۲۱ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۳۶

سميعي‌نسب در گفتگو با مهر:

مشکل بازار، گرانی است نه گرانفروشی/ برخورد شدید با متخلفان

مشکل بازار، گرانی است نه گرانفروشی/ برخورد شدید با متخلفان

قم - خبرگزاری مهر: معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه بعد از نوسانات نرخ ارز، موجی از گرانی در بازار ایجاد شد و نباید گرانی را با گرانفروشی مقایسه کنیم، تصریح کرد: در زمینه گرانفروشی، عده‌ای از حجم تقاضاهای مردم سوء استفاده می‌کنند که در این خصوص با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، از دید و بازدیدهای خانوادگی گرفته تا صف نانوایی و در اتوبوس و تاکسی؛ هیچ جایی نیست که گریزی به وضعیت آشفته قیمت‌ها در بازار زده نشود. حرف اول همه در این روزها، چند و چون خریدهای نوروزی و گرانی و گرانفروشی است.

همین مسئله بهانه‌ای شده تا برای بررسی نحوه تنظیم بازار و چگونگی نظارت و کنترل بر شبکه عرضه کالا و خدمات گفت‌وگویی با احمدرضا سمیعی نسب معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم انجام دهیم.

سازمان صنعت در روزهای پایانی سال چه طرح‌هایی دارد که دغدغه‌های مردم در خریدهای نوروزی کمتر شود؟

با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال تقاضا برای بعضی از کالاها بیشتر می‌شود و احتمال سودجویی برخی افراد در سطح بازار و بنگاه‌های تجاری وجود دارد، سازمان صنعت، معدن و تجارت طرح بازرسی و کنترل ویژه نوروز 92 را از اول اسفندماه با هماهنگی دستگاه‌هایی همچون تعزیرات حکومتی آغاز کرده و این طرح تا 25 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

در این مدت بازرسان و کارشناسان مورد نظر بسیج شده و به صورت شبانه روزی فعال هستند و بر نحوه فعالیت بنگاه های اقتصادی در خصوص عرضه کالا و خدمات نظارت می کنند.

واحد 124 ستاد خبری سازمان صنعت نیز با 4 خط آماده دریافت گزارش‌های مردمی در مورد مشکلات عرضه کالا و خدمات است که شکایت‌های وارد شده به این ستاد به بخش نظارت و بازرسی اعلام شده و پس از صحت گزارش‌ها، با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

علاوه بر اینها به خاطر اثربخشی بیشتر، گشت مشترک با تعزیرات حکومتی را هر فعال کرده و کارشناسان سازمان صنعت و تعزیرات هر روز به سطح بازار اعزام می‌شوند و در صورت مشاهده تخلف، بلافاصله اقدام به صدور رأی می‌کنند.

در مورد تنظیم بازار چطور؟

در این زمینه دو نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در دستور کار قرار گرفت که نمایشگاه نخست ویژه عرضه مستقیم انواع پوشاک بود که از 9 اسفندماه آغاز به کار کرد و تا 18 اسفندماه ادامه داشت. مرحله دوم نمایشگاه بهاره، ویژه عرضه مستقیم مواد غذایی، آجیل و شکلات و فرآورده‌های گوشتی است که از 20 تا 28 اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های استان، مجتمع امام خمینی(ره) و پردیسان برگزار می‌شود.

علاوه بر این امسال به میزان کافی، میوه ذخیره سازی شده و برای تامین میوه مورد نیاز مردم مشکلی وجود ندارد.

از نمایشگاه عرضه مستقیم کالا صحبت کردید. خیلی‌های معتقدند که کالاهای بنجل و بی‌کیفیت در این نمایشگاه عرضه می‌شود. آیا درست است؟ اصلا چه شد که این بی‌اعتمادی نسبت به نمایشگاه شکل گرفته است؟

این مسئله اصلا صحت ندارد و تکذیب می‌شود. اینها جوسازی برخی واحدهای صنفی است، چون وقتی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برگزار می‌شود منافع بعضی از واحدهای صنفی تحت الشعاع قرار می‌گیرد، بنابراین این طبیعی است که عده‌ای در بین مردم جوسازی کنند که در نمایشگاه عرضه مستقیم کالاها، اجناس بنجل عرضه می‌شود.

البته این طور نیست که بهترین برند از کالاها در این نمایشگاه‌ها عرضه شود؛ چون جامعه هدف ما قشر متوسط و پائین جامعه است که قدرت خرید کمتری دارند. طبیعتا کالاهایی که در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود کالاهایی با کیفیت و قیمت مناسب هستند. پیش بینی ما بر این است که افراد متمکن کالاهای مورد نیاز خود را در فروشگاه‌ها و واحدهای مناطق برخوردار از بهترین برندها تهیه می‌کنند.

خب اگر کالاهای مناسب با قیمت مناسب برای این نمایشگاه در نظر گرفته می‌شود - مثلا پسته کیلویی 30 هزار تومان- چه تضمینی وجود دارد که این کالاها با توجه به اینکه در بیرون از نمایشگاه بیشتر به فروش می‌رسد گرفتار عرضه خارج از شبکه نشود؟

سهمیه تخصیص یافته در مورد کالاهای اساسی از قبیل برنج، روغن و... با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت است که این کالاها در اختیار شبکه مطمئن توزیع قرار می‌گیرد و لیست آنها در اختیار واحد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرد تا به غرفه‌ها مراجعه کرده و در صورت مشاهده تخلف خارج از شبکه با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. نمونه آن به تازگی رخ داده و جلوی توزیع خارج از شبکه مقدار زیادی از برنج گرفته شده و متخلف آن جریمه شده است.

قیمت گذاری این کالاها هم در کمیته کارشناسی متشکل از کارشناسان سازمان صنعت و مجامع امور صنفی انجام شده است. در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا هم واحد بازرسی و نظارت را فعال کرده‌ایم و رئیس یکی از شعبه‌های تعزیرات هم در این نمایشگاه‌ها حضور دارد تا جلوی عرضه خارج از شبکه کالاها گرفته شود و با افرادی که در این نمایشگاه‌های سوء استفاده کنند برخورد شود.

به نظر شما با برپایی این نمایشگاه‌ها تب گرانی‌ها فروکش خواهد کرد؟

من معتقدم که برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا حجم زیادی از تقاضای کالاهای اساسی شهروندان را پوشش می‌دهد و باعث جلوگیری از تقاضای کاذب در بازار می‌شود. علاوه بر این جلوی سودجویی‌ها گرفته می‌شود.

در حال حاضر بیشترین تخلفاتی که از سوی بنگاه‌های عرضه کالا و خدمات در استان رخ می‌دهد چه مواردی هستند؟

گران فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، اختفا و امتناع از عرضه کالا و... .

آقای سمیعی نسب چه بر سر تنظیم بازار آمده که هم شهروندان به عنوان مصرف کنندگان کالا و خدمات، هم مسئولان که شما باشید و هم کسبه‌ها از خرید و فروش‌ها ناراضی هستند؟

ببینید! بعد از نوسانات نرخ ارز، موجی از گرانی در بازار ایجاد شده که گریبانگیر کشور شده است ولی ما نباید گرانی را با گرانفروشی مقایسه کنیم.

گرانی ناشی از مولفه‌های مختلف اقتصادی است اما در زمینه گرانفروشی، عده‌ای از حجم تقاضاهای مردم سودجویی و سوء استفاده می‌کنند.

قبلا کالاها با دلار نرخ مرجع وارد کشور می‌شد ولی الان با نرخ مبادله‌ای وارد می‌شود. کالاهای داخلی هم با هزینه تولید جدید وارد بازار می‌شود، بنابراین مردم ناراضی هستند که این نارضایتی از گرانی‌ها است اما اگر موردی از گرانفروشی در سطح بازار مشاهده شود با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

کد خبر 2016297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha