تاثیرگذار است 60 میلیون دلار برای کمک به گروههای معارض در نظر می گیرد باید بدانند که آنها خودشان ملت سوریه را به کشتن می دهند.

وزیر امورخارجه سوریه گفت: برخی از اعراب از مدت ها پیش گله کردند که شورای امنیت تصمیم برای حمله به سوریه مانند لیبی اتخاذ نکرده است.

وی خطاب به این اعراب گفت: اگر شرم ندارید هر کاری که می خواهید انجام دهید حتی آنها به برخی از معارضین فشار می آورند که به ترکیه حرکت کنند، کسی که خواهان گفتگو نیست بدنبال خشونت است.

ولید معلم تاکید کرد: ما به راه حل سیاسی اعتقاد داریم و از همه شهروندان سوری دعوت و عرض می کنیم خونریزی بس است. بیایید با یکدیگر در جهت ساختن آینده سوریه مشارکت داشته باشیم.

وزیر امورخارجه سوریه گفت: می خواهیم سوریه دموکرات و چند حزبی که تمام شهروندان جدای از وابستگی های مذهبی و نژاد در برابر قانون برابر باشند داشته باشیم.

وی افزود: میز گفتگو برای کسی که خواهان مذاکره است انتظار می کشد حتی آنهایی که سلاح در دست دارند. آنها در آینده سوریه نقش دارند و اصلاحات از طریق گفتگو شکل می گیرد نه خشونت.

وزیر امورخارجه سوریه در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار العالم درباره سیاست های آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: معیارهای آنها دوگانه است ، هر کسی خواهان راه حل سیاسی در سوریه است سوریه برای آن آمادگی دارد.

وی افزود: ما آغوش خود را به راه حل سیاسی می گشاییم و کسی که خواهان راه حل سیاسی است ملت ما را مجازات نمی کند.

ولید معلم تصریح کرد: آیا تسلیحات غیرکشنده وجود دارد. ما در کنار تلاش های سازنده از طرف هر کسی حتی ایالات متحده که در خشونت ها نقش دارد و اگر بخواهد می تواند آن را متوقف کند هستیم.

وزیر امورخارجه سوریه گفت: آمریکا می تواند خونریزی سوریه را اگر بخواهد متوقف کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار المنار در این باره که چگونه قرار است به کشورهای بیگانه بویژه آمریکا که در قطر و ترکیه درگیر خون سوری هاست فشار بیاورند بیان کرد: ما تمام کسانی را که خواهان راه حل سیاسی هستند خطاب قرار می دهیم.

ولید معلم افزود: اگر آنها مخلص و وفادار باشند هر چقدر که ضعیف و قوی باشند می توانند نقش خود را ایفا و بر این گروهها فشار بیاورند.

وزیر امورخارجه سوریه تاکید کرد: ارتش ملی سوریه در دفاع از شهروندان خود بر اساس قانون اساسی عمل می کند و نقش خود را در نابودی تروریسم ادامه می دهد.

وی با اشاره به اینکه متعهد به مصوبات شورای امنیت درباره تروریسم است گفت: اگر راست می گویند همان کشورهایی که قربانی تروریسم بودند باید به وظایف خود در صحنه بین الملل عمل کنند.

وزیر امورخارجه سوریه افزود: اگر آنها پایدار باشند کشور سوریه نیز پایدار است.

خبرنگار المیادین درباره خطوط قرمز سوریه که نمی پذیرد بر اساس آنها مذاکره شود سئوال کردکه وزیر امورخارجه سوریه پاسخ داد خطوط قرمز ما حقوق جامعه و حقوق بین الملل به حساب می آید.

وی گفت: به هیچ کس اجازه نمی دهیم حاکمیت ملی سوریه را خدشه دار کند و هیچ گاه القائات دیگران را نمی پذیریم چرا که تصمیمات مستقل سیاسی خود را داریم.

المعلم افزود: خشونت و دخالت خارجی و بیگانه در امور داخلی خود را مردود می شماریم و اعتقاد داریم  ملت ما در سرنوشت خود و تعیین رهبران خود از طریق ساده ترین روش های موکراسی باید تصمیم بگیرد.

وی گفت: هیچ گاه نمی پذیریم که در دستان جامعه بین الملل به عنوان یک صفحه شطرنج باشیم .ملت سوریه می تواند بحران خود را حل و فصل کند. ما به آینده چشم امید دوخته ایم و با خوش بینی در جهت ساختن سوریه نوین تلاش می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار عراقی درباره روسیه بیان کرد: ما روابط تاریخی و عمیق با روسیه داریم. موضع روسیه موضع پایداری است زیرا بر اساس اصول بین المللی و منشور سازمان ملل است.

وزیر امورخارجه سوریه گفت: رد بیگانه در امور دیگران ، توسل به زور برای تحریم های سیاسی و تصمیم ملت ها برای آینده و سرنوشتان مواضع روسیه است و آنها مانند برادران ایرانی ما تلاش های زیادی برای حل بحران سوریه از طریق گفتگو و راه حل سیاسی می کنند.

کد خبر 2009778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha